Regelriddere i NL tilegnet

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Låst
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Regelriddere i NL tilegnet

Legg inn av Truls med bogen »

:twisted: :roll: :shock: :( Som noen muligens har lagt merke til ble grunnlegger og æresmedlem (undertegnede) refusert på årets NM i Gudbransdalen. Mitt første nm var i 1999 tror jeg, har vært på alle!! Under årets NM hadde jeg en mm for stor pilhylle, dommerne hadde ikke skyvelær. Tok det på øyemål. Torne-pilene jeg leverte inn til pilkonkuransen ble refusert og ignorert fordi det ble påstått at det ikke var mulig å skyte med dem. se bilder et annet sted på forumet. disse pilene ble førstepremie under årets "Vikings throw compound". Jeg er ingenlunde alene om en slik tilfeldig behandlig. Uunder NM på Stiklestad for noen år siden mistet min hustru, buefruen med 31 nbf norgesrekorder...NM tittelen på følgende måte: vi skulle skyte på påler, over et bestemt område på pålen...en kvinne fra Nidaros håndbuelag, samme klubb som regelrtiddersjefen traff lang over men på pålen...hun fikk tre poeng ekstra fordi det var slikt vakkert skudd i følge sjefsregelridderen over alle riddere. Følgelig tapte buefruen sitt nm! Flotte og aktive Anton som vant NM i fjor på Follo-museum, Drøbak hadde levert inn en flott bue i konkurransen. Den hadde fremdeles på endel grener som han spikket ned til store og små peniser....penisbuen...den ble formodelig refusert pga formannens kristne sinnelag?
Frode Moens sønn fikk ikke registrert sitt fantastisk lange skudd fordi han ikke var senior!! Slå den...dette var under årets NM....slik kan jeg holde på...NL går NBF en høy gang og vel så det!! Nok dritt nå....hygg deg på Youtube skriv:
Vikings throw compound Vi filmet også buebrekket til sjefregelridderen...men det legger vi ikke ut på Youtube....tror vi....link til youtubevideoen kan ikke vises via hjemmesidene til NL, det har styret bestemt...så spre den glade video om du liker den :D 8) :wink:
Bilde
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Regelriddere i NL tilegnet

Legg inn av Christian »

Regler er, pussig nok, mest i veien naar man bryter dem... Det er ikke alle regler som er like fornuftige, men hvis de er reglene saa faar man foelge dem! (beklager manglende aa og oe, men jeg er i irland naa..) Jeg synes pilene dine var kule aa se paa, men de er ikke piler hvis du ikke kan skyte dem! Og bua di hadde pilhylle, noe det staar veldig klart i regelverket at ikke er lov. Du er oppgitt over "regelryttere", jeg er oppgitt over folk som ikke klarer aa foelge reglene...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Regelriddere i NL tilegnet

Legg inn av Kviljo »

Dette er regelrett løgn, Truls.

Det var jeg som hadde teknisk kontroll av buen til Truls. Det var Truls selv som kom til meg for å vise at han med vilje hadde satt inn en ekstra kile i grepet for at han skulle bli "refusert". Dette var planlagt. Godeste Dahl mente at buen hans ikke var tillatt fordi den hadde en kant ved grepet som var breiere enn 2mm, men han hadde tydeligvis ikke fått med seg at reglene var blitt gjort enklere fra og med sist årsmøte. Nå heter det ganske enkelt at pila skal hvile mot hånda når man skyter. Derfor sa jeg klart og tydelig til Truls at han godt kunne delta med buen selv om den hadde en liten pilhylle. Reaksjonen til Truls var da å løpe og hente en Trad-bue av glassfiber, for så å klage sin nød om hvorfor han ikke kunne få delta med denne buen.

Når det gjelder buemakerkonkurransen ved Follo Museum, var det fullt mulig å stemme på buen til Anton. Den fikk være med i konkurransen selv om det ikke var noen ferdig bue som kunne strenges. Dette ble diskutert i etterkant av NM-et på Follo, og vi anså det slik at minstekravet for å delta måtte være at man kunne skyte med utstyret. Derfor ble det for årets konkurranse bestemt at pilene og buene måtte kunne skytes for å kunne delta.

At Moen Jr. ikke fikk stille i Junior-klassen og dermed ikke vant NM-tittelen i lengdeskytinga, er en beklagelig følge av at NM-titler av prinsipp ikke deles ut til den yngste garden innen Norsk Idrettsforbund (som NL er med i). Dersom det skulle vært gjort annerledes måtte man der og da gjort et unntak fra regelen, noe som ville vært umulig å kombinere med en viss respekt for de enkle reglene vi har i langbuelaget. Når vi samles til NM i lengdeskyting neste år, er det derimot mange juniorer (og seniorer!) som må jobbe svært hardt for å ikke bli kraftig forbiskutt av den unge lovende Hedmarkingen! Det skal også nevnes at rekordskuddet naturligvis vil bli behørig oppført i Adelskalenderen for lengde.


Jeg ser ikke at dette kan føre til noe godt, så jeg foreslår av vi lar denne diskusjonen stoppe her. Er det misnøye med hvordan Norsk Langbuelag drives, kan man enten velge å ikke betale medlemsavgiften, eller man kan ta opp problemene ved neste årsmøte. Hvis det ikke kan vente til årsmøtet, kan man ta kontakt med en i styret og det vil bli tatt opp der.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Regelriddere i NL tilegnet

Legg inn av Truls med bogen »

:D LOL :D
Bilde
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Regelriddere i NL tilegnet

Legg inn av bueeirik »

Nei, nå er du bare pirkete og barnslig Truls, årets NM var storartet ifølge min og de flestes mening.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Regelriddere i NL tilegnet

Legg inn av MalaWolf »

Hør hør - et fabelaktig NM - og NL er akkurat så åpent som det bør være - ønsker man å bli hørt blir man det, men selvsagt innenfor de demokratiske rammer hvor slikt hører hjemme.

:) Gleder meg allerede til neste NM

Kanskje vi da kunne fått enda mer presisjonsskyting? Hva med en jaktsti? Om vi godtar av buejakta har en tradisjon som går mer enn 20000 år bakover i tid - så finner vi krigsbuene i en svært liten del av denne perioden. Men den diskusjonen kan vi ta i en annen tråd ...
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Regelriddere i NL tilegnet

Legg inn av nidrinr »

..De kriga nok med buer da også, men muligens med de samma buene som ble brukt til jakt.. -Men sorry, i en anna tråd :lol:

Nå skal ikke jeg være den som roper høgest om NM, i og med at jeg kun med nød og neppe rakk dag to. Holde kjeft er jeg derimot uansett ikke så flink til, så derfor blir det ytra noen meninger fra Mjøsa ang. regler og slikt.

Hva som ble gjort ang pilhyller og regelomgående provokasjoner ellers har jeg ikke kjennskap til utover det som står her, men hvorfor i helheimens vakreste blomsterdal skal man surre med pilhylle i det hele tatt..? Jeg skal ikke påberope meg noen adelig tittel i regelbøkenes hellige orden, men forstår da vel at det er nødt til å være noen regler for at det skal bli historisk NM. Noen regler er man enig i, andre lukter svett fot, men er flertallet enige, så blir det slik. (Der har jeg sett meg nødt til å bite i noen sure epler opp gjennom åra)
Om buer og piler som ikke kan skytes skal kunne delta i bue- og pilmakerkonkurransen på lik linje med alle andre seriøse buer blir den kokurransen etterhvert bare en vits. Eller den flinkeste treskjærern med den finest dekorerte stokken med snor vil stikke av med seiern. Både kukbua og tornepilene er herlige innslag og farger NM, så ikke slutt med slike påfunn. De kan bare ikke på en fornuftig måte delta i en seriøs konkurranse.

Ellers vil jeg skryte stort av den dagen jeg rakk å møte opp på, om enn ikke direkte forberedt eller uthvilt. Glimrende gjennomføring og ikke minst fantastiske omgivelser gjorde sitt til at jeg fortsatt er litt gretten og trist for at jeg ikke rakk begge dagene. Hadde vært morro å slå dere alle i presisjon! (Noe som sikkert skjer den dagen jeg svømmer til månen.. :wink: )
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Regelriddere i NL tilegnet

Legg inn av Hardwood »

Haha ! Da må du først ta spine - testen med fotbua ....
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Regelriddere i NL tilegnet

Legg inn av GreenMan »

<moderatorhatt på>
Da førsteinnlegget her var tydeligvis ment som en provokasjon og svaret kom regner jeg denne tråden som avsluttet før den sklir helt ut og stenger herved tråden
<moderatorhatt av>
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Låst