Regler for artilleri til NM ute.

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Regler for artilleri til NM ute.

Legg inn av nidrinr »

Tenker dette som en post der man kan taste ned alle mulige meninger og forslag angående regler til artilleriskytinga under NM ute. Alle meninger er fint å få med.
Jeg har i mitt bustete hode allerede tenkt ut et forslag, så får dere kommentere det ut fra egne meninger.

Jeg foreslår at det settes ut 3 påler/flagg. Den første settes mellom 90 og 110 meter. Den neste settes mellom 130 og 160 meter, og den lengst unna settes mellom 180 og 220 meter unna. Poeng måles ved at et tau med løkke og tre knuter legges rundt påla, der piler innafor første knute gir 15 poeng, piler innafor neste knute gir 9 poeng, og piler innafor den knuta som er lengst unna gir 3 poeng. Dette gjelder alle påler. Forskjellen ligger i avstand mellom knutene. Tauet til den nærmeste påla har knuter på 1m, 2m og 4m. Den midterste påla har knuter på 2m, 4m og 8m. Den påla som er lengst unna har knuter på 4m, 8m og 16m.

Akkurat det med avstand mellom knutene bør prøves ut. Min mening er at det bør være en fordel å skyte på den påla som er lengst unna, slik at det blir de som skyter med utstyr som er nærmest historisk riktig til denne måten å skyte på som sitter med en liten fordel på de som ikke stiller med dette. (Som i de andre konkurranseformene. Presisjon vil ikke vinnes like lett med krigsbue som ei bue tilpassa blink, og buer spesialisert til lengdeskyting selvsagt vil ha fordeler under lengdeskytinga.)
-Samtidig vil jeg ikke dette skal bli en klasse kun for spesielt interesserte, men ei klasse der alle kan delta uansett bue, med mulighet for å få poeng.

Kommentarer og innspill ønskes :)
Tjarand
Bueskytter
Innlegg: 93
Registrert: 29 aug 2008, 16:18

Re: Regler for artilleri til NM ute.

Legg inn av Tjarand »

Synes dette høres ferdigtenkt ut. Det er vel ca. sånn de gjør det i England er det ikke? Mener å ha lest om differensierte sektorer der også.

Såvidt jeg kan skjønne så vil ikke poengformen ekskludere noen da det i en såpass fri konkurranse vil være sannsynlig at folk skyter det de er gode for for å komme lengst. Morro-faktor ivaretatt og det er jo det viktigste.

Foreslår at merkene males i skotske nasjonalfarger i anledning salige Sinclair som fikk rumpa si sparket ettertrykkelig rett nedi dalen ;-) Anvendt historie er bra for unga ...
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Regler for artilleri til NM ute.

Legg inn av Are »

Er tanken din at man skyter et bestemt antall piler og kan selv velge hvilke(n) blink(er) man vil fordele pilene på?

I så fall bifalles forslaget.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Regler for artilleri til NM ute.

Legg inn av nidrinr »

Det er tanken ja. Om man vil skyte ei pil på hver, 2 + 1, eller alle på samma lengde er opp til hver enkelt.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Regler for artilleri til NM ute.

Legg inn av GreenMan »

Bifalles her også
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Regler for artilleri til NM ute.

Legg inn av Kviljo »

Som dere sikkert forstår, besluttet årsmøtet å overlate ansvaret for å utarbeide et nytt regelverk for artilleriklassen til Daniel.

Enig i forslaget. Foruten:

Det eneste vi må finne ut, er lengden på knutene. Det beste er nok å regne/tegne på det, og se hvilke avstander på knute-tauet som gir lik variabel utskytningsvinkel fra standplass. - også bør "blinkene" være litt større på de lengste avstandene, både for å kompensere for vind, men også for å fremme bruk av ordentlige artilleribuer som når ut til de lengste pålene, som du er inne på.

Frem til årsmøtet så regelverket ut slik:
Artilleriskyting
Det skytes mot blinker på ukjent hold. Blinkene er anvist med en påle med et
merke. Man får poeng etter hvor nærme man treffer pålen. Med avstand til pålen
regnes en radius på 1,5 meter, 3,5 meter og 6 meter.
Treff innenfor den indre sirkelen med en diameter på 3 meter gir 12 poeng.
Treff innenfor den midtre sirkelen med en diameter på 7 meter gir 7 poeng.
Treff innenfor den ytre sirkelen med en diameter på 12 meter gir 3 poeng.

Hvordan ser det engelske regelverket ut, forresten?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Regler for artilleri til NM ute.

Legg inn av nidrinr »

Det er her jeg føler det må litt utprøving (evt. utregning for de begavede) til. Avstand mellom knutene som vil gjøre at det er en liten fordel å kunne skyte på den lengst unna, men ikke så stor fordel at de som ikke når dit sitter igjen uten mulighet til å gjøre det bra.

Angående 3-7-12 poeng eller 3-9-15 poeng (evt. 5-10-15 for den saks skyld), kan man jo og mene fram og tilbake på. Hva med å operere med 3-7-12 for alle piler som ikke når kravet til standard arrow, og en høgere score for å bruke "krigspil" som når standard arrow-mål?

Ellers har jeg diskutert med meg sjøl om det er slik at arrangør skal annonsere lengden pålene står på i det konkurransen starter, eller om dette skal forbli ukjent for alle andre enn arrangør...?
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Re: Regler for artilleri til NM ute.

Legg inn av haro »

Vel... Ukjent avstand trenger jo ikke å være oppmålt. På den måten vil jo avstanden også være ukjent for evt arrangør som kanskje selv vil delta.
Kanskje en avstand oppgitt som mellom 120/150m. Igjen for å gjør det mulig for arrangør å delta... Ja ja..Nei nei

Angående knutene. Jeg lekte meg litt på papiret med en linjal og kom i grunn fram til at 12meters diameter på 100m vil tilsvare en diameter på 24m på 200m. Logisk i grunn. Poengskalaen til artilleri er satt ut fra at pålene skal stå på rundt 70/100m. Hva med å sette poengene til 6, 14 og 24 poeng på den lengst unna?? kanskje noen med et matematisk hode kan lage en slags formel på dette ut fra avstanden pålen(e) står på???

På den annen side er jo en mulig tanke å snu det hele på hodet og bestemme tre avstander som en standard??? Som under middelmådig skytter har det overhodet ingen betydning hvor langt unna pålene står. Jeg skyter ikke bedre om jeg vet hvor langt unna de er, men akkurat denne greia bør vel de som ser fordelen av å vite avstanden debattere.. :?
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Regler for artilleri til NM ute.

Legg inn av nidrinr »

Jeg var også inne på tanken om å øke antall poeng i fht. hvor langt unna pålene står, men jeg kom fram til at jeg i utgangspunktet er for at alle (da også de med lettere bue) har mulighet til å oppnå samme poengsum. Jeg tenker at om det er lettere å oppnå høgere poengsum ved å skyte på den lengst unna ut fra at den utgjør en større blink når alt av avstander er ferdig utregnet vil det bli mest riktig. (I mitt hode da... :roll: )

Ellers er det mange tanker jeg har hatt snurrende inni topplokket, bla.a om det skal være noe form for bonuspoeng for å score poeng på alle pålene..? Rent autentisk historisk kom jo fienden nærmere og nærmere, de sto ikke stille :wink: Det kan f. eks vanke 10 bonuspoeng dersom man på tre piler har scora poeng mot alle tre lengder.

Ellers har jeg og tenkt på evt. bonus for bruk av piler som godkjennes innen standard arrow-mål, og mener etter litt intern diskusjon mellom de små grå på at så mye mer enn 1 poeng ekstra pr. tellende treff med slik pil vil passe. (Om "vanlig" score er 3-7-12, vil bruk av godkjent standard arrow gi 4-8-13.)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Regler for artilleri til NM ute.

Legg inn av Kviljo »

Det har vært tenkt at om lengdene var kjente og faste, så kan man lage ei pil som går akkurat så langt om man finpusser den litt. Hvor enkelt dette er i praksis vet jeg ikke, men det er jo enklere for arrangøren om avstandene ikke skal måles opp.

Men, dette kan bli problematisk i forhold til en eventuell adelskalender, der poenggivningen skal være lik fra arrangement til arrangement. Om størrelsen på sirklene man skyter mot er faste, mens avstandene kan variere med 20-30 meter, så vil det noen ganger bli enklere å skaffe seg flere poeng enn andre ganger.

Vanskelighetsgraden vil jo uansett variere i forhold til terrenget, men jeg tror kanskje det kan være lurt å sette opp faste avstander likevel, om vi tenker at dette er noe vi skal konkurrere i i lang fremtid.


Om 12/100 meter stemmer overens med 24/200 meter, så er mitt forslag at 12 meter-sirkelen på 100 meter tilsvarer noe rundt 30 meter på 200. Da har man tatt tilstrekkelig høyde for den ekstra vanskelighetsgraden det er å avstandsbedømme frem til 200 meter, ekstra variabel vind, og ikke minst det at det krever mer av skytteren å skyte 200 meter enn 100. I tillegg vil man trolig permiere skytteren for å bruke utstyr som faktisk kan nå ut til 200 meter. (selv om det egentlig ikke kreves allverden for å gjøre det :P )

Ellers tror jeg vi er tjent med å holde regelverket enkelt og oversiktlig. Det er ikke alltid så enkelt å formidle regelverket til alle på standplass når vi er ute, så det bør være såpass enkelt at alle som vil kan lese regelverket på forhånd og huske hvordan det fungerer. Blir det for mye administrasjon med konkurransen tror jeg vi kan risikere at arrangører nøler med å holde konkurransen.


Mitt forslag så langt: Tre påler på kjente hold. Gjerne 70, 140 og 210 meter. Eventuelt 100, 150 og 200 meter. Hver enkelt velger selv hvilken påle man skyter mot. Tre ringer rundt hver påle, med samme poenggivning ved samtlige påler. Størrelsen på ringene gir fordel ved å skyte mot pålene på lengre avstand.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Ingis
Mester
Innlegg: 677
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Regler for artilleri til NM ute.

Legg inn av Ingis »

Mange gode tanker,men jeg er absolutt for at reglene er mest mulig enkle. Når 40-50 skyttere står på standplass og man skal formidle regelverk til disse MÅ det være enkelt. Ivar's konklusjon høres fornuftig ut.
"Back to nature!"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Regler for artilleri til NM ute.

Legg inn av nidrinr »

Tankene om enkelt regelverk ved formidling er jeg absolutt enig i. Det med adelskalender hadde jeg ikke tenkt en cm på til nå, men om man tenker på det ser jeg definitivt fordelen med faste avstander.

100m, 150m, 200m vil gi enkle tall og regne på i forhold til størrelse på ringene. Da vil de fleste med bestått mattekarakter enkelt kunne regne seg til at det lønner seg å skyte på lengst mulig hold om man øker størrelsen på ringene til lenger unna med mer enn "fast økning". 12m 18m, 24m ville gitt "normal" økning i forhold til lengde, og om man da øker til f.eks 12m, 21m, 30m vil det lønne seg å sikte lenger. (Om jeg regner feil må jeg korrigeres av bedre mattahoder)

Jeg vil ikke helt slippe ideen om å på en eller anna måte oppfordre til bruk av krigspiler.. Om de som har piler godkjent innafor målene til standard pil kan få litt bonus for det på en enkel måte ser jeg på det som riktig på et vis... Kanskje de bare skal få lov til å skyte 4 piler mot normalt 3 for alle andre, og dårligste pil ikke teller? Om det er egen klasse for slike piler i lengdekonkurransen uansett har jo pilene allerede gått gjennom "godkjent/ ikke godkjent- testen"... Disse kan f. eks få skyte ei pil før alle slippes til med 3 hver.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Regler for artilleri til NM ute.

Legg inn av Moen »

Når det allerede, eller om det blir to klasser for lengdeskyting, er det ikke da normalt å bruke de to klassene på artilleri?
Om det blir så himla lettere å dra poeng på 200 mot 100m, tror jeg hva jeg vil om... Selv om blinker er større i forhold, blir ikke treffprosenten høyere av den grunn. Om reglen blir av sorten; Nogen lunde vettuge, tror jeg dette blir tøft 8)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Regler for artilleri til NM ute.

Legg inn av nidrinr »

Rett og slett operere med to klasser som i lengdeskyting er jo selvsagt den opplagte løsning jeg da ikke tenkte på.. Takk Frode. :)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Regler for artilleri til NM ute.

Legg inn av Moen »

Bare hyggelig :D Se nå å få spikret disse reglene slik at vi kan komme oss ut å skyte.. :lol:
Svar