Lengdeskyting - how-to

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Lengdeskyting - how-to

Legg inn av Kviljo »

Nå begynner det å nærme seg NM, så for de som planlegger å delta i lengdeskytinga er det på tide å begynne på lengdepilene og eventuelle nye lengdebuer :wink:

Jo flere som deltar med spesiallaget utstyr, jo mer moro, så jeg tenkte det kunne være en god idé å sette sammen en tråd for å samle noen enkle generelle momenter og triks som gjør det enkelt å skyte langt over 200 meter. Legg gjerne til andre momenter, bilder, eller spørsmål.

Hvordan var det med denne 300-metersbautaen igjen? :D


Viktige momenter med tanke på lengdepiler:
* så små fjør som mulig, gjerne ikke lengre enn 3cm og høyere enn 1cm
* ikke lengre enn akkurat nødvendig
* tønneformede skaft
* glattpolert overflate

Eksempelvis slik:

Bilde





Viktige designmomenter for lengdebuer:
* smale og lette tupper
* tynn og statisk streng

Eksempelvis slik:

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Lengdeskyting - how-to

Legg inn av nilstor »

Denne tilnærmingsmåten til lengdeskyting fungerer også brukbart:

Man hugger et tre
lager bue av dét
spikker ferdig en pil
skyter langt med et smil

Men jeg synes nok du bruker lovlig store fjær, Ivar! 25 mm lange og 6 mm høye holder i massevis. Jo mindre fjær, jo mindre luftmotstand. Fjær bremser fælt!

Er ellers helt enig med Ivar, the more, the merrier, som de sier i Ytlandet. Hadde vært artig om vi greide å bygge opp et skikkelig lengdeskytingsmiljø!

Vi skal nok knekke 300-metersbautaen, bare vent! (Eller var det 300-metersgrensen, kanskje ...?) :mrgreen:
Sist redigert av nilstor den 02 jul 2008, 15:11, redigert 1 gang totalt.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3089
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lengdeskyting - how-to

Legg inn av nidrinr »

Enig i at det er morro å skyte langt, uten at jeg foreløpig har gjort noe forsøk på å spesiallage noe utstyr til det. Men selv med "vanlige" piler syns jeg det er vanskelig å finne noe sted som er langt nok, oversiktlig nok, og med et underlag som ikke utgjør fare for at pilene blir engangspiler.

Det finnes alltids nok med jorder her på Hedmarken, men de har en lei tendens til å bli brukt til en eller anna form for dyrking av matvarer, eller beite for dyr. -Kunne forsåvidt vært artig å prøve på en plass med dyr, men jeg er ikke sikker på om bonden som eier dyra er like enig med meg i det.

Det er korte perioder på våren og om høsten jordene kan brukes, men de er ofte såpass steinete at pilene får mer juling enn de bør.

Hvis noen veit om bra steder det er mulig å skyte lengde, gjerne runt mjøsa, ville jeg blitt glad for å få vite om det.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Lengdeskyting - how-to

Legg inn av Griffin »

Jag hittar inte heller någonstans där jan kan träna att skjuta långt.

Tänkte jag skulle föröka laga mig en bue och bara tillpassa pilar sån omtrentligt :D


Men jag undrar angående centerskutt-regeln.
Din båge ser ju lite speciell ut och jag förstår att det onekligen hjälper till, men var går gränsen? Hur tänker man? Är det bara att laga en liten böj sådär och så är det klart eller :mrgreen:
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Lengdeskyting - how-to

Legg inn av Sturlabuer »

Griffin, man kan jo ikke noe for at bueemnet var veldig krokete, og ikke fikk strengen til å ligge i senter :lol:
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Lengdeskyting - how-to

Legg inn av Griffin »

:mrgreen:
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Lengdeskyting - how-to

Legg inn av Are »

Noen andre momenter:

Lette piler. 3-5 grains/pund er en vanlig pekepinn. Mange blinkpiler ligger på 10 grain/pund. Man kan lage lette piler ved å bruke lette skaft. Vei deg gjennom pilskaftene og plukk ut de letteste med riktig stivhet. Bruk LETTE spisser om noen i det hele tatt. Som Ivar skriver kan man tønneforme for å gjøre dem mer aerodynamisk, men også lettere. Tønneformer man bare 10 cm i hver ende vil det knapt endre stivheten.

Raske trekk og lynsnare slipp. Hastigheten vil drastisk reduseres ved å holde buen spent for lenge. Ivar er råtassen når det gjelder raske slipp. Finn en videosnutt av ham

Skyt i rundt 45 graders vinkel. De fleste skyter alt for lavt. Man kan gjerne ha en sidemann som forteller deg om vinkelen din er for høy/lav.

Det går fint an å øve både fart og vinkel med flu-flu på forhånd. Man er ikke nødt til å trene under NM slik jeg alltid gjør :lol:

nidrinr
Hva med gresset ved siden av den gamle flystripa på Hamar? Fallskjermklubben bruker flystripa, men ellers er den vel ledig.

Ad senterskutthet:
Framfor å synse mye om det kan du bare kikke i regelverket og se om du finner noe om det i det hele tatt :wink: Så vidt meg bekjent vil du bare finne fobud mot siktevindu og pilhylle.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Re: Lengdeskyting - how-to

Legg inn av Skogheim »

Hvilken diameter bruker folk på skaftene da? er det noen som har eksprimentert med forskjellig diameter? skulle tro at skaft på 5/16 " hadde mindre luftmotstand i lufta en 11/32" feks. Kunne skyte lenger med litt svakere bue og tynne skaft, enn tjukke skaft og tyng bue?
If it isn't broken, don't fix it!!
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Lengdeskyting - how-to

Legg inn av nilstor »

Jo tynnere ( = mindre frontareal), jo bedre, men husk også at jo tynnere, jo mykere! Det er viktigere at pilen har riktig dynamisk stivhet enn at den er tynn, for da kan den bli for myk.

Den pilen jeg har skutt lengst med (296 meter, høyst uoffisielt), har en største diameter på 8,1 mm akkurat i balansepunktet, 4,8 % foran midtpunktet. Pilens totale lengde er 70 cm, og den veier 20 gram. Tønneformet, forøvrig, med spiss laget av en snau halv tretomsspiker. Materialet er vanlig furu.

Den som har gått nest lengst (294 meter, fremdeles høyst uoffisielt), er 8,8 mm tykk, har balansepunktet 4,0 cm foran midten, er 74,4 cm lang, og veier 24 gram. Tønneformet med spikerspiss denne også. Denne pilen er av gran (tror jeg).

Begge pilene har fotstykke av eik, så strengt tatt behøver de ikke metallspiss, men det er lettere å få balansepunktet foran midten hvis du borer inn en liten spiker. Framtunge piler går stødigere, og da trenger du ikke så store styrefjær. De nevnte pilene har fjær som er ca. 2,5 cm lange og 6-7 mm høye, "parabol"-formede, montert uten skru. Lengdene er oppnådd med en "ELB med innsnevret håndtak" av alm på 110 pund.

Tynne og lette lengdepiler blir utsatt for ganske voldsomme krefter i skuddøyebliket, så materialet må velges med omhu! Og forsterket nokk er et must!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Re: Lengdeskyting - how-to

Legg inn av Skogheim »

Skjønner, ikke bare bare å lage seg piler ser jeg. Har sett video av noen som skyter pile med for liten stivhet i seg i forhold til pundstyrken på bua og pila splintres i mange biter i det den forlater bua. Kan ikke være helt bra for både bue og skytter det skulle jeg tro. Litt synd med de 4 meterene da, selv om det er "høyst uoffisielt" , klarer det sikkert på en god dag med litt medvind i de høyere pilbaner og sola i ryggen :)
If it isn't broken, don't fix it!!
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Lengdeskyting - how-to

Legg inn av nilstor »

Som jeg har vært inne på før, vi skal nok knekke 300-metersbautaen en dag!! :mrgreen:
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Lengdeskyting - how-to

Legg inn av Moen »

Laminerte skaft? Er dèt lov, da? 6mm laminerte skaft av osp, f.eks. Vil jo bli betydelig stivere, men kanskje vekten på limet ødelegger litt?
Har jo laget multilaminat skaft av eik. Med 86 laminater pr.skaft (8mm dia) :wink:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Lengdeskyting - how-to

Legg inn av Kviljo »

86 laminater over 8mm............ :shock:

Cool 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Lengdeskyting - how-to

Legg inn av Lurz »

"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Lengdeskyting - how-to

Legg inn av KEn »

Lurz

Vi burde vel fyre opp en lengdeskyting her nede igjen? Har finpolert pilene siden sist, og startet på minst 5 buer hvorav ingen blir ferdige før oppunder jul... Så det blir nok å skyte med gamlebuen.



K
Svar