Hringariki: jernalderbuer 20-21 april

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Svar
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Hringariki: jernalderbuer 20-21 april

Legg inn av MalaWolf »

Jeg fikk tips om et eksperimentelt arkeologisk arrangement på Hringarikri - :)

Hei igjen,

Ivar er allerede involvert som fagkonsulent, og han har også laget buene vi skal eksperimentere med. Det handler om forskjellen i konstruksjon på pilskaft i ulike treslag, og om det er mulig å måle noen spesifikk forskjell. Ivar tror at det ikke vil gi noen gode resultater, og jeg er mest innstilt på å prøve, og så ser vi om det blir vilkårlig eller ei. Vi skal med andre ord skyte en drøss med piler.

Dette er en del av et prosjekt for å formidle eksperimentell arkeologi blant både publikum og arkeologer, og derfor vil det være over 30 arkeologistudenter involvert i eksperimentets utførelse. De færreste av disse er erfarne bueskyttere, men vi har noen av dem også med på laget. Det er også en del av min doktorgrad.

Jeg er i ferd med å sette opp en blogg, og jeg kan sende deg linken når den er oppe og går - trolig til uka. Der kommer jeg til å skrive mer om prosjektet i detalj.

Hilsen Tine.
2013/2/22 Glenn Eriksen <Glenn.Eriksen>
Så spennende :)

Jeg legger ut informasjon om dette arrangementet på viewtopic.php?f=8&t=2007 og http://www.norwegianwarbows.com/ .. i håp om å kunne få lokket jernalderbuefolket med meg. Det er betydelig kompetanse på dette området på disse forumene.

Særlig Daniel Taralrud og Ivar Malde burde dere få med på laget…

Hva består eksperimentene i? Hva skal lages? Kanskje jeg kunne ha forberedt meg litt 
Fra: Tine Schenck [mailto:tine.schenck--at-gmail.com]
Sendt: 22. februar 2013 10:35
Til: Glenn Eriksen
Emne: Re: Eksperiment på Hønefoss som omhandler pil og bue i steinalder nå i slutten av april

Hei, Glenn.

Først og fremst må jeg presisere at eksperimentet vårt omhandler piler fra jernalder, så der har nok Lotte glemt seg bort. Ellers stemmer det at vi skal gjøre eksperimenter med pilskaft i 3 ulike eksperimenter på Veien. Du er hjertelig velkommen til å komme og beskue våre aktiviteter på lørdag 20. og søndag 21. april, og vi er alltid glade for å ha folk med fagkunnskap å høre fra og diskutere med. Under selve eksperimenteringen kommer jeg personlig til å være opptatt med hvert enkelt eksperiment, men litt av ideen er at studenter fra UiO skal lære både om eksperimentell arkeologi og formidling, så det kommer til å være flere studenter du får muligheten til å snakke med i løpet av dagen.

Vi er i gang i museets åpningstid. Du finner informasjon om når dette er på hringariki.no. I tillegg er det en pil og bue-utstilling på museet på Veien parallelt med eksperimentet, så det skal vel være litt å se og finne på der for en bueentusiast med langbuekunnskap.

Håper å treffe deg der!

Hilsen Tine.
2013/2/20 Glenn Eriksen <Glenn.Eriksen>
Heisann 

Jeg fikk tips av Lotte Eigeland l.c.eigeland--at--khm.uio.no at det skjer noe rundt steinalder og pil og bue på Hønefoss i slutten av april. Jeg er veldig interessert i å få vite mer om akkurat dette.

De siste tre-fire årene har jeg vært svært opptatt av stein- og bronsealderen, en interesse som ble sparket i gang da jeg begynte med bueskyting, og involverte meg i Norsk Langbuelag. En del av mine aktiviteter er dokumentert på http://www.bueforum.no, i denne tråden: viewtopic.php?f=4&t=1590&hilit=buehule

Kort oppsummert kan jeg fortelle at jeg har spikket buer, rettet og slått tråd av bast, garvet skinn med hjerne, sanket flint på strendene i Vestfold, satt sammen steinalderfyrtøy av flint kreft/knuskkjuke og pyritt, laget en bronsealderdrakt basert på de danske eikekistefunnene (og M. Berg sine antagelser) mm..

SÅ hvis det er mulig å få være med på Hønsefoss, vil jeg gjerne det 

Mvh
Glenn Eriksen
Sist redigert av MalaWolf den 22 feb 2013, 14:38, redigert 2 ganger totalt.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Hringariki: jernalderbuer 20-21 april

Legg inn av MalaWolf »

14. april Sesongåpning kl 11.00

Utstillingsåpning! Vandreutstillingen "Midt i blinken" er en utstilling som omhandler pilen og buens historie.
Bilde

Er dette Ivars utstilling??
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hringariki: jernalderbuer 20-21 april

Legg inn av Are »

Jepp. Den er på vandring.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Hringariki: jernalderbuer 20-21 april

Legg inn av Allan »

Tøft! Ringerike er jo i nærheten, og jernalderen er jo...:D

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Hringariki: jernalderbuer 20-21 april

Legg inn av MalaWolf »

Jeg dukker nok opp :) Med unger og egen mjøsbue ..
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Hringariki: jernalderbuer 20-21 april

Legg inn av Allan »

Jeg er særs frista. Det blir sikkert med ungene og kjerringa. Vi har hatt planer om å dra dit en gang uansett, og når det i tillegg er buerelatert er det nesten et must.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar