NM-2007-Kaupang

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Griffin, er ikke barfot historisk, den varianten har jeg vurdert :lol:
Eller så kan du sage ut et par plankebiter i fotstørrelse med en snor over, tenk sandaler/slippers.
Kanskje trad.politiet kan si noe om lovligheten :wink:

Lars
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Hehe där sa du nått :)
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Sturlabuer skrev:Griffin, er ikke barfot historisk, den varianten har jeg vurdert :lol:
Eller så kan du sage ut et par plankebiter i fotstørrelse med en snor over, tenk sandaler/slippers.
Kanskje trad.politiet kan si noe om lovligheten :wink:

Lars
Jeg uttaler meg som stæsj-politi som det også kalles :) . Min kunnskap om vikingdrakt er liten, men litt større om middelladerdrakt.

Barfot er det ikke noe feil med selvom det neppe var vanlig for voksne folk og da eventuelt bare blant de aller fattigste. SKal man gå barfot bør det gjenspeiles i resten av det man har på seg også. Metallsmykker, sterke farger, importerte tekstiler (silke o.l.), rustning og sverd er ting masn definitivt bør unngå hvis man velger å gå barfot.

I middelalder fantes det noe som kalles klogger/pattiner som var en slags tresåle med stropp over. De minner litt om en slank spiss tresko uten tåkappe, men bare en stropp. De var noen ganger jernbeslåtte og var egentlig bare beregnet for å tre utenpå skoene for å komme opp fra gjørma i gatene i byene. Tenk på dem som kalosjer, ikke noe du vil gå barfot i :lol: Jeg har ingen anelse om de fantesi vikingtid. Jørgen er den her på forumet som har peiling på det feltet.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Magnus Berrføtt. Norsk Konge, den siste viking.

Legg inn av Truls med bogen »

Så lenge det er noe uklart om konger gikk berrføtt så er det bare å komme Sturlabuer og Griffin, Velommen skal dere være :D ...gående eller ridende

Fra leksikon:

Magnus tilnavn Berrføtt eller Barfot, fra berfættr eller berleggr, er noe uklart. Snorre Sturlasson mener at de kom fra at kongen og mange av mennene hans i Vesterlandene hadde tatt opp skikken og klesdrakter derfra med å gå «med bare legger på gata og hadde korte trøyer og kapper», kanskje ikke ulikt slik Mel Gibson var kledd i filmen Braveheart. Noen forskere mener at denne norrøne referansen er den første historiske kilden til den senere skotske kilten. En annen forklaring gitt er at han foretrakk å ri barfot, slik irene gjorde, uten sko.
Bilde
Paulsen
Bueskytter
Innlegg: 39
Registrert: 18 mai 2006, 16:34
Sted: Oslo

Legg inn av Paulsen »

Denne kleskodeksen er sikkert morsom for teaterfolket, men kan vel virke en smule dempende på en del andre som i første omgang vil være med i et historisk NM for å skyte med sine historiske buer på et stevne hvor det kommer en del folk med slike buer.

(Ser forøvrig Kapteinen etterlyser noen 100-lapper i en annen tråd på dette forum. Min 100-lapp uteblir intill det blir en helt annen holdning til hva jeg går kledd i når jeg skyter.)

Mvh
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag är enig.

Blir inget Kaupang för mig.
Även om jag skulle kunna sträcka mig till att klä mig någorlunda annerledes än vanligt så är det ingen annan i den grupp jag skjuter med som är intresserad av detta och då blir det lite dumt.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

:? Dette er lite sporty folkens :P

Men vet dere hva? Om jeg hadde hatt lyst til å skyte historisk NM, men ikke hadde lyst til å kle meg i "historisk korrekt" drakt, så hadde jeg ikke nølt med å stille i vanlige klær.

Det ville forundre meg stort om noen ble nektet å delta på grunn av klærne de kommer i.
Om man skal forby alt annet enn viking- og middelalderklær, så må man iallefall være konsekvent og forby flatbuer i tillegg.

Så det så :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Møt opp for pokker, desverre er jeg i Danmark på det tidspunktet, men etter alt dette snakket om klesdrakt ville jeg ha kommet i mørk dress og slips. Oddbjørn.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

En annen ting når det gjelder skytinga på Kaupang er følgende:
Det har vært forespørsler her på forumet om hvordan skytingen
skal foregå, med tanke på hva slags utstyr men kan tenke seg å bruke.
Så vidt jeg vet har ledelsen i langbuelaget ikke svart på henvendelsen,
det synes jeg de burde gjøre. Oddbjørn.
Litz
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 12 aug 2006, 18:34
Sted: Oslo

Legg inn av Litz »

Vi kommer også til å droppe det hvis det er krav om "korrekt" klesdrakt.
Trodde det var bueskytinga som var viktigst jeg... ikke hva man kler seg i?
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Ingen fare Oddbjørn. Det skal mye til for å hindre meg fra å stlle opp på dette stevnet. Det var en annen tråd for en stund siden der vi diskuterte om NM skule være med draktkode eller ikke. De fleste var vel enige om at drakten ikke burde være et krav, mens bueskytingen skulle være i fokus.

I og med at dette NMet ellerede er planlagt hadde jeg satt pris på om flest mulig hadde kommet på det selvom det er et draktkrav der. Så kan vi kanskje til neste år ha et NM som er fritt for draktkrav ?

Jeg håper flest mulig av de historiske bueskytterne i Nrge kommer. Det er ikke strenge draktkrav. Se på det som et trivlig stevne. Vikingtreff er noe av det hyggeligste jeg kan tenke meg. Hva er vel bedre enn å sitte rundt bålet om kvelden med likesinnede, en øl i hånden og en god hisotrie?

Men jeg svaner litt info om selve arrangementet. Hva slags konkurranser? Hva sags regelverk? Npen som har noe?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Kommer til Kaupang!

Har bytta vakter & styra for å få det til. Og på toppen av alt så syr far! Litt morsomt er det jo, men bortsett fra det så er jeg enig i at det ikke kan være draktkrav i hist nm. Men mørk dress & slips som Oddbjørn foreslår, det sitter f... meg mye lenger inne enn vikingkofte! La oss møte opp om vi kan folkens!

Ps Enig med Are om at mer info om skytinga kunne være greit.

Pps Kviljo --hvorfor må en forby flatbue, det er da ingen som vet at vikingene ikke brukte det?

Ppps. Kostymetvang på vanlige buestevner også såvidt jeg vet, en plage å huske det. Men klubbtrøyer er jo billigere da :P
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det er vel ingen som vet at vikingene ikke brukte mørk dress og slips heller? :P :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Opplysning til dere som aldri har vært med på sommer-NM:

NL har i en årekke hatt sine sommer-NM i historiske omgivelser.Bl a Middelalderdagene i Oslo, Stiklestad og i år på Kaupang, landets første ”by”. Rammen rundt er Vestfold fylkes ”Vikinger i Vestfold”, en storslått uke med mange arrangementer. Hit kommer historisk interesserte fra hele Nord Europa. De flinkeste og de beste innen historisk gjenskapning. Slike treff er vanlig i Europa, se f. eks den store årlige forbilledlige buekonkurransen i DM (åpent nordisk) Ribe Danmark, dit Oddbjørn og Vicky reiser hver år. Neste år føler NL seg ”utlært” nok til å reise kollektivt dit! Der er det strenge helhetlige krav!

Litt nyere historikk: Tennis, seiling, golf, revejakt fra hest……. og bueskyting har røtter i engelsk tradisjon, også mht kleskodeks. Fotografier av norske bueskyttere før og etter siste krig viser hvite bukser, rød eller blå bleser, slips eller sløyfe, stil og estetikk var viktig. Norges Bueskytter Forbund vektlegger fortsatt at bueskyting skal være en estetisk idrett. Deres krav er like T-skjorter med klubblogo på ryggen.

Hvorfor ”antrekk”under sommer NM?

NL har også skapt tradisjon under sitt sommer NM. Rammen rundt er for mange like viktig som selve konkurransen. Antrekket er med på å skape en historisk atmosfære.
Vi er klar over at noen kvier seg for å ”vekke oppsikt” i historisk antrekk, men på Kaupang vil historisk bueutstyr, og eksempelvis NIKE sko og grilldress være både malplassert og uestetisk. Dette til tross, NL har et avslappet forhold til antrekket. Aldri har noen fått kommentarer eller blitt ekskludert fra våre sommer-NM pga kleskodeks. Oddbjørn har en sunt og godt forhold synes jeg til dette. En enkel lin eller bomulls skjorte og bukse i naturfarger, og vips så vekker man ikke særlig oppsikt blant de med ”håndsydde viking-underbukser” :shock:

”Det tenkes for mye og lekes for lite” (Arne Ness).

PS. Vi finpusser nå regleverket til konkurranseformen ”Påleskyting” som vil bli lagt ut i løpet av et par dager.

Velkommen til NM :D
Bilde
Ingis
Mester
Innlegg: 677
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Historisk NM

Legg inn av Ingis »

Har fulgt med i diskusjonen om antrekk til NM.Syntes det blir en del useriøst.Jeg forstår at enkelte ikke vil spille teater,men historisk NM er lagt til et historisk treff,og dermed bør man kunne stille med et såkalt "historisk" antrekk.Antrekket skal jo ogå bidra til en historisk stemning,noe en joggebukse/grillantrekk ikke gjør.Personlig har jeg sans for å kle meg mest mulig "viking",men jeg er også aktiv i miljøet.En trøye og bukse med belte burde være greit nok.
I dansk mesterskap i Ribe er det forøvrig meget strengt,og vil jeg delta der,må jeg selvsagt følge regelverket.Slik bør det også være når Norsk Langbuelag avholder sitt NM i forbindelse med historiske arrangement.
Håper så mange som mulig bidrar til et hyggelig NM på Kaupang. :D
God sommer til alle historiske bueskyttere!
"Back to nature!"
Svar