Moderne streng

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Moderne streng

Legg inn av Grauten »

Jepp, jeg går for at vi stemmer i Hil-Dur. :wink:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Moderne streng

Legg inn av Truls med bogen »

hmm...D-buer i D?...hele skalaen ville være bedre...ville vært litt av et sirkusnummer om NL kunne stille lagskyting med "Lisa gikk til Skolen"....var det ikke indianerdamen Buffy Saint Mari som spiller på bue..ved å sette bue-enden på en tann, munnhulen som resonaskasse, knipse eller stryke på strengen...har aldri hørt den låta...nok om det...er det ikke lettere å alltid ha en "bowyers knot" tømermannsstikk i den ene enden, i bund av buen. Jeg sliter litt med avfallende strenger, ved opp og nedpakkning..har testet ut mange metoder men ingen er kjapp og enkel nok synes jeg. Tømermannstikket løser iallefall halve problemet, og strengen er alltid knyttet til buen..
Bilde
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Moderne streng

Legg inn av woodstick »

Ikke spesielt historisk, men en strikk rundt strengen på nedre lem er perfekt for å holde den på plass:)
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Moderne streng

Legg inn av Grauten »

Og strikken kan du bare putte rundt håndleddet mens du skyter! :wink:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Moderne streng

Legg inn av Truls med bogen »

Nei..nei...ikke løs strikk..den har jeg utprøvd..strikken blir borte uansett...håndledd eller bukselumme..jeg har borret et lite hull over nocken...noe som henger der permanent..strikk/lintråd?..men er ikke i mål med noe genialt enda...disse fine hettene blir borte hele tiden...halve problemet er løst med tømmermannstikk..er en rom løkke og en fast stram knute likeverdige mon tro mht skuddet?
Bilde
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Moderne streng

Legg inn av woodstick »

Tømmerstikk på en langbue er vel å betrakte som historisk korrekt. Den gangen jeg lagde buer og strenger selv gjorde jeg det etter oppskrift fra engelske publikasjoner. Tømmerstikk var det som gjaldt :O)
Svar