Hva gjør jeg feil?

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Svar
Tjarand
Bueskytter
Innlegg: 93
Registrert: 29 aug 2008, 16:18

Hva gjør jeg feil?

Legg inn av Tjarand »

Som vist i vedlegget får jeg skikkelig juling av pila. Saftige sår som blør ned pilene mine ved rota av tommelen og pekefinger. På bildet har jeg tatt 3 dagers pause... En langbuehanske eliminerer jo de verste kjøttsårene, men siden jeg er i nybegynnermodus tenkte jeg å la alle svakheter avsløre seg selv. Hva er de mest innlysende feilene ved bueholdeteknikken min? Har prøvd å justere pila både opp og ned på strengen men jeg tror problemet ligger i buehånden. Blir fort sliten i venstrearmen da det er 15 år siden jeg trakterte bue.
Vedlegg
langbue.jpg
Prøv å vaske opp med væskende sår...
(65.76 kiB) Lastet ned 148 ganger
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hva gjør jeg feil?

Legg inn av Kviljo »

Her er det to ting som gjelder:
1. passe på at pilene ikke har noen skarpe deler langs skaftet. Foran fjørene eksempelvis.
2. flytte pila oppover på strengen til den ikke river opp hånda.

Jeg pleier å si det slik at pila skal stå 89 grader på buen. Så lenge den peker litt nedover mens den ligger på hånda er alt godt. Somregel er det ikke store endringa som skal til.

Hanske er bare tull :)

Velkommen, forresten!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Tjarand
Bueskytter
Innlegg: 93
Registrert: 29 aug 2008, 16:18

Re: Hva gjør jeg feil?

Legg inn av Tjarand »

Takk for tips og velkomst. Da er det ut i hagen med 500-watter og plaster ;-)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hva gjør jeg feil?

Legg inn av nidrinr »

Kjenner mange som har stifta bekjentskap med den der.. Og fler det ikke har vært til hjelp å legge pila høgere på strengen for heller.. Hvis det ikke gir seg med å legge pila høgere på strengen, (noe det imidlertid som oftest gjør), kan du prøve å "peke forrover" med pekefingeren i "knokeleddet", men bøye de andre leddene samtidig som du vinkler bua med øverste lem litt inn mot piltrekkarmen. (Hvis du skjønte hva jeg mente med det..?)
Det funka av en eller anna grunn for et par-tre stykker som har sliti med det samma.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Hva gjør jeg feil?

Legg inn av KEn »

-Pila i rett høyde.. kommer den for høyt så dukker den ned igjen, iallefall om den er myk.

-Riktig spine.. en stiv pil river hånda om den er lav, en myk flekser og smekker med halen nesten uansett

-Bedre slipp

Å beskyttehånda er uansett å fikse symptomet, ikke feilen.

K
Svar