Alternative konkuranseformer til NM

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Alternative konkuranseformer til NM

Legg inn av Truls med bogen »

:D Selvsagt....det var et flott høytidelig NM på alle måter---tusen takk til Ola og Kristen med hjelpere. 110 påmeldte er jo rekord. :D De aller fleste deltagere er svært hyggelige, at en ørliten selvhøytidelig klikk holder det gående...må man jo tåle. Vi anbefaler disse å konkurere under NBF stevner/regelverket.
Mht det noe mer uhøytidelige "Vikings throw compund" på Youtube med over 1000 visninger allerede (send videre) må jeg nok skuffe folk som har lagt seg til denne typer øvelser. De som var med er pionerer 2010 og bør være stolt av det. Det blir selvsagt ingen gjentagelse til neste år.2011. Nei, det er innkommet noen kreative forslag til uhøytidelig bueskyting som er verd å studere nærmere på:
Nakenskyting. Her blir det ingen diskusjon om historisk klesdrakts-autensitet. Herregruppe og damegruppe. Lendeklede for de blyge? Reglene blir til en time før konkurransen.
Vel, neste forslag var pilskudd med primalskrik/desibell-måler. NM-mester Trond Kvitnes kom dog med noen eksempler sen kveldstid som nok blir vanskelig å overgå. :D

ps. Malawolf er inne på noe, som jeg vil støtte fult ut til neste års NM. 3d jaktløype, gjerne under nbf regelverket, men ikke aprobert.
Bilde
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Re: De Demokratiske Regelriddere tilegnet med fler

Legg inn av Jadda »

OM vi skal ha en 3 d jaktløype inn under nm burde vi gjøren noe mere ut av det enn kjedlige FITA. Hva med eks å ha en skyte pulje på fem skyttere, så skal de de fire skytterene som ikke skyter vurdere den som skyter om han vil klare så snike seg inn på dyret (fra en merkepåle til skytepålen) og gi ett fellende skudd uten att det potensielle dyret ville ha oppdaget jegern.
Og alt selvsagt under tidspress.
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: De Demokratiske Regelriddere tilegnet med fler

Legg inn av Christian »

Subjektive oppfatninger som vil innvirke på resultatet tror jeg kan forårsake litt knurring...

men hva med litt "praktisk pistol" regler? Altså at det er diverse hindringer og krav på hvert mål? F.eks. Skyte fra knestående, halve kroppen bak et tre, med keiva osv...?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: De Demokratiske Regelriddere tilegnet med fler

Legg inn av MalaWolf »

En 3D løype vil gi mange flotte mulige utfordringer med stor variasjon :) bevegelige mål feks. Hva med ekorn fra 50m ? Mener å ha hørt om ekornskuddet som et opptakskrav fra middelalderen. Vi kan feks ha jaktlag - hvor lagsummen på et eller annet vis er tellende (jaktlykkebonus)?
Jeg liker ideen om at det er gruppas overlevelsesevne som er tellende :)
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: De Demokratiske Regelriddere tilegnet med fler

Legg inn av Truls med bogen »

Ekorn fra 50 meter?? er du helt tullerusk:-) All seriøs jakt foregår fra 5 meter til maks 25-30. 3d mammut er jo greit på 30 meter....så noe som jeg begynner å forstå etter 10-12 år i bransjen. Pil og bue er enten krig...skyte på " human targets" eller på dyr?...overlevelse og matauk. det siste synes jeg er mye mer sympatisk....riddere og kongshird er krigere....jeg definerer meg nå helt og holdent som jeger....argumetet til kviljo om "stakkars harepusen" holder ikke når sulten gnager i magen...jeg synes mer synd på uskyldige ofre i krig ...f. eks kvinner og barn....
til deg som vil skyte knestående, liggende osv...alt dette trengs i 3d skyting og jakt...noen av de internasjonale reglene sier kun en pil på hvert 3d dyr...slik er det også i virkeligheten....i usa har de også treff utenom hjerte og lungering blir minuspoeng....skadeskyting...slik det er nå i FITA systemet får man jo poeng om man treffer elgen i leggen...jeg vil jobbe hart og intenst for å få 3d skyting på dagsorden til neste nm...håper jeg har noen på lag...ps. jeg er ikke så lite stolt av at jeg antagelig er den første her som har blitt stoppet en tråd (Regelriddere Tilegnet) av moderator lanseridder og kriger Grønnemannen som eier dette forumet....(burde vært eid av NL...spør du meg)
mvh den nye kapteinen i "Federal International Traditionell Tir de Arc" :oops:
Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: De Demokratiske Regelriddere tilegnet med fler

Legg inn av nidrinr »

Kjøp og salg stenger tråder til stadighet.. :lol:

(Sorry, måtte bare kverrulere litt :wink: )

Men 3d er morro. Hvordan få det inn i NM på en måte som blir fornuftig er en utfordring. Liker ideen om ekorn på 50 meter jeg, så kanskje hardwood bommer på et skudd han også :P
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: De Demokratiske Regelriddere tilegnet med fler

Legg inn av Christian »

Skjønte ikke helt hvor du ville hen med den tråden der Truls, men jeg er enig i at det kunne vært morro med 3-d skyting i nm også. Hvorvidt det skal være en konkurranse i human jakt, eller bare skyting mot 3-d blinker er en annen sak. Jeg synes jo selvfølgelig ikke at ei pil i skinka er noe man skal trakte etter, men jeg har sett flere 3-d konkurranser med blinker type: dinosaur, alien, bin laden osv... mange muligheter for morro :wink:

og alle kan få en tråd stengt, det er bare å oppføre seg upassende det....
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: De Demokratiske Regelriddere tilegnet med fler

Legg inn av nidrinr »

..Jaktløype mot Olav Digre og hans menn! :D
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: De Demokratiske Regelriddere tilegnet med fler

Legg inn av Christian »

hehe

http://www.mannequinworld.com/communiti ... 824718.jpg

skummgummimanekenger er kanskje fremtiden for 3-d :mrgreen:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: De Demokratiske Regelriddere tilegnet med fler

Legg inn av MalaWolf »

Jaktlag er tingen :)
Ekorntesten mener jeg å ha lest om i forbindelse med "Medieval Archery Law" fra 1252. Når man klarte det skuddet var man dyktig nok. Obligatorisk trening hver søndag etter kjerketid.

Tror ikke på human jakt fra jegersteinalder. Var nok mer om å få dyret i bakken - uansett metode. Ild, røyk, stup mv .. alt er tillatt. Jaktlaget kunne fått poeng for alle dødelige treff - med en moderne vri på det hele med minuspoeng for ikke-dødlig treff. Da kan hver enkelt skytter selv vurdere hvert skudd selv, og evt velge å avstå et vanskelig skudd. Krigstrening liker jeg IKKE. Jakt mer enn gjerne, men ikke krig ..
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: De Demokratiske Regelriddere tilegnet med fler

Legg inn av SilentG2 »

Mener å ha sett en serie på NRK om hvor mennesket kom fra osv og utvandring ut av afrika, at folket for 14000-15000 år siden i amerikaen, lagde piler og spyd med spisser som falt av og ble inne i dyret. Ser man på mammuten med en 8-12 pilspisser inne i skinka så er vel den ganske så sinne og ikke minst svekket for å løpe raskt.

Jeg mener at det ikke bare er treff som kan være dødelige som skal treffe med bakgrunn i det jeg har hørt.

MEN

Dette er jo historisk bueskyting, burde man ikke da ta i betraktning det HISTORISKE og ikke legge seg opp i NOA og alle disse organisasjonene som mener at alle har følelser osv... Stakkars maurene og hei hurra
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: De Demokratiske Regelriddere tilegnet med fler

Legg inn av Christian »

Her har vi en debatt som kan gå langt :wink:

Det er jo klart at du er mindre tilbøyelig til å bry deg om de etiske hvis du dør av sult, men å oppfordre/ godkjenne en jaktkultur type "bare skyt det nok ganger så dør det til slutt" er langt ifra ok. mener nå jeg.

Buejakt er ulovlig mye pga hvor lett det er å bare skyte piler på dyr uten noen form for "kvalitetsikring" av jeger. Det er bare å lese noen av "jakt"historiene som dukker opp på paleoplanet for å se hvordan det kan bli hvis buejakt blir åpna for alle. Hvis du mister godpila fordi den sitter fast i beinet på et rådyr som hopper seg bort i skogen, for så å skrive en artig historie om den gangen rådyret tok pila di, da synes jeg det er nødvendig at du går og setter deg i et hjørne!

Det er ingen stor hemmelighet at kjøtt kommer fra innsida av dyr, og at dyret er ganske knyttet til dette kjøttet sitt... Altså må vi drepe for å få kjøtt, men jeg personlig ville ALDRI så mye som sikta på et dyr uten å være absolutt sikker på at skuddet mitt ville drepe fort og derfor forårsake minst mulig traume for dyret. Det gjør vondt å bli skutt og det er skummelt å dø, uansett om du bruker lue eller har gevir.

Derfor anser jeg det som riktig å ha poeng for dødelige treff og minuspoeng for skadeskyting. Jeg synes også at 3-d jakt skal være en arena der vi kan vise fram hvor ordentlige vi bueskytere er. Liten vits i å jobbe for buejakt i Norge hvis vi kjører Headshot 10poeng stil på NM liksom. Uansett hvor morro det kan være sånn ellers :wink:

Det er nå bare min mening :)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: De Demokratiske Regelriddere tilegnet med fler

Legg inn av nidrinr »

Hehe, duka for diskusjon! Morro 8)

Jeg er enig i at det er :evil: å skadeskyte dyr om det er med bue, kanon eller sprettert. Skyter du et dyr, skal det være for å nytte deg av flest mulige deler av dyret, litt slik jeg ser for meg at det var i steinalder eller hos indianere for den saks skyld. Skyte en bjønn for å ta tenna og la resten råtne skulle vært straffa med no slemt.

-Når det er sagt, er jeg ikke sikker på om jeg er for ideen om minuspoeng. Jeg kunne skjønt det om man skyter opp til jegerprøve med bue, men i konkurranse er jeg ikke enig. At det ikke gir poeng å treffe utafor lungeregionen er jeg med på, men ikke minuspoeng. Det er ikke et bedre skudd om man bommer på dyret med en meter enn et som er 2 cm uttafor lungeregionen.

Skyte på figurer ikledd diverse rustning, på skjold eller anna for å teste utstyr ser ikke jeg noe problem i. Jeg klarer å skille mellom en isopormann i linskjorte med rustning og en virkelig situasjon. Jeg ser det i grunn ikke som krigstrening, men test av historisk utstyr, litt nærmere historieforskning enn krigstrening.

-Når det er sagt er jeg i grunn i mot all form for krigføring, om det er med klubbe og spyd eller moderne pangpangreier og rullende, flytende eller flygende metallklumper. Det er i mitt hode litt barnslig med krig i det hele tatt, en slags leik for de som aldri ble helt ferdig å sloss om de fineste spadene i sandkassa... :P
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: De Demokratiske Regelriddere tilegnet med fler

Legg inn av GreenMan »

Torgisl Reidarson skrev: .ps. jeg er ikke så lite stolt av at jeg antagelig er den første her som har blitt stoppet en tråd (Regelriddere Tilegnet) av moderator lanseridder og kriger Grønnemannen som eier dette forumet....(burde vært eid av NL...spør du meg)
Jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen jeg Truls? Hva er det med ditt anti-regel opplegg for tida? De fleste regler som eksisterer i NL er du vel selv mannen bak mer eller mindre.

Jeg har stengt og slettet flere tråder her på forumet jeg. Det er endel av oppgaven som administrator og moderator på forumet. Tråden din ble stengt - ikke slettet - og det var fordi det var totalt usaklig og jeg ikke ønsket en offentlig krangel om småting og provokasjoner. Reaksjoner på moderering kan godt tas på PM. Grunnen til at ikke NL driver denne nettsiden er vel fordi ingen i NLs styre tok tak i å lage et forum i NLs navn da det gamle forumet (bueforum.net) forsvant for mange år siden og det var savnet. Husk at bueforum.no ikke er et møtested for NL-medlemmer, men for alle som interesserer seg for historisk og tradisjonell bueskyting enten det er krigsbuer eller steinalderjakt vi snakker om.

Når det gjelder jaktsti så har jo det vært NM-formen ihvertfall tre år på rad, historisk klasse var det vel du som innførte Truls for å få en mer rettferdig og målbar skytekonkurranse.

(Jeg er personlig pasifist da jeg synes krig er teit, likevel driver jeg og leker med sverd, kanoner, buer og annet middelaldersk krigsutstyr. Jeg tester hvor skadelig sverd og piler er, men jeg ville aldri funnet på å bruke det mot et annet menneske.)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: De Demokratiske Regelriddere tilegnet med fler

Legg inn av Hardwood »

Daniel : bare kom med ekornene eller hjortene, du 8) :lol: Jeg er selv ihuga jeger gjennom mange år, og er helt med på 3D om det blir. menne... blir nok noen bom skal du se.. :D

Christian : du mener vel ikke at om buejakt ble lov i norge, så ville folk skutt i vilden sky med bua etter dyr ? Dersom det blir tillatt, må man fremdeles kvalifisere seg ved å ta skyteprøve med bua. Og den krever sin mann/dame :D Jeg tviler på at jakten med bue gir mer skadeskyting enn annen jakt, heller tvert om..

Malawolf : Ekornskuddet høres ikke usannsynlig ut hvis skytteren fikk skyte flere piler og ekornet var en figur. (ikke levende) Vet du noe om antall piler ? Jeg tipper flere av deltakerne på NM skulle klart det hvis de fikk f.eks. 6 skudd. (og ekornet satt i ro.. :mrgreen: )
Svar