NM Historisk Ute 2015

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av GreenMan »

Are skrev:@Greenman. At bomullstelt er like saklig som lintelt er å strekke strikken langt. Vi kan vel med ganske stor sikkerhet fastslå at bomullstelt hadde de ikke i middelalder/vikingtid. Lintelt vet man har vært i vanlig bruk helt til bomull ble et billigere alternativ. Tror du for eksempel soldatene under Napoleonskrigen sov i bomullstelt når bomull ble regnet som et overklassemateriale? Det var mange ganger så dyrt som lin.
Nei, ikke det jeg mener. Men lin er et materiale som er dårlig egnet til telt i forhold til ull. Hvis vi ser på illustrasjoner så er det stort sett store telt som er avbildet, typisk overklasse. De aller fleste soldatene sov nok rett på bakken eller i enkle gapahuker eller andre provisoriske løsninger. Poenget mitt er at vi vet lite om hva de store paviljongene som folk stort sett har var laget av, og jeg tror, ihvertfall i forhold til den nordlige delen av Europa at få av dem var laget av lin. Er vel få i dag som mener at vikingenes seil var laget av lin? Uansett skal vi diskutere dette videre bør vi nok kjøre det i en egen tråd ;)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Vibeke »

Allan skrev:Et er....praktisk spørsmål vedrørende overnatting: hvor strengt er "regelverket" mtp historisk telt? Jeg har tenkt å slå meg til i den historiske leiren på NM (det var så hyggelig i den på Borre, og da var det litt nedtur å ikke bo der!). Foreløpig har jeg ikke noe historisk telt, og ettersom det egentlig ikke er budsjettdekning for det (som det heter i kommunen) må jeg låne/ stjele/improvisere/ sy for å få det til. Spørsmålet er da: hva skal til for at det er godkjent ?
Hvis du har muligheten til å "sende meg" ett bilde eller en tegning som illustrerer litt mer hva du tenker det Allan så er det litt lettere for meg å gi deg ett svar. Jeg kommer nok til å sitte med hovedansvaret for teltleiren under NM. For å lette litt på lokket så går jeg med tanker om å lage en litt delt historisk leir i år, med middelaldertelt på den ene siden av veien og vikingtelt på den andre (fordi det helt klart er flest av disse typene telt). Til syvende og sist så vil jo det meste avhenge litt av hvor mange telt som kommer, så mye kan skje oppi hodet mitt innen august.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av GreenMan »

Vibeke skrev: Matservering Inkludert i påmeldingsavgiften er det festmiddag med underholdning på lørdag, lunsj lørdag og to frokoster. Det er mulig å få mat fredag ettermiddag/kveld, da serverer vi smaksrik og mettende gryte, og lunsj søndag. Ønsker du dette må du krysse av for dette i påmeldingen, kr 50 ekstra pr måltid.
I denne posten står det at mat er inkludert mens på den siste som er lagt ut på nettsiden står følgende:
norsklangbuelag.no skrev: Matservering Det vil være mulig å få kjøpt mat fredag kveld, frokost og lunch både lørdag og søndag. I tillegg inviterer vi til festmåltid lørdag kveld. Se påmeldingsskjema for priser og påmelding til de ulike måltidene slik at vi får planlagt innkjøpene. Alle rettene vil være basert på historiske ingredienser og by på et spennende og velsmakende glimt av forne tiders matkultur.
Hvis noen har matvareallergier eller en eller annen form for matvareintoleranse så er det ønskelig at dette kommer med på påmelding for at vi skal kunne ta hensyn til der.
Hvis det er den siste som gjelder så er lurer jeg på hva er det egentlig deltageravgiften dekker? Hadde vært fint å få avdekket dette før vi betaler inn.

(Ikke for å være kjip, men for vår familie vil det hvis det er slik at mat, spesielt festmåltidet ikke er med i det hele tatt så tror jeg kanskje at det blir alt for dyrt for oss å være med på (all) morroa)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av olethearcher »

Vil det på årets ute NM være noen tilleggsøvelser som f.eks hurtigskyting eller "skyt og dø"? Eller er det samme opplegg som i fjor.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Christian »

Var det mulighet for lån/leie av drakt? Ser at ullfôret fra vinterfrakken kanskje ikke gjør seg lenger, men jeg har bare ikke ork/tid/kr til å tråkle sammen noe bedre til NM.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Hardwood »

Hvor høy er du, Christian ?
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Ingis »

Middelalderantrekk leies ut av Hedemark Middelalderforening til NM. :)
"Back to nature!"
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Christian »

Stas. Så da er det bare å møte opp for oppkledning?
Jeg er 183cm høy, men med relativt lav egenvekt :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Ingis »

Bare en påminnelse om at påmeldingsfristen til NM på Hamar nærmer seg styggfort - 1.august. :D
"Back to nature!"
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Vibeke »

Christian skrev:Var det mulighet for lån/leie av drakt? Ser at ullfôret fra vinterfrakken kanskje ikke gjør seg lenger, men jeg har bare ikke ork/tid/kr til å tråkle sammen noe bedre til NM.

Meld fra i påmeldingen til NM om at du ønsker å låne klær, så ordner vi det.
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av olethearcher »

Skal man få bekreftelse på påmelding? Spør bare for sikkerhetsskyld da jeg har meldt meg på, men ikke fått bekreftelse :)
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Allan »

Trikset er å skrive noe tull i påmeldinga, sånn at Vibeke blir nødt til å sende en epost tilbake for å finne ut hva du egentlig vil!;) (basert på faktiske hendelser)
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Vibeke »

olethearcher skrev:Skal man få bekreftelse på påmelding? Spør bare for sikkerhetsskyld da jeg har meldt meg på, men ikke fått bekreftelse :)
Jeg håper du fikk bekreftelse i går :-)

Var igjennom alle påmeldingene jeg har mottatt i går kveld, og husker dessverre ikke alle navn... Bortsett fra ett par av de som hadde lagt til noe fjas, som krevde litt mer svar, Allan....
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av olethearcher »

Bekreftelse mottatt! tusen takk :D
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Bowman »

Vibeke skrev:
olethearcher skrev:Skal man få bekreftelse på påmelding? Spør bare for sikkerhetsskyld da jeg har meldt meg på, men ikke fått bekreftelse :)
Jeg håper du fikk bekreftelse i går :-)

Var igjennom alle påmeldingene jeg har mottatt i går kveld, og husker dessverre ikke alle navn... Bortsett fra ett par av de som hadde lagt til noe fjas, som krevde litt mer svar, Allan....

Har Allan skrevet noe fjas på påmeldinga?

:shock:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar