pilflukt

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Svar
demian
Bueskytter
Innlegg: 68
Registrert: 16 okt 2007, 21:04
Sted: Senja, Troms

pilflukt

Legg inn av demian »

Hei alle..

Et spm ang pilflukt:

Har nettopp laget meg et dusin piler. Tapered cedar fra 11/32-5/16 spine 45-50 med 125 grain feltspiss. 4" sheildcut fjær.som er satt rett ned på skaftet . Plastnock
Disse får en pilflukt jeg ikke har opplevd før. Kan man kalle den propell flukt? Dvs bakenden med fjærene spinner rundt som en propell, ikke om sin egen akse, men i en større sirkel. Dette blir mere tydelig jo lengre jeg skyter. Noen ideer om hva dette skyldes? Spinen skal passe buen. Kjipt, skaftene er jo flotte ellers...
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: pilflukt

Legg inn av GreenMan »

Jeg vil tro du har litt for myke piler i forhold til buen jeg. Husk at det er mer enn spine på skaftene som spiller inn på riktig spine.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: pilflukt

Legg inn av Kviljo »

Om de flyr i en spiral bortover tipper jeg at fjørene ikke står helt som de skal. Sannsynligvis er ikke vinklinga lik på fjørene.

Eventuelt kan du rive av ei fjør og teste om den oppfører seg på samme måte.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
demian
Bueskytter
Innlegg: 68
Registrert: 16 okt 2007, 21:04
Sted: Senja, Troms

Re: pilflukt

Legg inn av demian »

hmmm, er ganske sikker på at spinen er rett.. piler med samme spine, men med 11/32 tykkelse hele veien funker bra. har selv bare opplevd at bakenden kastes ut til den ene eller andre siden(og retter seg som regel opp igjen dersom spinen er gal)
Fjærene ser ok ut, men det kan jo være at noen ikke sitter som de skal allikevel. Tenkte kanskje at det kunne være
taperingen som var skjeiv og tulla til balansen, men det er jo vansklelig å se. Skaftene ser klin rette ut..
får forske litt mere på saken. :roll:
Micke D
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 09 nov 2006, 20:32
Sted: Stockholm, Sverige

Re: pilflukt

Legg inn av Micke D »

Var beställde du skaften?
Micke D
Stockholms LåsbågeSällskap
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: pilflukt

Legg inn av nilstor »

Jeg har også en stygg mistanke om at pilene er for myke, slik du beskriver flukten. Å finne rett stivhet på pilene, koker til slutt ned til prøve-og-feilemetoden, ingen annen er brukbar. Rett nok kan tallet for statisk spine gi en god pekepinn, men det er andre faktorer som kommer inn, også, i særlig grad buens kast og pilens masse. Noen få gram kan gjøre ganske store utslag!

Og hvis du har anledning, prøv pilene med andre buer, kanskje finner du en bue som passer!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
demian
Bueskytter
Innlegg: 68
Registrert: 16 okt 2007, 21:04
Sted: Senja, Troms

Re: pilflukt

Legg inn av demian »

ja ja..da var den gåten løst.. Kviljo hadde rett.
Siden jeg brukte 4" lengde på fjærene, var tydligvis noen av fanene/stilken :roll: stivere enn andre. Dette resulterte i at noen fikk en for stor "bøy" i forhold til de andre.. :oops: tok de av og var mere nøye med at de stod helt rett nedover skaftet.. dermed var problemet løst.
Svar