Ønsker og krav til NBF-til din informasjon

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Ønsker og krav til NBF-til din informasjon

Legg inn av KEn »

Enig, Skal nok være med, men må få byttet et skift. Og så 645kr (håper vi tjener penger på dette), jeg kan jo skyte 60 piler gratis og finne ut akkurat det samme :wink:

K
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Ønsker og krav til NBF-til din informasjon

Legg inn av Truls med bogen »

Nå er info om fingerslynge lagt ut på hjemmesidene til NBF:

Forbundskontoret har fått spørsmål om det er tillatt med denne type utstyr i trad-klassen.

Med referanse til våre regler omkring jakt- og feltskyting (og 3D-skyting) er dette oppført som tillatt utstyr, og det er ingen grunn til å behandle det annerledes innenfor skiveskytingen.


Jeg tror man kan skyte litt bedre med fingerslynge...men jeg bare tror..det er vel en grunn til at compund og recurve-folk bruker det? strengedempere derimot...ingen vesentlig betydning..
Bilde
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Ønsker og krav til NBF-til din informasjon

Legg inn av woodstick »

J. Tilbehør.
For alle divisjoner:
Følgende tilbehør er tillatt; armbeskyttere, bryst-skjold,
håndslynge, belte- eller markkogger, dusk (for å tørke av
piler), fotmerker som ikke stikker mer enn 1 cm opp fra
bakken, dempeknotter for buelemmer og en lett tråd på buen
eller stabilisatoren som vindindikator.

Da kopierte jeg ut det som er lov av tilbehør. ...men hva er dempeknotter for buelemmer?
Håndslynge er i allefall lov:)
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Ønsker og krav til NBF-til din informasjon

Legg inn av KEn »

Dempeknotter = Limbsavers, prøv Google

Det er noen "sopper" til å sette på lemmene. Var veldig populært, særlig på compoundbuer, og har noe for seg på tunge glassfiberlemmer, og buer som bråker (ikke streng-bråk, buebråk, og buer med mye handsjokk). Demper vibrasjon etter skuddet og "forlenger levetiden".

Siden moderne high end buelemmer varer bortimot evig (om de ikke eksploderer tidlig) og ikke vibrerer nevneverdig, eller har merkbart handsjokk, tror jeg produsentene har designet bort problemet.

Jakt/Compoundgutta er steinharde "gadget-men" og du vil ofte se det også på tradbuene deres.

K
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Ønsker og krav til NBF-til din informasjon

Legg inn av woodstick »

...altså i samme familien som strenge dempere! Det er lov å dempe buen, men ikke strengen uurrrghh! Heldigvis er det vel ut til at dette kan bli endret på :D
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Re: Ønsker og krav til NBF-til din informasjon

Legg inn av Truls med bogen »

Siste nytt:
Jeg synes Morten har jobba godt…meget nyttige og sprikende tilbakemeldinger av svenskene…min umiddelbare reaksjon er at det ikke er lett å få til noe felles, særlig når noe allerede er etablert…alle har gode poenger ut fra sitt eget ståsted…Å få til noen endringer er nok en diger jobb…som jeg ikke aner hvem skal eller bør ta på seg…og om det er verd det? Noen ganger ønsker man seg en sympatisk, lyttende diktator som kan skjære gjennom..

Er usikker på om jeg kan legge ut all infoen og tilbakemeldingene fra Morten/NBF/Svensker her, men jeg kan videresende pr. vedlegg/email til de av dere som er opptatt av disse tingene..

Danskene vil bare følge FITA, det jeg har sett av deres hjemmesider så er det lite aktivitet i deres "Longbow"FITA..
Bilde
Svar