NM Historisk Ute 2015

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Ingis »

Vet at det er lenge til august, men det kan være greit å krysse av i kalenderen for dere som vil være med på NM Historisk på Domkirkeodden, Hamar. Invitasjon kommer i Toxofil og på langbue.no. :D
"Back to nature!"
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Ingis »

Huff da! Kanskje greit å få med tidspunktet også. :lol: NM historisk går helgen 22.-23.august.
"Back to nature!"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Allan »

JIPPI! Datoen er notert!
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Are »

Allan da... Skal ikke du på Metal-vikingfestival på Midgard? Det er samme helg. selv skulle jeg gjerne vært der, men NM er prioritert også i år.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Allan »

What? Aiai, ja der trengs tøff prioritering! Men jeg trur nok jeg holder på NM..
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Bowman »

Notert. Tiden går fryktelig fort. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Vibeke »

Tiden flyr... Jeg mangler ett par små detaljer før fullstendig invitasjon er klar, men her er den foreløbige, som også finnes i Toxofil...

Arrangør av årets ute NM er Norsk Langbuelag og Middelalderforeningen i Hedmark, i samarbeid med Anno Museum, avd Domkirkeodden.

Hvor? Arenaen for årets NM vil være Domkirkeodden på Hamar, i skyggen av de ærverdige ruinene av domkirken som sto her i Hamars glansperiode under middelalderen. http://www.hedmarksmuseet.no/
Da årets arrangement vil foregå på historisk grunn vil de bli lagt enda større vekt på historisk bekledning enn tidligere år. Hvis du ikke har antrekk som tilfredsstiller Langbuelagets krav til historisk antrekk gi beskjed om dette ved påmelding da Middelalderforeningen har antrekk til utleie.

Konkurransen. Årets arrangør har lagt opp til en tredelt presisjonskonkurranse på lørdagen. Bestående av; historisk runde, langhold og jaktløype, og lengdeskyting på søndagen. Lørdagens konkurranse vil foregå på museumsområdet, mens vi jobber litt med ett par alternativer for søndagens lengdeskyting, da vi er avhengige av værforholdene, avlinger etc…
(For regler, ref: http://ny.norsklangbuelag.no/regler.html)
Tradisjon tro vil det også bli avholdt buemakerkonkurranse, pilmakerkonkurranse og Årets historiske skytter vil bli kåret. OBS! Husk regelendringene for buemakerkonkurransen som ble vedtatt på årets årsmøte.

Overnatting: Det blir en historisk leir på museumsområdet. Her vil det bli mulighet for å sette opp historiske telt, viking og middelalder. NB: Husk brannslukningsapparat i teltet. Middelalderforeningen kommer også til å ha noen telt hvor det er muligheter for billig overnatting for helgen. Egne sovesaker må medbringes. Begrenset antall plasser og førstemann til mølla prinsippet. For de som ikke har historisk telt, vil det bli en teltplass for moderne telt ca ett pilskudd unna den historiske leiren. En tredje mulighet er å bestille overnatting på Hotell eller Bed’n’breakfast i Hamar. Det vil være mulig å kjøre helt frem til leirområdet for avlessing av personlig utstyr. Parkering vil skje på anviste plasser i gangavstand fra leiren.

Matservering Inkludert i påmeldingsavgiften er det festmiddag med underholdning på lørdag, lunsj lørdag og to frokoster. Det er mulig å få mat fredag ettermiddag/kveld, da serverer vi smaksrik og mettende gryte, og lunsj søndag. Ønsker du dette må du krysse av for dette i påmeldingen, kr 50 ekstra pr måltid.
Alle rettene vil være basert på historiske ingredienser og by på et spennende og velsmakende glimt av forne tiders matkultur.
Hvis noen har matvareallergier eller en eller annen form for matvareintoleranse så er det ønskelig at dette kommer med på påmelding for at vi skal kunne ta hensyn til der.

Alkohol Det er ikke lov å nyte alkohol under konkurransene.
Bueskyting er idrett også i historisk sammenheng, og deltakere som stiller synlig påvirket vil bli nektet deltakelse i konkurransene.
Domkirkeodden har ikke skjenkebevilling men det vil være mulig å få kjøpt alkoholholdig drikke under festmiddagen på lørdag kveld, da dette er et privat arrangement. Det er mulig at det vil bli satt opp et innrammet område med uteservering.


Domkirkeodden ligger på Historisk grunn med Domen fra Middelalderen og et bygdetun med 89 bygninger. Vi har også Storhammerlåven og ikke minst vår fine urtehage. Vi forventer respektfull opptreden under arrangementet og at vi rydder opp underveis og til slutt etter endt NM.


Påmelding og fullstendig invitasjon til NM vil komme på Norsk Langbuelag sine sider.
Hvis du ikke har tilgang til disse ta kontakt med
Vibeke Hanvold Larsen pr tlf 95 02 86 81.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Allan »

Et er....praktisk spørsmål vedrørende overnatting: hvor strengt er "regelverket" mtp historisk telt? Jeg har tenkt å slå meg til i den historiske leiren på NM (det var så hyggelig i den på Borre, og da var det litt nedtur å ikke bo der!). Foreløpig har jeg ikke noe historisk telt, og ettersom det egentlig ikke er budsjettdekning for det (som det heter i kommunen) må jeg låne/ stjele/improvisere/ sy for å få det til. Spørsmålet er da: hva skal til for at det er godkjent ?
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Oddbjørn »

Personlig synes jeg at en enkel gapahuk burde være OK, hva synes dere? Oddbjørn
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Kviljo »

Under intensjonsbeskrivelsen i regelverket til Norsk Langbuelag står det:
"Med Historisk Klasse menes alle verdens buetyper som man kan finne beskrevet i historien før 1900"

Om man lar den intensjonen gjelde også for øvrig deltakerutstyr, kan vi bare håpe at noen også vil stille i utstyr som daterer seg til f.eks 1890-årene. Jeg syntes det hadde vært strålende. - for vi har vel ikke begrenset oss til vikingtid og middelalder...?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av GreenMan »

Gapahuk synes jeg også var en fin idé. Ellers så kan det hende vi får til en liten gjeng fra Frilansene oppover og da er det kanskje noen teltplasser der. Du får melde deg inn der - så kan du låne telt Allan ;)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Allan »

Dårlig tilslørt verving i teltdebatten her ja...:P nå er nå en gang teltleiren dominert av viking / middelaldertelt. Jeg tenkte litt på en lavvo: det er ikke plast, men bomull. Det kan vel heller ikke sies å være en telttype som er fra det siste hundreåret. (Men så slo det meg at det ikke er plass til 8 stk 4 m lange stolper i en corolla.:oops:)
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av GreenMan »

Tips/lavo er vel en av de vanligste teltypene i illustrasjoner, da gjerne en stangstypen. Problemet med malerier er hva slags materiale er disse teltene laget av. Mange hardbarka reenactorere skaffer seg lintelt, men det er etter min mening like saklig som bomull. Min er for å sitere en kompis jord som midlertidig har gått over i annen form. Bomullstelt er etter min ringe mening helt ok, men da i naturfage eller farget saklig og jeg har tilgode å finne en olivengrønn variant av ett telt på en illustrasjon.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Oddbjørn »

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: NM Historisk Ute 2015

Legg inn av Are »

@Greenman. At bomullstelt er like saklig som lintelt er å strekke strikken langt. Vi kan vel med ganske stor sikkerhet fastslå at bomullstelt hadde de ikke i middelalder/vikingtid. Lintelt vet man har vært i vanlig bruk helt til bomull ble et billigere alternativ. Tror du for eksempel soldatene under Napoleonskrigen sov i bomullstelt når bomull ble regnet som et overklassemateriale? Det var mange ganger så dyrt som lin.

Vi kan vel heller si at bomullstelt har blitt akseptert av den gemene hop i dag siden forholdet er snudd i dag. Bomull er billigere enn lin.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar