Referat fra Buemakertreff 2009

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Referat fra Buemakertreff 2009

Legg inn av Hardwood »

Ha ! Fantastiske bilder, Jamar ! Og nå slipper jeg å lure på hvordan det gikk med den en-million-punds bøkebuen. Hadde den holdt, tror jeg den hadde skutt langt !
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Referat fra Buemakertreff 2009

Legg inn av Moen »

Åhh... Nå er vi gang... :wink: Pingle? Kanskje vi skal få se resten av bildene dine? JEG satset da alt UTEN "Flight-goggles". HAHAHA... Neida.. Bildeserien er moro den. Bare synd jeg ikke slapp da jeg skulle. Og den gikk langt.. Den gikk faktisk lengre en 128# ask.. Og det på kun 15-16" trekk! Det hadde selvfølgelig noe med pila og gjøre også.. Jeg fikk aldri målt buen, men jeg tipper den lå på 55-60# da det smalt.. Anyway..! Jeg fikk en vekker, både når det gjelder hvem man skal invitere til neste treff og ikke, og hva forskjellig buedesign angår :lol: Jeg limte opp til ett nytt holmegårdsprosjekt i går morges, så det varte ikke lenge før buebyggelysten kom tilbake :wink:
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Referat fra Buemakertreff 2009

Legg inn av Oddbjørn »

Takk for en hyggelig helg. Det er ikke hver dag man får demonstrert flåing og garving av mår, spesielt ikke klokka ett om natta (Hardwood). Synd med buen Moen, hvordan gikk det med Ivars? Jeg er enig med Rune, la arrangøren sett en dato og så får de som ønsker å komme sette av tid. Oddbjørn.
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Referat fra Buemakertreff 2009

Legg inn av jamar »

I et forsøk på å hente tilbake litt goodwill hos Moen legger jeg ut bilde av denne staute karen her :)
Bilde
mvh jamar
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Referat fra Buemakertreff 2009

Legg inn av jamar »

Kviljo finjusterer før lengdeskytinga med kvalik til medlemskap i Noregs Skinnskyvarlag. Det hjalp jo første dagen...
Bilde
370 meter var særdeles bra, men så begynte justeringen av buen som hadde fått seg en liten sprekk i buken. Litt lim, og fjerning av en millimeter på hver side av tuppene. Det gikk slik: :cry: Ansiktsuttrykket til Bueeirik kan kanskje tolkes som medfølelse.
Bilde
På bildet til høyre har den øvre tuppen allerede flakset avgårde utenfor billedrammen. Litt hastighet i bambusen. Vi har i alle fall en indikasjon på at det var buen som smalt først, ikke pilnokken som var den utløsende årsak. Både for Moen og Kviljo ble lengdeskytinga på søndag triste greier, men, men... Ein boge kan'kje vara evig veit du, kan aldri vara evig... (mel: H. Kiran)
:wink: jamar
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Referat fra Buemakertreff 2009

Legg inn av jamar »

Eirik slipper strengen. Buksesigen er for anledningen sensurert bort. Innsatsviljen er det vel ingenting å si på.
Bilde

Så var det forsøket på å få til et arrangert propaganda-bilde av hele gjengen på standplass. Vi skulle kanskje prøvd litt mer å synkronisere, noen er ferdig der andre knapt har spent opp. Vi får øve litt på modellfaget neste treff (hvis ikke Moen gjør alvor av å sile invitasjonene da... :cry: ) Jeg vil gjerne få til et bilde der en tylft piler er i ferd med å forlate strengene samtidig.
Bilde

Nå var det jo ikke bare Mjøsa Bueknekkerlag i aktivitet i helga - en rekke andre skills ble demonstrert og kunnskap er med dette spredd til flere av oss. Oddbjørn demonstrerer her senebacking.
Bilde

Mår-flåinga til Hardwood bør vi kanskje holde tilbake av hensyn til sarte sjeler. :?:
mvh jamar
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Re: Referat fra Buemakertreff 2009

Legg inn av Jorarn »

Jaggu ser det ut som dere har kosa dere gitt! Dette skulle jeg gjerne vært med på, men evnen til å være to steder på en gang er ikke helt ferdigutviklet hos meg heller, dessverre :(
Hardwood skrev:..... Skulle hatt et treff til på rappen !
...hmmm, ikke helt umulig at det kan bli en realitet for de som våger seg over fjellheimen, det ryktes at noe stort skal foregå i trøndertraktene om en fjorten dagers tid, det snakkes om både heldags mekketreff, stubbejakt og lengdeskyting på myrhull, i tussmørket 8) .....og det var snikreklamen :wink:
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Referat fra Buemakertreff 2009

Legg inn av Moen »

Hehe.. Bare fortsett du, Jamar :D Du kan komme hvis du legger igjen kameraet oppe i Troms. Hehe.. Når jeg ser litt nøye på bildene er det kanskje ikke jeg som skal klage på Eirik og buksesig..?

Tror Ivar er mere harm over buenknekken sin, enn det jeg er.. Min var jo dømt til å dø. Meeen... I morra er nok den nye ferdig. MED backing! Moro å satse litt òg :wink:
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Referat fra Buemakertreff 2009

Legg inn av jamar »

Legge igjen kameraet? Hva skal jeg da skyte med? Pil og bue?! :lol:
mvh jamar
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Referat fra Buemakertreff 2009

Legg inn av Moen »

Javel da.. Ta med kameraet, men da må du regne med en viss sensur :D Har ikke du begynt på en holmegård da? Eller er den ferdig? Bilder?
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Re: Referat fra Buemakertreff 2009

Legg inn av jamar »

Bilde kommer når jeg har den på fullt trekk. Det har jeg bestemt meg for å ta gradvis over et par uker. Fikk plutselig en tomme stringfollow under tilling på treffet, så jeg tror nok jeg skal smøre meg med litt tålmodighet selv om det klør i fingrene :? . Kan jo prøve å reparere ispinnene hvis det blir vanskelig å la være.
mvh jamar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Referat fra Buemakertreff 2009

Legg inn av Kviljo »

Takk for ei skikkelig helg ja! Veldig artig å treffe forumfolk! - også må jeg jo si at enkelte hadde en imponerende reisevei!

Vi må kort og godt bare finne en dato og et lokale for neste treff. - helst før jul!
Om vi planlegger å la dette bli en hyppig happening, lurer jeg litt på om det er lurt å holde disse treffene med tematisk innhold. Da får vi et mer ensrettet fokus, og det blir sannsynligvis enklere å finne lokaler. Piler, strenger, lengdebuer, krigsbuer, osv. Mange muligheter. Her gjelder det å holde ting varmt!

- Ivar, som kommer tilbake med bilder og med respons etterhvert :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Referat fra Buemakertreff 2009

Legg inn av Truls med bogen »

Hva med nestegang å innvitere den engelske buebyggerlegenden Pip Bickerstaffe som "foreleser" om Mary Rose-buer"? I sin tid besøkte jeg Pip (bor i kanten av Sherwood:-) og han hadde skikkelig lyst til å komme til ,for ham eksotiske Norge. Vise ham Vikingeskipene i Oslo og........ Hamar?... tror ikke han er dyr...Ryanair-billetter ..kost og logi....
Bilde
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Referat fra Buemakertreff 2009

Legg inn av Hardwood »

Gode forslag !
Her er mer plaster på sårene til deg, Moen :
Og et bilde av en barsk skytter og barsk bue ( likte den, altså !! )
IMG_3312.JPG
(174.14 kiB) Lastet ned 3391 ganger
IMG_3319.JPG
(264.17 kiB) Lastet ned 3391 ganger
Og så Grauten i full konsentrasjon med bølgeformede barlindbuen !
IMG_3337.JPG
(182.28 kiB) Lastet ned 3391 ganger
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Referat fra Buemakertreff 2009

Legg inn av Moen »

Har dere som var med på treffet flere bilder fra lengdeskytinga? Avisa som var innom i helga hadde lyst til å sette noen sammen med artikkelen. Send de gjerne til meg, eller en link til Photobucket el lign.
Svar