NM Historisk på Jørundgard 21 og 22 august

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

hardway
Mester
Innlegg: 116
Registrert: 09 jan 2006, 09:53

Re: NM Historisk på Jørundgard 21 og 22 august

Legg inn av hardway »

Jorarn; det vil bli tilrettelagt for overnatting i både i historisk leir og plastcamp. Historisk camp vil bli plassert sentral og synlig mens plastcampen blir plassert noen meter bak. Det er godt om plass for både historiske telt, moderne telt, bobiler og campingvogner.
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: NM Historisk på Jørundgard 21 og 22 august

Legg inn av Vibeke »

Moen skrev:JEG tipper at de fleste vil legge seg på Jørundgaard. 150 spenn for en overnatting med vogn, tror jeg er billig i forhold til campingplassen. Dessuten ligger den plassen 1,5 km unna... Jeg har planer om antimiddelalderovernatting i campingvogn MED kjøleskap, varme og tørr dyne...på Jørungaard... 8) Og hvis du vil, kan jeg juge litt til deg :lol:

Vikingtunnelen til Daniel som er omtrent like tett som ei sil må da være mye mer fristende...............
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: NM Historisk på Jørundgard 21 og 22 august

Legg inn av MalaWolf »

Da er vi klare for telt tror jeg ja. Utstyret er nesten klart. Har sydd to drakter, en bronsealdersak i ull i to deler, kofte og kappe (om været krever slikt, og en mer generell tunika i lin som vel er jernalder. Kjenner ikke til funn av lin fra bronsealderen selv ... Buen er spikket ut av en almepinne og nesten ferdig innskutt. Min aller første. Den kaster pilene skrekkelig tregt og har handshock som et eselspark :) men som Brage sier, det er min første og den kan kaste piler. Vi har pyritt og flint, lærpung men mangler knuskkjuke (finne i ettermiddag? ). Burde vel legge inn arbeidsinnsatsen på å få laget et par sko (kvitingkjølsko) samt finne noen skaft som er noenlunde rette til almepinnen.

Gleder meg massivt :)
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: NM Historisk på Jørundgard 21 og 22 august

Legg inn av Stein »

Da er du god rute virker det som. Blir spennende å se antrekket ditt. Jeg tar med mitt, selv om jeg sannsynligvis kommer til å stille i noe mer jernalder.
Pyritt også ja. Da er du virkelig på hugget.
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: NM Historisk på Jørundgard 21 og 22 august

Legg inn av MalaWolf »

Stein skrev:Da er du god rute virker det som. Blir spennende å se antrekket ditt. Jeg tar med mitt, selv om jeg sannsynligvis kommer til å stille i noe mer jernalder.
Pyritt også ja. Da er du virkelig på hugget.
Henta inn lindebarken min i går også, den har ligget i vann i over to uker. Men den kunne nok fint ha ligget enda lengre. Bastlagene var ikke fullstendig skilt. Jeg kokte alt sammen i en stor kjele og fikk løst opp enda mer av pektinet. Uansett - nå har jeg i det minste noen gode fibre til å sy skinn med... for jeg er desverre helt tom for lærstrimler... Antar dette er historisk korrekt - ettersom benkledet fra Schnidenjoche var sydd med lindebast.

Schnidenjoche funnet
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: NM Historisk på Jørundgard 21 og 22 august

Legg inn av Moen »

Vibeke skrev:
Moen skrev:JEG tipper at de fleste vil legge seg på Jørundgaard. 150 spenn for en overnatting med vogn, tror jeg er billig i forhold til campingplassen. Dessuten ligger den plassen 1,5 km unna... Jeg har planer om antimiddelalderovernatting i campingvogn MED kjøleskap, varme og tørr dyne...på Jørungaard... 8) Og hvis du vil, kan jeg juge litt til deg :lol:

Vikingtunnelen til Daniel som er omtrent like tett som ei sil må da være mye mer fristende...............
Jeg har sovet kvota mi i telt. Fisketurer, jaktturer, ferier, hjemme i hagen, i hagen til nabo`n osv fra jeg var bitteliten (helt sant, jeg HAR vært liten) til i fjor. Så nå setter jeg pris på litt komfort. Så nei, det frister ikke en mm! :wink:
Ingis
Mester
Innlegg: 679
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: NM Historisk på Jørundgard 21 og 22 august

Legg inn av Ingis »

I forbindelse med NM vil det bli avholdt et medlemsmøte for Norsk Langbuelags medlemmer. Møtet blir på lørdagen etter skytingen, men før middagen. Tidspunkt vil bli opplyst i forbindelse med lørdagens skyting. Har lagt dette ut på NL-siden i forum,men for å se den må du som kjent logge deg på med passord, så jeg valgte også å skrive den her.
Møtet vil bestå av div. info og hvordan styret tenker fremtiden, samt at dere medlemmer selvsagt også får mulighet for innspill.
Hjertelig velkommen!
Styret v/Ingar Abrahamsen. :D
"Back to nature!"
hardway
Mester
Innlegg: 116
Registrert: 09 jan 2006, 09:53

Re: NM Historisk på Jørundgard 21 og 22 august

Legg inn av hardway »

NM-oppdateringer finner dere på Laugens webside: http://sites.google.com/site/laugenbsk/oppslagstavle
Ser ut til å bli masse folk, siste opptelling er ca 90 skyttere.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: NM Historisk på Jørundgard 21 og 22 august

Legg inn av Christian »

Den der campingplassen til telt, ligger den nærme Jørundgard? Jeg regner ikke med å være framme før i 01 tia, og det hadde vært litt stusselig å finne ut at den lå et helt annet sted... med bomvei... som var låst....
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
hardway
Mester
Innlegg: 116
Registrert: 09 jan 2006, 09:53

Re: NM Historisk på Jørundgard 21 og 22 august

Legg inn av hardway »

Christian; teltleiren er på selve Jørundgard.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: NM Historisk på Jørundgard 21 og 22 august

Legg inn av MalaWolf »

Været ser ut til å bli noenlunde ok også :) fare for stjernehimmel over bålpanna både fredag- og lørdagskvelden

http://www.yr.no/place/Norway/Oppland/S ... ekend.html
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: NM Historisk på Jørundgard 21 og 22 august

Legg inn av Moen »

MalaWolf skrev:Været ser ut til å bli noenlunde ok også :) fare for stjernehimmel over bålpanna både fredag- og lørdagskvelden

http://www.yr.no/place/Norway/Oppland/S ... ekend.html
Eller halogen over gasskomfyren :wink:
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: NM Historisk på Jørundgard 21 og 22 august

Legg inn av Christian »

Tusen takk til alle som var der for et kjempebra NM :D

Helt fantastisk sted, folk og stemning! Bare å glede seg til neste år :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: NM Historisk på Jørundgard 21 og 22 august

Legg inn av SilentG2 »

Jeg henger meg på jeg også og takker for et kjempebra arr.

Tusen takk til alle som var der, 110 skytere er fantastisk..
Aigin
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 03 aug 2010, 14:43
Bosted: Oslo

Re: NM Historisk på Jørundgard 21 og 22 august

Legg inn av Aigin »

Dette var min første buekonkurranse (og mitt første innlegg på bueforum), og jeg må si det ga mersmak!
Mye imponerende håndtverk, flotte folk, bueskyting på høyt nivå og mjød fra spandable hjemmebryggere, slikt blir det god stemning av :D

Jeg er forresten Alexander, han som hadde samme historisk korrekte "forsvarets vinterplagg" som Christian.

Selvom jeg ikke traff blinken så mye, så hadde jeg iallfall god spredning :mrgreen:
Svar