Moderne streng

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Moderne streng

Legg inn av Oddbjørn »

http://www.bowhuntingstuff.com/product/ ... erial.html

Her kan man kjøpe D 97, den finnes sikkert mange steder. Oddbjørn.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Moderne streng

Legg inn av KEn »

Torgisl,

Jeg har opplevd å kløyve en bue med strengen. Var en TS1+ streng på en bambus backet bue uten forsterkede nocker. Fikk limt og surret den - så dro en kamerat den til 37" omtrent, game over..

Kan ikke se noen som helst grunn til at moderne materialer ikke kan brukes på trebuer, bare en forsterker nocken, og eller surrer løkkene.

Griffin,
i forsøket ditt med og uten dempere, hvor nøye var du med dralengden, og hvor mange piler?

Jwg har prøvd med flere buer og ser 2-3fps i forskjell, med pels demperene, med ull-baller ser jeg ingen målbar forskjell, iallfall ikke så mye som 2fps. som er omtrent måleusikkerheten. Gidder ikke å skyte 100 piler for å få ned std. avviket heller.

Torgisl igjen,
Det er også 2-3 fps imellom en B50 og en TS1+ eller en DF97 streng, like tykke, DF97 og TS1 like raske omtrent.
Prøvde en TS1+ streng med 6 (seks) tråder på recurve 48# @ 28". den er 56# på 30.5", 585grs pil 191fps med 18tråder 193-195 med 6.
Dette var en endless loop streng og jeg la inn 10 ekstra tråder i løkkene og surret dem som vanlig. Dobbel surring på midten.

Måler 1-2fps / inkonklusiv, med og uten messingnocken, kan ikke bruke samme grep, skal veie en når jeg finner vekta. skulle være grei matte å se hva det blir i teorien.
EDIT: Veide nockenemerkene, de er i gjennomsnitt 6.83 grains. Fra mitt nåværende treningsoppsett (Hoyt Excel 21" og Winact lange 38# lemmer, 15tråd TS1+ flamsk streng, 589 grs GT XT Hunter piler ) stjeler det 0.6 Joule eller bra nøyaktig 1 fps.
Tankegang: energi til å akselerere nockmerke og pil er "konstant", med nockmerke blir energien til nocken ikke med pila, uten nock har pila denne energien "ekstra". 1fps - jeg ligger ikke våken :roll:

Kviljo,
Jeg tar imot tips for å få rett lengde på flamsk streng med to løkker?

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Moderne streng

Legg inn av Kviljo »

Det tipset tar jeg også imot, hehe. Jeg har ikke lagd så mange slike strenger, da det er noe dill for å spleise inn den siste løkka. Lager man mange buer er det som regel bare å lage en til om man ikke treffer første gang :|

Du får måle effekttapet på et messingnokkpunkt og et hyssingnokkpunkt. Kanskje det er en halv fps å hente 8)

Prøvde en 3 tråders ts-1 streng på en 30-punds flight/blink-bue for noen dager siden. Det funka tilsynelatende supert :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Moderne streng

Legg inn av Moen »

Jeg har ikke lagd så mange slike strenger, da det er noe dill for å spleise inn den siste løkka.
Er det ikke bare å gjøre som i den første løkka da? Jeg lager den andre løkka som den første. Starter ca 8-10 cm over total lengden på buen. Da er strengen rimelig nær riktig lengde +- noen ekstra tvinn...
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Moderne streng

Legg inn av KEn »

ca 8-10 cm over
Starter 8-10cm under buelengden, selv da blir den for lang, og en må tvinne til den ser ut som den er gjenget. = ikke effektivt.

Selve spleisen er ikke noe (stort) problem.

K
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Moderne streng

Legg inn av KEn »

En annen ting,

Min erfaring er at buer bråker mindre med moderne, FF type strenger enn med Dacron B50. Med lin bråker de mer, men det er mye finere lyd.

K
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Moderne streng

Legg inn av Griffin »

Det var inte någon exakt test jag gjorde men fick såpass lika värden att konklusionen blev att när jag skjuter normalt så får jag ingen fartskillnad med eller utan dämpare.

Jag brukar skjuta 3ggr, om jag då får 170, 169, 170 så är jag förnöjd.
Får jag 170, 165, 166, 170 så skjuter jag flera gånger och då blir det oftast 169, 170, dup, dup.
Byter sträng och skjuter 170, 169, 169, 170 så känns det inte som någon stor skillnad med eller utan.

Har svårt att tro att jag undermedvetet drog lite längre med strängen med dämpare.

Men givetvis litar jag mer på dina värden om du gjort exaktare tester.
2fps låter rimligt.
Känns som att det inte kommer märkas stora skillnaden :mrgreen:
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Moderne streng

Legg inn av Moen »

Starter 8-10cm under buelengden, selv da blir den for lang, og en må tvinne til den ser ut som den er gjenget. = ikke effektivt.
Hvordan får du en streng som i utgangspunktet er nær ferdig lengde, til å bli for lang???? Bruker du buksestrikk? Jeg har ca 10-12 cm som er tvinnet UNDER løkka..i begge ender...
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Moderne streng

Legg inn av KEn »

Griffin,
Du skyter nok jevnere enn meg for jeg ser ofte 5fps forskjell fra pil til pil, Uansett så kan du jo på den måten godt skyte 3x170fps med hver kombinasjon og likevel gjennomsnitt av 100 piler være 2fps forskjellig. Skal ikke gnu mer på statistikk. Poenget ligger jo der, ingen praktisk forskjell.

Moen,
8-10cm kortere enn buen - fra løkka (der strengen snur) til der jeg legger løkke nr. 2. Starter med mye mer enn 8-10cm "til overs" streng.
Problemet er tydeligvis at jeg ikke klarer forutsi hvor mye spleisene og strengen "setter seg" når de tas i bruk. Det er ihvertfall mye mer enn en endless loop streng av samme materiale.


K
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Moderne streng

Legg inn av Oddbjørn »

Før man begynner på øye nr to bør man legge inn (i mitt tilfelle ca. 40 "counter twists".
Hvis ikke blir det en jævla masse twists. Oddbjørn.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Moderne streng

Legg inn av KEn »

jævla masse twists
Ja det var det jeg fant ut, helt nøyaktig faktisk - jævla masse twist, tipset høres brilliant ut og vil bli tatt i bruk umiddelbart.
Hvor mange snurrer er passe, sånn pr. tomme f.eks. i en ferdig streng?

K
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Moderne streng

Legg inn av Oddbjørn »

Brownell som lager bl.annet B 50 anbefaler 1twist i strengen for hver 2-3 tommers strenglengde.
Lets twist again.
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Moderne streng

Legg inn av woodstick »

Jeg forstår det slik etter at jeg har lest raskt igjennom at det er marginale forskjeller med og uten demper på strengen. Jeg har en 60pund recurve som oppfører seg ganske forskjellig med og uten demper. Med demper går pilene (spine 75-80 taperte) rett på gul, tar jeg av demperene sitter de i 6-7 på høyre side og med større spredning. Det tyder jo på at pilene blir for myke og om ikke fps ikke endrer seg så er det noe annet som gjør det.
jeg kjøpte 3 carbonpiler i 80-85 og de skyter nesten like godt uten demper.
Uansett mener jeg at kjapp heftig bue uansett bør ha dempere. Skuddet blir mye roligere og lite sjokk og vibrasjon i buen. Jeg sto på NM i Kr.sand i helga ved siden av noen trad recurver, det skramler og smeller noe forskrekkelig:) Selv stilte jeg med en stillegående historisk barlind bue:)
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Moderne streng

Legg inn av nilstor »

KEn skrev:Du får måle effekttapet på et messingnokkpunkt og et hyssingnokkpunkt. Kanskje det er en halv fps å hente
En lite sidekommentar:

Etter at jeg skiftet ut nokkpunktet på 120-punderen fra frysetape (utmerket materiale til innjustering, lett å flytte!) til messing, sank grunntonen på strengen et halvt trinn, fra lille ciss til lille c.

Har ikke merket noe følbart energitap, men likevel ...
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Moderne streng

Legg inn av Christian »

:lol: kanskje det kunne vært en fin ny regel på stevner, at alle buer må ha lik toneart :mrgreen:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar