Tønsberg Middelalderfestival

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Tjarand
Bueskytter
Innlegg: 93
Registrert: 29 aug 2008, 16:18

Tønsberg Middelalderfestival

Legg inn av Tjarand »

Noen som skal på Tønsberg Middelalderfestival 4 - 6 juni? Siden jeg bor rett ved så stiller jeg som frivillig på pil og bue-standen. Ellers så blir dette en knakende bra festival, programmet ser veldig lovende ut og jeg vet at det kommer mye bra boder og håndverkere.
Buekonkurranser hver dag med varianter av running arrow og vanlig blinkskyting. Bare å stille opp, bonus med historisk utstyr.

Hadde vært morsomt å møte andre forumdeltagere og skyte litt om folk tar turen innom.

Link her: http://www.tonsbergmiddelalderfestival.no/
Og her: http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=48656678352
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Tønsberg Middelalderfestival

Legg inn av Kviljo »

Var innom i fjor. Veldig bra arrangement med mye folk. Skulle gjerne vært der i år også, men det går ikke :(

Jeg tror det kan være lurt å være på hugget i forhold til å skaffe en ordentlig standplass for skytinga. Sist var det temmelig utrygt. Den lille stunda jeg var innom hendte det flere ganger at folk og unger dukka opp bak blinken... Bare flaks at det gikk godt, spør du meg.

Pilfangernett er en god ting :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Tjarand
Bueskytter
Innlegg: 93
Registrert: 29 aug 2008, 16:18

Re: Tønsberg Middelalderfestival

Legg inn av Tjarand »

Ja, jeg tror de har planer om å flytte litt på bueskyterbanen men et er alltid en utfordring med mye folk. Jeg tror middelalderbuegruppa har et pilfangernett. Jeg skal muligens være med å bemanne bueskytterstanden så jeg vil gjøre mitt for å sikre det.

Uansett, veldig gøy om det kommer buekyndige folk innom med historisk utstyr. Det er Running Arrow på fredag og søndag, uhøytidelige greier med stort underholdningspotensiale. På lørdag er det åpen konkurranse. Avhengig av hvor mange som stiller opp så blir det varierende grad av improvisering men det ser ut til å bli standard 20 meter.

Jeg kommer også til å ha med meg en bunke piler som jeg skal surre fjær på sånn for å ha et håndverksalibi. Blir nok ikke heeelt historisk korrekt, tror jeg kommer til å jukse med superlim ;-)
Tjarand
Bueskytter
Innlegg: 93
Registrert: 29 aug 2008, 16:18

Re: Tønsberg Middelalderfestival

Legg inn av Tjarand »

Fint oppmøte i dag og sikkerhet på turneringen var ganske optimal med tanke på hvor mye folk det er oppå der.
Fikk sjekket ut de fantastisk fine buene til Bowman.
Ellers kom det en kar med en skikkelig tøff låsebue i tidlig utførelse. Han mente den var ca. 100#, gikk akkurat å spenne den med foten og 2-håndsgrep.
Sto på bueskytestand og det var hundrevis av unger og voksne innom og fikk prøve langbuer. Utrolig gøy å se det lyse i øya deres når de bruker 3 piler på å mestre buen nok til å treffe blinken.
Tjarand
Bueskytter
Innlegg: 93
Registrert: 29 aug 2008, 16:18

Re: Tønsberg Middelalderfestival

Legg inn av Tjarand »

Fant dette fantastiske bildet fra Middelalderfestivalen av Moens hemmelige teknikk. Legg merke til pilens orientering ...
Jeg er sekundant med tidstypiske solbriller ...
feil.jpg
(78.34 kiB) Lastet ned 3329 ganger
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Tønsberg Middelalderfestival

Legg inn av Moen »

Er det Kvitnes som skyter "feil" vei eller?? Tøfft bilde 8)
Tjarand
Bueskytter
Innlegg: 93
Registrert: 29 aug 2008, 16:18

Re: Tønsberg Middelalderfestival

Legg inn av Tjarand »

Ja! Trond Kvitnes, skreiv feil i teksten over. Var vel en avhopper som ble knipset i flukten, det ser uansett imponerende ut ;-)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Tønsberg Middelalderfestival

Legg inn av Moen »

Hehe.. Trodde Trond hadde funnet en ny teknikk.. :lol: :lol:
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Tønsberg Middelalderfestival

Legg inn av Zeida »

han i blått helt i mot kameraet hvem er det og det ser ut som han har en skulder skade eller aldri har skutt med bue fordi albuen hans peker nedover og ikke opp som den skal :?: ikke for å være frekk.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Tønsberg Middelalderfestival

Legg inn av nidrinr »

hehe, teknikk er et evig punkt for diskusjoner og meninger :wink:
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Tønsberg Middelalderfestival

Legg inn av Zeida »

joda men han gjør alt feil etter boka: hodet ned (så feil som det kan bli) albuen ned (gjør det tyngere og trekke) trykker sammen ryggen (gjør det tungt og holde på i lengden)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Tønsberg Middelalderfestival

Legg inn av Bowman »

Frekk og frekk fru blom. Skulle gjerne likt å sett deg med en 100 punds langbue i hånda. Jeg begynte for tøft. Nå lager jeg bare buer fra 45 pund og litt oppover. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Tønsberg Middelalderfestival

Legg inn av Zeida »

Bra valg 100 pund er litt mye spessielt tel meg ^^ sånn som persones skyter (er det deg bowman) så blir det bare tyngere :D
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Tønsberg Middelalderfestival

Legg inn av Bowman »

Det er nok meg ja. Jeg har ingen teknikk i det hele tatt. Alt må læres. Jeg begynte med buer for et halvt år siden. Jeg er en bedre buebygger enn jeg er skytter. Den buen du ser på bildet er altfor kraftig for meg, men det var den eneste jeg rakk å få ferdig til festivalen. Den skal taes ned til det halve. Tror den er på ca 90 #. 45 burde være bra nok. Derfor den noe spesielle skytestilen. Neste år blir det andre piler. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Tønsberg Middelalderfestival

Legg inn av Zeida »

takk endelig fikk eg en forklaring takk :D
Svar