Historisk felthurtigskyting

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Historisk felthurtigskyting

Legg inn av Lurz »

Så på skytterstevnetfordesombråker på tv her om dagen, og så tenkte jeg, den der felthurtigskytinga, der de hiver seg ned og skyter så fort de kan på tre forskjellige mål. Kunne ikke noe sånt være noe for oss også, som en variant på vanlig hurtigskyting? Fx:

To skyttere, seks piler hver, (starte med ryggen mot stubbene? Pil på strenga?) Tre av "stubbene" våre på tre avstander, skytes i rekkefølge, 12m til venstre 18m til høyre,og 24 m i midten. Første til å ha en pil i hver stubbe går videre. Finale til slutt. (tre runder i finalen som på landskytterstevnet?). Egentlig akkurat som felthurtig, bortsett fra avstandene. (Blir 24m for langt for oss i hurtigskyting? 6-12-18m isteden?)

Mulig å teste på nm?
"If it breaks you get to keep both parts"
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Historisk felthurtigskyting

Legg inn av Jacob97 »

så også på den delen av landsskytterstevnet, og må si meg enig i at dette kunne være morsomt med bue. hvem vet? kanskje jeg prøver på neste skytetrening...
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Historisk felthurtigskyting

Legg inn av Stein »

Tenker på to ting. Sikkerhet, og hvem sin pil er det som traff først, eller traff i det hele tatt?
Mitt forslag er da:
Samme standplass. Start med ryggen mot publikum. Kun bue.
Ved Go, snu og løp to meter til standplass, hvor 6 piler er stukket ned i hver sin høyball.( eller noe slikt, men altså ikke ladd børse ved Go)
To skivesett ved siden av hverandre, dvs at en skyter mot sine tre blink. I to seperate sektorer.
Ved treff, vet en at det er egen pil som har truffet.
Opprettholder sikkerhet, da de står ved siden av hverandre og skyter ut i hver sin sektor. Alltid skyte fra venstre mot høyre eksvis.
Og en unngår forvirring om hvem sin pil som faktisk traff blinken.
Det er mitt forslag som absolutt legmann....:-)
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Historisk felthurtigskyting

Legg inn av Lurz »

Skal gi deg rett i det med sikkerhet, noen hver han jo bli for ivrig :shock:
Men jeg liker å ha regler sånn at de passer flest mulig skytestiler, derfor er jeg ikke så glad for de høyballene. Da vil jeg heller foreslå følgende:

Skytterne starter vendt mot målet, med buen i buehanda, buehanda rett ned langs sida. Pilene hvor som helst, men ikke på strenga. (dvs i marka, i sidekogger, ryggkogger, i handa sammen med buen, i den andre handa, i håret, men ikke i kunstige faste "pilholdere")

To skivesett? kanskje. Sikkerhetsmessig kan jeg ikke se at det betyr noe, vi skyter jo nesten alltid to eller fler på samme skive i fita. Men det kan være enklere og raskere for skytteren å registrere treff eller bom med to skivesett. Men jeg ville i tilfelle ha målene parvis på samme sted, som på felthurtig, ikke som separate baner. Og uansett må en dommer se hvilken pil som når matta først når det blir veldig likt.....
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Historisk felthurtigskyting

Legg inn av Hardwood »

kjempegod ide, Lurz ! Jeg bifaller ! Ny og morsom øvelse, samtidig som det faktisk krever trening og dyktighet å treffe godt. jeg foreslår maks 25m, som på Trad . NM.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Historisk felthurtigskyting

Legg inn av Lurz »

Gøy at du likte tanken
Nå det gjelder avstander så tenkte jeg at om vi går ut fra treff bom på de historiske stubbene, så kunne vi bruke de samme avstandene som på historisk også, basert på seksgangen, dvs 12-18-24m. Avhengig av om en skulle prioritere hastighet noe mer i forhold til presisjon, selv om begge elementene må med, så kunne vi prøve 6-12-18m. Men så er jo seksmeter litt pinglete, eller.......
"If it breaks you get to keep both parts"
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Historisk felthurtigskyting

Legg inn av Stein »

Enig i alle presiseringene dine Lurz. Det nærmer seg noe her.

Det jeg mente med to sektorer, er å hindre at to skyttere står og sikter mot hverandre i for farlig vinkel.
Jeg tenkte på feltskytingen på Landskytterstevnet, hvor det er ganske stor vinkel mellom blinken til venstre, og den til høyre hvor en da kan oppleve at mannen til venstre holder på å sikte på høyre blink, mens mannen til venstre ennå ikke har truffet venstre blink.
Da har man en ganske småskummel situasjon, da bue og pil er et mer ustabilt våpen enn et gevær, og at det i en stress-situasjon kan oppstå hendelser. Det var det jeg tenkte på. Men om sektoren ikke er for stor, er skiver ved siden av hverandre en god løsning. Jeg tror det bør være doble blinker ihvertfall, slik som på feltskyting, slik at det er lett for skytter å se at hans blink er truffet, og han kan fokusere på neste.
Ved siden av hverandre,er det lettere for dommer, helt klart. Så mitt forslag er da en mer redusert sektor enn en ser på feltskyting med gevær, for å redusere faren for uhell. Noen har vel opplevd at pilen ikke nødvendigvis forlater buen slik en hadde tenkt. Ihvertfall jeg....:-)
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Historisk felthurtigskyting

Legg inn av Lurz »

Vi får teste ut... som de sier....
Sånn jeg ser det for meg så står begge skytterne rimlig nær hverandre, omtrent som på skiveskyting, kanskje noe lenger pga piler og buer som skal hives kjapt opp, men ikke mer enn to meter. Vinklen til stubbene tror jeg bør være minst mulig, ikke mer enn at det er grei siktelinje, pga at vi ofte har små områder og publikum å ta hensyn til. Det største faremomentet da, i det scenariet du tenker, må vel være hva som skjer om to piler treffer hverandre i lufta... :shock:
"If it breaks you get to keep both parts"
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Historisk felthurtigskyting

Legg inn av MalaWolf »

Fett. Denne ideen liker jeg.

Omtrent slik dere tenker dere dette? Hva blir så ca bredde på hver skytters bane?
Vedlegg
Historisk felthurtigskyting.png
Historisk felthurtigskyting :)
(11.24 kiB) Lastet ned 2069 ganger
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Historisk felthurtigskyting

Legg inn av Lurz »

Tenkte meg det vel egentlig noe som dette:
Bilde
Skytterne A og B, står så nær hverandre som det er greit, ut fra at det sikkert vimses litt mer enn vanlig med bue og piler. 1,5m eller så?
Blinkene er de historiske stubbene, to sett som Stein foreslår, skytes i rekkefølge 1-2-3, fra kort til langt, som i felthurtig med smell.
Ang. avstander har jeg tenkt litt mer (og det er jo 3gangen :) ) 6m er kort, 24m syns jeg for min del blir langt hvis hurtighet skal belønnes mer enn ved vanlig skyting.

Så jeg forandrer forslaget mitt til 9-12-18m, som et forsøk, så kan vi endre det hvis det viser seg for kort.
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar