Bueskytterkonkurranse på middelalderfestivalen i Oslo 2013

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Tuva
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 mar 2013, 15:25
Bosted: Oslo

Bueskytterkonkurranse på middelalderfestivalen i Oslo 2013

Legg inn av Tuva »

Jeg så på programmet til middelalderfestivalen i Oslo at det skulle være historisk bueskytterkonkurranse kl 17 til lørdag, men jeg forsto ikke helt påmeldingen. Er det noen som vet om det skal gjøres på forhånd? eller hvor finner man hedemark middelalderforening plassert på festivalområdet? Er det noen som vet hva som er påmeldingsfristen?
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Bueskytterkonkurranse på middelalderfestivalen i Oslo 20

Legg inn av Are »

Skal ikke dit selv men har deltatt på mange konkurranser på mange festivaler. Svarer derfor generelt.

På middelalderfestivaler pleier det å være påmelding ved oppmøte. Dukk gjerne opp et kvarter før konkurransestart. Ikke alle på festivaler går rundt med klikke siden det ikke har noe med middelalder å gjøre. Skal du delta må du stille med historisk drakt.

Vanligvis er det ingen startkontingent siden dette er en del av programmet og kan være, avhengig av konkurranseformen. Underholdende for publikum.

Lykke til.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Bueskytterkonkurranse på middelalderfestivalen i Oslo 20

Legg inn av Jacob97 »

Påmelding en halvtime før start. Oppmøte ved bueskytterarenaen. Historisk drakt er IKKE påkrevd, men prøv å unngå veldig moderne klær. Kun langbue/rytterbue kan bli brukt. Skytes historisk runde.

Se festivalens side på facebook :)
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Bueskytterkonkurranse på middelalderfestivalen i Oslo 20

Legg inn av GreenMan »

Jacob97 skrev:...Historisk drakt er IKKE påkrevd...

Se festivalens side på facebook :)
Finner ingen info om dette - hverken på nettsiden eller på Facebooksiden til Oslo middelalderfestival 2013. PÅ Facebooksiden til OMF (ikke arrangementssiden) står følgende
Bueskytterkonkurranser på Oslo Middelalderfestival
Lørdag:
"Historisk runde på Oslo Middelalderfestival - Vi følger opp suksessen fra Tønsberg og Hamar med historisk runde i Oslo på lørdag. Påmelding ved Middelalderforeningen i Hedmark sin leir, ved buebanen, inntil 30 min før konkurransestart. Klarer du å slå deltagerene fra Tønsberg og Hamar, eller vil du forbedre resultatene dine? Nå har du muligheten!"

Søndag:
"Hattrick"
Påmelding ved Middelalderforeningen i Hedmark sin leir, ved buebanen, inntil 30 min. før konkurransestart.
Har du det som skal til for å gå helt til topps?
deltagerene må stille med egen bue og piler.

Alle deltagere må stille med egen bue og piler. Moderne konkurransebuer er ikke tillatt. Kun langbue, eller rytterbue.
Det står ingenting om draktkrav, men i og med at det er en middelalderfestival så ville jeg nesten tro at det er et visst krav til drakt. Er det noen som er dypere inne i det arrangementsmessige som kan utdype?
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bueskytterkonkurranse på middelalderfestivalen i Oslo 20

Legg inn av Bowman »

Jeg synes også at det høres logisk ut å stille i en mest mulig tidstypisk drakt på en bueskytterkonkurranse på en middelalderfestival. Synes ikke at det bør spesifiseres i et reglement. Hva er forresten "veldig moderne klær"? Hørtes bare litt rart ut.


:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Bueskytterkonkurranse på middelalderfestivalen i Oslo 20

Legg inn av Allan »

Det skulle vel være unødvendig å spesifisere, jeg har riktig nok sett at man har latt deltakere stille i moderne klær (shorts og eccosandaler er behagelig i sommervarmen) og det visuelle inntrykket av det... gir ikke akkurat den trivelige historiske stemninga.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Bueskytterkonkurranse på middelalderfestivalen i Oslo 20

Legg inn av GreenMan »

Jeg la ut spørsmålet på aktuelle Facebookside og fikk følgende svar:
Vi foretrekker selvsagt at folk stiller i drakt, men har fått beskjed om at det ikke skal være et krav
Og da tyder det på at arrangør av konkurransen har sagt at slik skal det være, men jeg synes vi skal følge oppfordringen fra middelalderfestivalen å stille i drakt.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Bueskytterkonkurranse på middelalderfestivalen i Oslo 20

Legg inn av Jacob97 »

GreenMan skrev:Jeg la ut spørsmålet på aktuelle Facebookside og fikk følgende svar:
Vi foretrekker selvsagt at folk stiller i drakt, men har fått beskjed om at det ikke skal være et krav
Og da tyder det på at arrangør av konkurransen har sagt at slik skal det være, men jeg synes vi skal følge oppfordringen fra middelalderfestivalen å stille i drakt.
Jeg stilte det samme spørsmålet for noen uker siden, og det var derfor jeg skrev at drakt ikke var nødvendig.
bowman skrev:Hva er forresten "veldig moderne klær"? Hørtes bare litt rart ut.
Tenkte litt tilbake på diskusjonen om draktkrav på ute-NM, hvor oransje grilldress fra biltema ble et godt brukt eksempel.. :)
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Bueskytterkonkurranse på middelalderfestivalen i Oslo 20

Legg inn av Allan »

Veldig moderne er vel haute couture kanskje.... sånn passe umoderne som grønn Adidasgender a'la 1997 eller stretchjeans og Ballgenser fra 1988 skulle være kurant8-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Bueskytterkonkurranse på middelalderfestivalen i Oslo 20

Legg inn av Jacob97 »

Det var gøy :D
Dette var faktisk mitt første historiske "stevne", men det blir definitivt ikke det siste!
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: Bueskytterkonkurranse på middelalderfestivalen i Oslo 20

Legg inn av Vibeke »

Erfaringsmessig så er det ikke kjempepågang med bueskyttere i Oslo, så vi skippet draktkravet i håp om at det skulle bli en respektabel mengde deltagere...
rfz
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 03 mar 2009, 16:00
Sted: Oslo

Re: Bueskytterkonkurranse på middelalderfestivalen i Oslo 20

Legg inn av rfz »

Var sent ute med å opplyse og oppfordre i klubben, vi skal i hvertfall greie å stille med like mange som i konkurransen i år, neste år.
Håper jeg ikke lover for mye :-)

George
Oslo Bueskyttere..
Svar