NM-2007-Kaupang

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Det virker som reglene for NM-presisjon er rimelig bestemt.

Hva med NM-lengde? Vil det foregå som alltid før, eller har det blitt tatt noen konsekvenser av diskusjonen som har vært her på forumet?

Skal alle skyttere delta i samme klasse? Ultralett utstyr i samme klasse som tungt artilleri? Type piler? Tillates papegøyefarger på lengdepiler?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av haro »

Skal du delta i historisk NM utendørs må du være historisk kledd
Får intrykket av at her krangles det for krangelens skyld og i opposisjon til at det faktisk er bestemt at man må kle seg historisk for å delta. Det har alltid(så vidt meg bekjent) vært krav til historisk bekledning(klær som ser ut som de er fra vikingtid/middelalderen) for å delta på NM utendørs. I hvert fall så lenge jeg har vært involvert i arrangementet.
MEN! når det kommer til det formelle("paragrafen") bak bestemmelsen så.... Min tabbe er at jeg faktisk ikke sjekket at det står beskrevet hva historisk kledd betyr når jeg overtok som webmaster for langbue.no. Jeg tok det for gitt at det sto et sted.
Når jeg fikk vite at man må være historisk kledd så kjøpte jeg Lin og lastet ned et par mønstre fra historiska værldar og sydde en bukse og en kjortel. Det tok 5 timer å sy drakta.
En kamerat av meg fikk søstera si til å sy for seg for han kan ikke selv.

Jeg hadde ingen referanser til hva historiske klær er. Jeg fant ut av det selv. Det tok nesten like lang tid som å sy. Dette har med ork å gjøre folkens. Enten gidder man eller så gidder man ikke.
Jeg viser ellers til mitt tidligere innlegg mht NM uten krav til klær.

Sjekk Regler-linken på venstremenyen på www.langbue.no. Der har jeg lagt ut linker til sider hvor dere kan finne info og mønster.

Ang. flatbue... Eh. Holmegårdsbuen som er verdens eldste buefunn er jo en flatbue. Er den ikke???

Ellers ang buene.
Kun naturlige materialer. Moderne lim tillates selvfølgelig. Når det gjelder pilhylle finner jeg det personlig litt rart at våre forfedre angivelig ikke brukte dette. Med all den fantastiske håndtveksteknikk buebyggerne hadde, tilegnes de liten forståelse/kunnskap av fordelene med en pilhylle.
MEN! Reglene er nå en gang slik at pilhylle ikke tillates.

Som arrangør har NL rett til å gi dispensasjon til buer som materialmessig er på kanten men som i design er historisk korrekt. Dette vurderes enkeltvis på stedet.

De som lurer på noe kan sende en mail til post@langbue.no
Jeg trekker meg nå fra denne "diskusjonen" da jeg har følelsen av at det går mere ut på å slakte ordlyden i reglene/det som skrives, for NM enn å prøve å forstå dem..

Vel møtt på Kaupang.
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av haro »

Lengdeskytinga ja!
Den glemte jeg.
Vi har ikke kommet lengre mht til lengdeskytinga så her er det som før. Den som skyter lengst vinner.
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Ikke lat som om du ikke la opp til det selv da, hehe :P

Såvidt jeg kjenner til stod det ikke noe om påbud om historisk bekledning i reglene før 02/07/07. Det er forsovidt helt greit for min del, men jeg syntes det er lite hensiktsmessig for en såpass liten klubb å lage regler som i praksis stenger ute sikkert halvparten av medlemsmassen. Og det på klubbens største arrangement. Om det finnes noen fornuft bak den regelen, så lytter jeg.


Hva er historisk riktig med å være kledd i vikingklær og skyte med en bue fra steinalderen? Compoundbuer er jo faktisk nærmere vikingtiden enn Holmegårdsbuene er. Poenget mitt var at det ikke har noen hensikt å være så strikt med at klærne skal være historisk korrekte når man overhodet ikke har noen regler for at buene skal være det.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Paulsen
Bueskytter
Innlegg: 39
Registrert: 18 mai 2006, 16:34
Sted: Oslo

Legg inn av Paulsen »

Støtter Kviljo's inlegg her, en fornuftig mann.

Reglene bør jo utformes slik at det ikke er rom for tolkningstvil.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Det later til at både innhold og form i historisk NM trenger en skikkelig gjennomdrøfting. Årets NM bør gjennomføres etter de retningslinjer arrangøren har lagt ned, men når det er over, bør langbuelaget ta seg sammen og virkelig bli enig med seg selv om hvilken form historisk NM skal ha, det gjelder både presisjon, lengde og antrekk.

Jeg vil på det mest bestemte avvise at det krangles for krangelens skyld. Undertegnede er levende opptatt av bueskyting, særlig trad./historisk, og vil at så mange som mulig skal kunne ta del i denne fantastisk morsomme og givende idretten på alle plan. Jeg har ganske bestemte oppfatninger om hvordan dette kan gjøres - har vært inne på dem før - men har for egen del tenkt å gi meg selv munnkurv (tror jeg) til etter NM.

Nå ønsker jeg arrangører og deltakere lykke tilmed mesterskapet! Måtte strengene holde, og pilene fly hurtig og sikkert mot sine mål! Men hvis ikke vi greier å komme fram til et utvetydig og inkluderende regelverk i en ikke for fjern framtid, biter jeg hodet av all skam, og kjøper meg compoundbue og karbonpiler!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Håller med Kviljo, det är just det som är poängen.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Hadde skrevet et innlegg, men bestemte meg for ikke å poste det.
Vil bare si en ting, og det er at dette er en viktig diskusjon, og ingen krangel for krangelens skyld. Støtter Kviljo og ikke minst nilstors siste innlegg. Også i det at vi får ta denne diskusjonen skikkelig etter nm.

Men jeg kjøper ikke compound! Da skyter jeg heller med tradfolka. De slår meg uansett, så om det blir med et par poeng mer på grunn av pilhylla spiller ingen rolle
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Enig med Nils. Vent med diskusjonen til etter NM.

Men jeg gleder emg til årets NM. Håper det blir like hyggelig som det alltid har vært. Dette blir mitt 7. NM. Der møter jeg stadig nye mennesker. Håper flest mulig av forumdeltakerne stiller opp. Jeg trives i alle fall bedre med å kommunisere med et menneske ansikt til ansikt enn via et tastatur. La oss benytte NM som en mulighet til treffes.

Finnes det noe bedre enn å sitte ved bålet med en vunnet øl i hånda? :lol:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det må da være mulig å diskutere dette uten å se stygt på hverandre? Enten er man enig, eller så er man uenig, og en edruelig voksen diskusjon har aldri skadet noen eller noe. Dessuten kan jeg ikke forstå at det skal være høfligere å ta diskusjonen i etterkant? Det må jo være greit for arrangørene å få innspill på forhånd istede for å bli kritisert etterpå?

En diskusjon i forkant av arrangementet er i alle fall på sin plass om klubben en måned i forkant av arrangementet innfører nye regler som i praksis fører til at mange ikke dukker opp! Herrejissu folkens! :roll:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Kviljo, enig i at vi må kunne diskutere og være uenige. Når jeg mener vi får ta diskusjonen etterpå så er det fordi årets nm ligger innenfor Vestfold Vikingfestival. Jeg regner med at opplegg og draktkrav er samordna med hovedarrangementet, og at vi er i en situasjon der "lagt kort ligger", og at det ikke er noe vits å diskutere reglene for i år.

Obs at det på Norsk Langbuelag sine sider (oppslagstavlen, venstremarg.) ligger årsmøteinnkalling:

"Årsmøtet i Norsk Langbuelag 2007
Årsmøtet avholdes på Kaupang etter konkurransen (NM) den 11 August klokken 18:00 c.a. Vi ønsker alle våre medlemmer i Norsk Langbuelag velkommen. Tidspunktet kan bli endret. Da vil dette bli opplyst her." http://www.langbue.no/

Dette må være riktig sted å diskutere hvordan vi vil ha reglene for framtida. Er det noen som setter opp dagsorden?

Håper vi ses flest mulig på Kaupang! Still opp folkens! :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Ja det blir säkert fint att bara dom som kommer med historiska kläder är med på diskutionen angående klädeskodex.

Vi som stannar hemma då?
Therese
Nybegynner
Innlegg: 13
Registrert: 22 sep 2006, 22:50

Legg inn av Therese »

Er det ikke bueskytinga som skal være i fokus da under historisk bueskyting NM? Men kanskje jeg har misforstått hele greia. Forstår poenget med å skape en "historisk" feeling over stevnet, men det funker dårlig for en person som har litt peiling på historie.

Det er ikke bare bare å sette seg ned å sy et karnevals kostyme for en person som ikke egentlig har peiling på å sy. Ikke alle har noen til å hjelpe seg med det heller, og da blir det et temmelig stort ork hvis man atpåtill syns hele kleskodeksen er tull.

Jeg forstår at noen syns dette er veldig gøy, men syns disse reglene kler en fair bedere enn et NM.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

"Stubber" på plass i Kristiansør!
Bilde

Laga to stubber , lett modifisert, så vi kan få trent litt her nede :shock: . (Hadde ikke noe grei strie, heller ikke trestammer til å feste dem på, det er dessuten j.... tungt) Gikk kjapt og greit å lage, ikke dyrt heller. Kutta opp platene (genialt med platesag på byggsjappa), og limte dem sammen, surra dem til en plate av gamle panelingsbord, med en støtte bak. Skal surre litt mer hyssing rundt midten også for å hindre at pilene presser platene fra hverandre når vi treffer nær kanten.
De står klar i konteineren på utebanen!

ps Om noen misforstod det siste innlegget mitt: Jeg er mot drakttvang, jeg tror bare ikke vi får gjort noe med det i år :!:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Griffin skrev:Ja det blir säkert fint att bara dom som kommer med historiska kläder är med på diskutionen angående klädeskodex.

Vi som stannar hemma då?
Der traff du spikern på hodet. Hva med fullmakter eller forhåndsstemmer. Dette kan funke bra hvis det skrives en ordentlig dagsorden og medlemmene får informasjon i god tid i motsetning til det som er vanlig for årsmøtene...

Dette årsmøtet kan bli så interessant at jeg nesten vurderer å melde meg inn bare for å få det med meg :P
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar