NM-ute 2009 Oppsummering!

For annonseringer av treff og konkurranser og også resultattavle.

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: NM-ute 2009 Oppsummering!

Legg inn av Lurz »

Tror det kan være noen misforståelser om buetyper og/eller språkforvirring her.

Min Grozer "TRH Tyrker" har trekjerne, gjennomgående tupp til tupp. Men det er kunstfiberlag i rygg og buk. Og den kan alså ikke brukes i historisk lengde.
Hvis du så spør en buemaker som snakker et helt annet språk, kanskje via tolk, "Er det tre hele veien gjennom?"
Ikke sikkert han svarer på det du tror du spør om.

En annen sak er at jeg oppfatter Grozers hjemmeside som at "basic" buene med "skinntrekk" er hel kunstfiberlaminat.
Men 5000 penger? "Basic" buene til Grozer koster 195 EUR på sida hans. Er det de buene så er det noen som har god avanse :mrgreen:

Men han lager så myee forskjellige buetyper, fra rein horn/sene til kunstfiberlaminat, så om noen skal kjøpe sånn bue så er det lurt å sjekke sida hans først. Priser og typer fx. Og mye info fra produsenten selv istedenfor 2.hånds. (ser forresten ut som TRH er vekk og erstatta av det han kaller "biocomposite)
"If it breaks you get to keep both parts"
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: NM-ute 2009 Oppsummering!

Legg inn av Moen »

Men 5000 penger? "Basic" buene til Grozer koster 195 EUR på sida hans. Er det de buene så er det noen som har god avanse :mrgreen:
Kanskje det er den samme karen som bl.a solgte piler i Oslo for 210.- NORSKE..!? Hehe..
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: NM-ute 2009 Oppsummering!

Legg inn av Sturlabuer »

Så vidt jeg har kunnet lese meg til på sidene til Grozer, er det glassfiber i alle buene hans, untatt selvfølgelig de ekte hornbuene.
På den tildligere omtalte bue, mener jeg den var fra Nomad serien hans og merket med "L" og et tall. "L" står for laminert=glass/tre/glass.
De buene som er merket med en"G", er laget av... Glassfiber.
"Biocomposite"-buene har fiberforsterkning i limfugen, og er vel av den grunn også diskvalifisert?

Selv lot jeg vinstraku-buen få hvile under skytinga for endelig å få en tellende lengde.
Det viste seg at trepinnen skjøt lenger enn glassbuen uansett :lol:

Lars
Brukeravatar
Elisabeth Østby
Nybegynner
Innlegg: 20
Registrert: 27 jul 2009, 18:01

Re: NM-ute 2009 Oppsummering!

Legg inn av Elisabeth Østby »

Hei, bare gutter her? :?
Litt sent, men har trent så mye etter 3. plassen i NM. He-he. Her på Hamar er vi i full gang. De som ikke var med iår, har virkelig begynt å dra buen helt ut nå etter Middelalderforeningens bra innsats!!! Diplom å få?? Gjerne med underskrift av de eminente arrangørene!
TUSEN TAKK for en flott helg Håkon og Truls. Masse klemmer til dere! :roll: Det blir stadig morsommere å være med. Herlige folk og topp stemning, - både dag og lørdagsskvelden ved bålet vårt. Hva er bedre enn stjerneklar himmel, telt, mjød og å sitte rundt bålet med gode buevenner?? Takk alle sammen. Vi ses igjen.... :lol:

Takker også for all rosl Middelalderforeningen i Hedmark har fått av dere. Ja, der ser vi hvor fint det er med så mange i drakt! Helt enig i at det bør bli enda bedre middelalder. Og hva skal dere med all plasten?? :evil:

Vi arrangerer en uhøytidelig buekonkurranse på Domkirkeodden, Hamar 18. oktober (en søndag, hvis vær) ! Dette er avslutningen på Middelalderforeningens uteaktiviteter for iår, så hvis du bor i nærheten av Hamar.............!!! Begynner kl. 12.00, konkurranse kl. 13.00. Det blir telt, bålpanne med god mat og MA-stemning som i Drøbak.

Hill, Elisabeth Østby
sekretær(en til Per)! :shock:
Middelalderforeningen i Hedmark
Keep it or loose it....
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: NM-ute 2009 Oppsummering!

Legg inn av nilstor »

Kviljo skrev: Jeg håper uansett at vi til neste år skal få inn flere ekstra klasser i lengdeskytinga (utenfor NM), som forutsetter kontroll av utstyret. Da blir det jo også enklere å kontrollere buer for glassfiber.
Støtter Kviljo i dette! Det må jo være litt frustrerende for mange å stille opp i en konkurranse de vet de ikke har noen mulighet til å vinne. Jeg har på stående fot ingen gode forslag, men en del har jo alt vært drøftet på forumet, og det finnes jo eksempler utenlands som fungerer, så det må da være mulig å komme fram til et fornuftig forslag her i landet også. (Dessuten, Hasselmonsteret har så lyst til å få seg linstreng og stille i "Selfbow, primitive, unlimited"!)
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Svar