NM Historisk Ute 2015

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Bowman »

Nå har det seg vel slik at NM i historisk alltid har foregått på denne helgen stort sett med unntak av ifjor, (tar jeg feil nå?) men da ble det flyttet av helt andre hensyn. Det var fordi Oddbjørn var i Danmark og siden Oddbjørn var en viktig ressurs m.h.t avviklingen av uteNM2014 så valgte jeg å forskyve det. Siden det historiske miljøet lever sitt eget liv med sine regler og sin kalender (den begynner å bli spennende nå) og mange fine arrangementer så ser jeg ikke noen grunn til at man skal ta hensyn til de som velger å skyte i det moderne miljøet. Hvorfor valgte Magne oss bort? Jeg hadde blitt glad hvis vi ble prioritert. Kommer Trond Kvitnes til å gjøre det samme? Jeg sto sammen med Trond og skjøt American round i juni og det var veldig hyggelig. Jeg håper han kommer på NM, men hvis han prioriterer oss bort så synes jeg ikke synd på ham. Det kan da ikke være slik at det historiske miljøet skal tilpasse seg medaljeraskerne og de som er flinkest hele tiden. Vi kan da stå rakrygget med vår agenda og vår kalender og tilby det vi er stolte av uten å tilpasse oss de store. Det er alltid vanskelig å ri to hester og noen valg må man ta her i livet. Jeg registrerer med glede at det historiske miljøet har knyttet til seg flere nye og genuint interesserte folk så det er vel alltid slik at noen faller fra og andre kommer til. Det er også veldig kjekt at ting blir rutine og foregår på samme dato hvert år. Det kan selvsagt dukke opp ting som gjør at det kan forskyves, men jeg kan ikke se at det arrangementet i Sandefjord kommer innenfor den kategorien.
:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Lurz »

Tror Bowman har rett i at vårt NM alltid har vært på denne helga (unntatt i fjor). Jeg har vært med på å arrangere to NBF-NM i Kristiansandog jeg kan ikke huske at vårt NM har kollidert med NBF hverken da eller andre år, før nå. Vet ikke sikkert når NBF setter datoen for sine NM, men men jeg tror at hvis vi skal få arrangør og sted på plass så er det vanskelig å vente på at NBF skal bestemme seg. Og at de skal ta hensyn til oss tror jeg er litt mye å håpe på... :D
Så jeg tror desverre ikke vi kan unngå at det blir litt shit happens noen ganger......
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av nidrinr »

NM er stort sett alltid første helga etter skolestart ja.. Det er en fin tradisjon. Stort sett er det mye anna som skjer den helga også, men sån er det bare. Prioriteringer osv.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Hardwood »

Ingen av dere som har svart på innlegget mitt er vel egentlig interesserte i presisjonsskyting, så jeg kan vel ikke forvente at dette betyr noe for dere.Til orientering : NBF fastsetter datoen for neste års NM ett år i forveien. NM skive 2016 blir enten i juli eller NEST SISTE HELG I AUGUST. Denne siste er den mest sannsynlige. Så da vet vi at ved å legge neste års ute NM historisk til siste helg i august, vil ingen bli tvunget til å "velge oss vekk". NL velger seg selv vekk ved å ikke ta hensyn til dette !
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Bowman »

Vi er interessert i historisk bueskyting knyttet opp til flere disipliner Bjørnar. Vi er i ferd med å innføre både american round og et eget lengdeskytingsstevne med krigsbuer, pluss de vanlige flightklassene på uteNM. I tillegg ønsker jeg muligheten for å skyte york round. Det ligger mye presisjon i dette. Vi har fått Tribus sagittarus i tillegg. Vi har mer enn nok å holde på med. Hvorfor i all verden skal vi tilpasse oss det tradisjonelle miljøet? Hvorfor skal vi danse etter pipa til dere med pilhyller og plastnokker?
:)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Hardwood »

Lite forståelse og fleksibilitet å spore fra en som sitter i styret ! Du nevnte Trond Kvitnes. Vil du si det samme til ham ? Han pleier å stille på ute nm, og trekker opp nivået i presisjon. Han kommer IKKE i år, han skal på skive NM. Ser du ikke at NL taper på dette ? Det er jo tydelig at du har en negativ holdning til NBF når du kaller det å danse etter deres pipe hvis dere skal velge en annen dato for mesterskapet. Vi kan mene hva vi vil, resultatet blir det samme : Vi vil miste en betydelig gruppe dyktige skyttere. Logg deg inn på buskyting.no og sjekk lista over påmelldte i tradklassen og se selv.
Det er ikke sa mye stas å kalle seg norgesmester når de beste ikke er med.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Bowman »

Jeg synes på samme måte at du har en lettvint tilnærming til historisk bueskyting. Det handler ikke bare om å heve nivået i presisjon. Du er kun interessert i premier. Jeg ser deg aldri på et eneste arrangement utover NM . Og du kommer ikke lenger . Jeg ser deg aldri på en middelalderfestival. Jeg ser deg aldri på seminar. Du står og kjefter på sidelinjen . Og helst en uke før NM går av stabelen. Hvis dette er så viktig for deg, hvorfor tok du ikke tak i dette tidligere? Jeg skal ta en prat med Trond . Vi har en god tone sammen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av dagsunde »

Argumentum ad Hominem, gutter? :(
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Bowman »

Argumentum ad hominem.
Sist redigert av Bowman den 20 aug 2015, 17:27, redigert 5 ganger totalt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Kviljo »

Jeg syntes vi skal håpe på at det klaffer slik at NM-ene ikke krasjer neste år. Å unngå krasj hvert eneste år er nok vanskelig. Vi er avhengige av ildsjeler som arrangerer, og da må de få velge den helgen som passer best for dem. Samtidig kunne vi kanskje også sendt en melding til styret i NBF for å nevne at vi pleier å legge vårt NM til siste helg i august. Det skader jo ikke om man har mulighet til å delta på begge. Jeg syntes det ville være synd om vi "mister" de beste presisjonsskytterne som også er aktive NBFere. Det vi i det historiske miljøet mangler er ordentlig presisjon :wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Bowman »

Fint innspill Ivar. Fint at flere skriver noe sindig om dette her. Jeg skal også forsøke å være litt mer sindig i fortsettelsen. Det siste innlegget mitt var følelsesmessig litt i overkant, men da får jeg bare beklage.
Det er to ting jeg reagerer på.
1. Dette kommer som en bombe på oss en uke før NM.
Hvis dette er så viktig så burde det ha kommet opp før.
2. Jeg tolker innspillet til Hardwood på følgende måte. Han gjør oss oppmerksomme på at det er en mengde presisjonsskyttere som har valgt oss bort fordi NM i skive blir arrangert samme helg som NM i historisk. Jeg tolker det da som at presisjonsskytterne velger NM i skive fordi det har høyere status. De velger oss bort. Det kan jeg leve med, men jeg liker ikke tanken på at det er vi som sitter med et problem og må være fleksible slik at de "beste" får mulighet til å delta på begge stevnene. NBF er den sterke parten her og det er vi som eventuelt må innrette oss. Det er utfordrende for meg å tenke på at jeg må innrette meg etter de store. Kall meg gjerne lite fleksibel og vanskelig, men jeg liker ikke følelsen av å bli betraktet som mindre viktig av (i dette tilfelle , de beste presisjonsskytterne) Hvis de hadde valgt oss så hadde jeg blitt glad. Men det gjorde de ikke. De valgte NM i skive. Prioritering. Det er noe vi alle må leve med.

Til slutt vil jeg nok en gang beklage at det beveget seg i en usaklig retning. Jeg ser ikke ned på noen og jeg har respekt for andres interesseområder, men litt uhøytydelig fleiping med plastnokker og premiesanking synes jeg vi må tåle. Jeg tåler at folk fleiper med skytestilen min og at jeg ikke alltid treffer på det som er "skikkelig historisk riktig" Det være seg antrekk eller hva det måtte være.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Oddbjørn »

Jeg bryter av med litt annet. Vicky og jeg tar en tur oppover og Vicky har med brikkebånd, hetter og plantefarget stoff. :D
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Bowman »

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Hardwood »

Beklagelse akseptert Bowman. Jeg oppdager ikke krasjet før nylig, men jeg har nevnt dette før.
Jeg savner å delta på stevnene i NL, både folkene, stemningen, håndverket OG konkurransene som gir meg et kick. Men jeg har 8- 9 timers reise hver vei og har fire små barn som trenger min tid. Det var stort frafall av østlendinger på de to siste NM som var her på Vestlandet, så det er tydeligvis flere enn meg som synes det er en lang reise !
Som sagt: lykke til på NM !
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Bowman »

Jeg synes det er veldig hyggelig å lese denne siste meldinga fra deg og jeg forstår at du har et liv og jeg veit at du bor langt unna. Jeg har også barn og veit veldig godt at det tar den tiden og ansvaret det tar. Jeg har alltid satt pris på kunnskapen din her på forumet og jeg blei skuffet fordi du ikke fikk til å komme på uteNM på Borre. Men det går flere tog. Du prøvde å arrangere lengdestevner i bygda di , men du bor langt unna. Prøv å kom tilbake i miljøet når det måtte passe. Jeg og baglerene kommer til å arrangere et lengdestevne her i Vestfold i begynnelsen av September 2016.
"No hard feelings "Hardwood. Noen opphetede debatter kommer bare, men lufta går ut fort. Vi er mennesker. Takk .

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar