NM-ute 2009 Oppsummering!

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

NM-ute 2009 Oppsummering!

Legg inn av Kviljo »

Til alle som arrangerte, og kanskje mest Håkon og Truls: Vel blåst!! :D

NM ute er og blir et av årets store høydepunkter!



Legg gjerne ut inntrykk og bilder her i denne tråden :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: NM-ute 2009 Oppsummering!

Legg inn av Moen »

Jo, selv om jeg ikke fikk deltatt på lørdag, synes jeg NM er MORO. Mon tro om noen moret seg på lørdags kvelden, også :wink:
Og hvorfor jeg på død og liv skal bruke en 120# bue for å skyte 50 cm!!! er noe jeg skal tenke nøye i gjennom i natt.. Hehe.. Først kan jeg vel benytte anledningen til å gratulere vår evige optimist, Anton Kleppe. (Anton med skjegg og Egge-Bært uten :wink: )
Bilde

Sjefen sjøl, han Ivar..
Bilde

Irun Dahl Elverum (Han som holder pusten bak der, er Håkon )
Bilde

Bendik med sine 180 juniormeter. (èn juniormeter = 100 cm) Bendik er en gutt av meget få ord (Ikke lik pappan sin!), og jeg trodde at tunga kom til å løsne litt i bilen hjem.. Men nei. Ikke ett ord. Nesten vel hjemme spurte jeg han om han ikke var fornøyd med dagen.. "Joa, men je tenkje, pappa" var alt han sa på de to timene returen tok. Jeg har ennå ikke fått svar på hva han tenkte på, selv om jeg har en viss peiling. Men jeg tror han er litt stolt..
Bilde

Også, gratulere til alle dere andre som jeg ikke har bilder av.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: NM-ute 2009 Oppsummering!

Legg inn av MalaWolf »

Det var utrolig morro :) Takk til alle og i da i sær arrangørene.
Det ble tatt endel bilder, og jeg har lagt ut det jeg har (126 stk) på
http://picasaweb.google.com/MalaWolf/NM ... directlink.
Så kan dere plukke det som er av interesse.

Picasaweb har en ålreit funksjon for linking til bildet, hvor en kan justere størrelsen direkte i linken. Ved djuplenking inn til bildene bør de gjøres mindre enn originalen.

Det var stas endelig få møtt forumfolket i levende livet. Dette skal ikke bli mitt siste NM det er sikkert. Og jeg er nå overbevist. Holmegård er min stil.
Mange vakre buer. Mange erfaringer samlet på ett sted. Stas - skikkelig stas var det.

Så da lurer jeg bare på når de endelige resultatlistene blir lagt ut?
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: NM-ute 2009 Oppsummering!

Legg inn av Lurz »

Ja, takk til alle for hyggelig helg, og som Mala Wolf sier, spesiell takk til de som tok jobben med å arrangere. Fin plass forresten. :D

Helga ble desverre litt for kort for meg, rakk ikke opp til presisjon, men rakk jo lørdagskvelden:
Bilde

Det holdes tale og leses dikt...
Bilde

.... mens folket følger med...
Bilde

... før 300-meters bautaen avdukes.
Bilde


Fra lengdeskytinga. Publikum kanskje det morsomste på dette bildet?
Bilde

...og var Per den eneste som traff?
Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Re: NM-ute 2009 Oppsummering!

Legg inn av Jorarn »

Mange flotte bilder!
Skulle gjerne vert der :cry:
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: NM-ute 2009 Oppsummering!

Legg inn av MalaWolf »

Bilde
Bilde
Bilde
hardway
Mester
Innlegg: 116
Registrert: 09 jan 2006, 09:53

Re: NM-ute 2009 Oppsummering!

Legg inn av hardway »

Et flott og vellykket arrangement. Fin balanse mellom det sportslige/konkurrransemessige og det trivelige/avslappede. Synes de tre disipliner (presisjon, lengde og artilleri) funker godt og stiller ganske så ulike krav til skytterene. Men historisk nm er - og skal være, så mye mer enn bare skyting. Vel så viktig er rammen rundt det hele, som kåring av beste pil- og buemaker, rammen/stemningen rundt det hele - og det sosiale. For et arrangement som historisk nm er det sosiale helt avgjørende, og her vil jeg spesielt takke middelalderforeningen i hamar for at de stilte med bålplass og laget en veldig trivelig ramme rundt hele nm. Har også lyst til å fremheve "gammelhøvdingen sjøl" (Truls), som virkelig sto på begge dager og dro det hele godt i land. Og Nils, det diktet ditt var jaggu godt! Til slutt, takk til alle andre som på hver sin måte bidro til at dette ble et vellykket og minnerikt arrangement! ola
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: NM-ute 2009 Oppsummering!

Legg inn av MalaWolf »

Da hadde de endelig lagt ut resultatlistene, men jeg må si jeg er skuffet over at de ikka har klart å få med alle poengene mine :(
Lengdeskyting var ikke registrert, og heller ikke (den ene) artilleripila som gikk inn. Hadde vært enda mer morro om listene var fullstendige....

.. sånn for min egen logg sin del (må jo bli bedre til neste år) var det mitt resultat slik: presisjon:18 lengde:173(samme som Ivar Rasch) artilleri:3 = 38,3
Sist redigert av MalaWolf den 01 sep 2009, 23:30, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: NM-ute 2009 Oppsummering!

Legg inn av Are »

Takk til både arrangører og deltakere som gjorde også dette NM til en minneverdig opplevelese.

Når jeg ser på resultatliste er det mange som behøver å trene på å treffe på langt hold. Kanskje noe å tenke på til neste sesong. Vi er flere som kunne tenke oss å gjøre mer ut av artilleriskytingen. Flere blinker og flere hold

NM arrangeres av noen få dugnadsmennesker. Hadde alle tatt i et tak før de kastet seg i bilene og resite derfra hadde det blitt langt mindre arbeid for de får som ble igjen og ryddety opp. Noe å tenke på til neste arrangement.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: NM-ute 2009 Oppsummering!

Legg inn av Lurz »

.....hvor mange ganger må jeg si at det er vinstraku i "tyrkern" jeg bruker i til utskytningsrampa. (201m) :oops: :D
Det er det andre resultatet (hvadetnåvar, omviskalkalledetdet) med blinkbue og -piler som teller :mrgreen:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: NM-ute 2009 Oppsummering!

Legg inn av Are »

Tror jaggu at arrangøren glemte utstyrkontroll før lengdeskytinga. Sener og horn fra vinstrakua skal ikke gi godkjente reultater for lengdeskyting. Det er Lurz klar over og det burde også arrangøren være, siden han selv skjøt med en glassfiberbue på andre skyting.

Var det flere glassfiberbuer som deltok som skal strykes fra lista?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: NM-ute 2009 Oppsummering!

Legg inn av Kviljo »

Dette er egentlig ikke så rart. De som solgte rytterbuer ved siden av Ola sin stand påstod hardnakket at de hadde en rytterbue der med en fot reflex som var lagd av laminert ask. Den var helt innepakket i lær, så det var jo ingen direkte måte å vise at den ikke kunne være lagd av det. De ringte også til Grozer og fikk til svar "ask-ask". Så da er det ikke så rart at det sniker seg inn noen glassfiberbuer også i lengdeskytinga.

Det er jo helt ok at man tester glassfiberbuer, men vi må bli enige om en kontrollform som både er enkel å gjennomføre og enkel å holde styr på. Dette er jo bare et problem for lengdeskytinga, og egentlig bare for de som skyter lengst. Kanskje vi skulle innføre kontroll av de 10 som skyter lengst? - eller bare de som skyter over 200 meter? (hvis man da syntes at en fullstendig kontroll av samtlige buer blir for mye styr)

Jeg håper uansett at vi til neste år skal få inn flere ekstra klasser i lengdeskytinga (utenfor NM), som forutsetter kontroll av utstyret. Da blir det jo også enklere å kontrollere buer for glassfiber.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: NM-ute 2009 Oppsummering!

Legg inn av Moen »

Ja! Kontroll av de 10-15 beste. Blir du tatt for glass eller karbon-doping, er det DU som står på 100 meter, og ikke skjoldet :twisted: Hørte historien om ask-ask og gigant reflex.. Hehe.. Mye forlangte de for "tre buene" da? Hadde jo vært moro å svidd av noen riksdaler, bare for å strippe den for skinn..
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: NM-ute 2009 Oppsummering!

Legg inn av Kviljo »

De ville ikke vedde en 1000-lapp, så helt sikre var de ikke... :) Tror det var rett i underkant av 5000,-. Helt klart kunstfiber i den, men det var skikkelig pent arbeide.

Har langt fra kontroll på alle buene det ble skutt med, men jeg husker ikke flere med glassfiber.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: NM-ute 2009 Oppsummering!

Legg inn av Moen »

Sier jo litt, når de ikke ville vedde en 1000`ing, men samtidig blånekter på at det finnes kunstfiber.. :wink:
Svar