Skyting i skrått lende

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Skyting i skrått lende

Legg inn av woodstick »

....men det kan være at ulike tresorter/kvalitet på emner tar fortere string-follow raskere enn andre. Det kan sikkert dere self-bow buemakere mere om en meg.
Jeg skyter både laminert og self-bow og legger om skytestilen min når jeg skyter self-bow. Jeg skyter raskere fordi buen krever det, men et par sekunder går med til full kontroll. De laminerte er mykere å trekke selv med samme pundstyrke og de er lettere å holde.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Skyting i skrått lende

Legg inn av Kviljo »

Woodstick: en bue på 40# krever 40 pund å holde på fullt trekk enten den er historisk eller glassfiber ;) Er den en viss pundstyrke, så er den det. Noen buer kan kjennes lettere fordi de har ei relativt flat trekk-kraft-kurve (eller draw force curve, om man vil). En bue med 2 tommer motbøy og gjerne også rekurverte tupper er gjerne en slik. En kort flatbue som har fulgt strengen en del, har derimot ei ganske bratt kurve, og kan kjennes tyngre. På fullt trekk er det uansett buens dravekt det kreves for å holde buen. :)


Buene er langt fra så stresset når de er oppstrengde enn når de er på fullt trekk. Hvor lang tid et sekund på fullt trekk tilsvarer i oppspent tid vet jeg ikke, men det er ganske lenge. En overbygd og velbrukt bue vil nok ikke ta stor skade av å holdes noen sekunder på fullt trekk, men det er liten tvil om at det sliter ut buen raskere enn om den ikke holdes på fullt trekk. Logisk sett burde en bue som holdes 2 sekunder på fullt trekk slites omtrent dobbelt så fort som en bue som holdes 1 sekund.

Jeg slipper så fort jeg har trukket opp buen. Det er best for buen, og gir mest fart for pila. - så øver jeg heller opp evnen til å sikte raskt. Men jeg kan godt forestille meg at det er fordelaktig å holde lengre i vanlig blinkskyting. Forskjellige øvelser krever forskjellige metoder.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Skyting i skrått lende

Legg inn av woodstick »

hmmmm tjja jooo njjaa .. :lol: For å si det på en annen måte. Du er sikkert kjent med begrepet "stacking" Jeg som trekker 31-32 tommer har det problemet mere enn de som trekker kortere. Det vil i prinsippet si at buen trekker smoooth til 27-28 tommer og deretter føles det som trekket blir hakkete og ujevnt og buen jobber mere for å rette seg ut igjen. Med en laminert bue av god kvalitet slipper du dette. Jeg har som sagt 2 buer med samme pundstyrke og høyst stor forskjell å holde på fullt trekk. Ironisk nok så er det den som er lettest å holde som er den raskeste. I for seg ikke så merkelig kanskje da de laminerte lemmene retter seg raskere ut en den som er laget av hel ved.

men du verden å moro det er å skyte med heltre bue:)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Skyting i skrått lende

Legg inn av Kviljo »

Stacking er én side av den saken jeg prøvde å forklare i forrige innlegg. Trekker man en bue lengre enn dens optimale trekklengde vil den begynne å stacke. Det betyr jo bare at dravekta øker raskere mot slutten av trekket.

Du mener vel ikke at helvedbuen din på 40 pund er tyngre å holde på fullt trekk enn din glassfiberlaminerte 40 punds bue...? Helvedbuen kan gjerne føles tyngre å trekke (f.eks pga. stacking), men den er like lett å holde stille på fullt trekk som glassfiberbuen. - ellers må du finne fram vekta og kontrollere styrkene på buene dine ;) Eller sammenligner du en 40# @ 28" mot en 40" @ 32"...?

Buer som er jevne å trekke er vanligvis raskere enn buer som stacker. Det har ikke nødvendigvis så mye å gjøre med materialet i buen, men snarere strengevinklene, som gjør at de buene med jevnt trekk lagrer mer energi enn de buene som stacker.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Skyting i skrått lende

Legg inn av woodstick »

De er 55 pund på 32 tommer begge to og ikke 40pund uten at det har noen betydning:) Høres vel ut som om jeg kverulerer med deg, men det er nok riktig at som du sier at å holde 55pund på den ene eller andre skulle bli det samme. Det føles ikke det samme. Mulig at det kan ha noe å gjøre med at når du kommer i stacke området at det er der det skjer. Jeg hadde en Tomahawk bue som stacket på slutten av draget, den var også mye tyngre å holde. Jeg fikk laget en custom made fra Fox som ikke stacker og det er helt en annen kontroll på ankringen. Teorien din er jeg enig med om alt er helt statisk, da er 55 pund 55 pund. Men når du skal spenne buen, armer og rygg skal jobbe, du skal jobbe med hånda inn i ankring, da merker du forskjell.
Fra å bytte ut Tomahawk buen så skyter jeg på en 70m fita runde (25m hold for trad) fra rundt 610 poeng med t-hawken til rundt 650 poeng med custom buen. Buene har samme pund styrke, men den ene med bedre kontroll og føles lettere å holde.
Nå er det reflex-deflex på begge to. Jeg har ikke mulighet til å legge de oppå hverandre å sjekke geometrien da T-hawken er solgt, men mulig at en forskjell der kan gjøre noe???
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Skyting i skrått lende

Legg inn av KEn »

Er den en viss pundstyrke, så er den det
Mnjaa...
Selv en glass/karbonbue kaster langsommere om du holder lenge, effekten er større for trebuer. N øyaktig hva dette kommer av vet jeg ikke og det er nok effekter i selv skytteren også. Ved skyting på 70/90m treffer jeg fort en liten halvmeter høyt om jeg kommer innpå fort og kan slippe idet jeg når "anker", må jeg justere meg inn går det 30-50cm under.
Dette måles også enkelt på en kronograf. Det er også godt dokumentert av andre enn meg selv, og velkjent innen mere opplyste recurvemiljøer.

Buen som føles smooth kaster som regel raskere da den føles smooth fordi den er tyngre i starten og derved lagrer mer energi, som Kviljo sier.

K
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Skyting i skrått lende

Legg inn av woodstick »

...så det vil altså si at en 55 punds bue altså faller til f.eks 50 pund ved å stå i fullt drag en stund mot å skyte med en gang?
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Skyting i skrått lende

Legg inn av KEn »

Ja

K
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Skyting i skrått lende

Legg inn av Christian »

:mrgreen:

mehold for egne teorier :lol:

Har brukt litt tankekraft på det her i det siste og det virker jo logisk at man sliter bua mer når man holder den på fult trekk. Bare tenk på forskjellen mellom dynamisk og statisk muskeltrening, følelsen av all kraften din som bare forsvinner når du må holde og holde og holdeeee....
2 av de 3 buene jeg har knekt har faktisk knekt mens jeg holdt de på fult trekk og leita etter ankringsdingser i fjeset, så det kan jo ha en liten innvirkning på min mening om å holde lenge :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skyting i skrått lende

Legg inn av MalaWolf »

Utesesongen er i gang for 2010 og i den forbindelse er blinken passert i hagen. Jeg skyter fra egen platting ca 1 meter over bakken og ned til blinken som er plassert på grasset. Pila er da ca 2,5 meter over bakkenivå.

Jeg skyter trad :-/, trekker 30", tre fingre under - pila i øyekroken og har ingen referanse til hvor spissen er i forhold til blinken som jeg følger bevisst.

MEN - til poenget. Jeg leste på buejegersidene at for å unngå for høye skudd på nært hold burde en løfte pila til målet. Jeg testa dette og for aller første gang fikk jeg 5 av 6 piler akkurat der de skulle. Vakkert! Det funker godt. Jeg peker med pila i bakke, trekker og løfter pila mot målet, når mitt akringspunkt og slipper.. snittet for piler som går akkurat dead on der de skal har gått fra 1/6 til 3/6 fra ca 9m avstand :)
hageblink2010.jpg
trekke-løfte-ankre-slippe :) i skrått lende nedover
(86 kiB) Lastet ned 4203 ganger
Om dette fungerer best når jeg skyter i nedoverbakke vet jeg ikke .. men snart er vel 3D banen påplass og vi kan teste der. Bare å glede seg!
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Skyting i skrått lende

Legg inn av Jacob97 »

pent skutt.

fine piler. :D
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Skyting i skrått lende

Legg inn av Hardwood »

Endelig et innlegg om presisjon. Takk, MalaWolf 8) Det du sier er interessant. Det må jeg prøve. Skal til Vinstra den 8. mai og skyte 3D for første gang. Skal du ?
Stilig blinkmatte ! Liggeunderlag ?
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skyting i skrått lende

Legg inn av MalaWolf »

Hardwood skrev:Endelig et innlegg om presisjon. Takk, MalaWolf 8) Det du sier er interessant. Det må jeg prøve. Skal til Vinstra den 8. mai og skyte 3D for første gang. Skal du ?
Stilig blinkmatte ! Liggeunderlag ?
3D er veldig stas :) Gled deg. Jeg testa overnevnte metode under innendørstrening også men det fungerte dårligere.. men gamlemetoden er duganes på flatmark så jeg får bestrebe meg på å holde fast på den - (peke-trekke-ankre-slippe) - men jeg merker veldig godt at det å være litt bøyd i knærne, lute seg fremover inn mot pila hjelper min instinktive skyting... Å fokusere på pilspiss og slikt blir bare tøys for min egen del.

Bildet er fra innetreningen til Drammen Bueskyttere, 12 meters avstand, tatt for ei uke siden :
3piler.jpg
3 piler i hjerte lunge, med min Tomahawk trad bue fra 12 meter.. endelig :)
(45.57 kiB) Lastet ned 4179 ganger
Blinken er liggeunderlag fra Biltema :) - for 210 spenn har jeg en blink og 3 stk ruller til å skifte ut senter i blinken med. Diameteren er da ca 40cm. Jeg har et nylontau rundt det hele som jeg tvinner så stramt jeg klarer med en tvinne (umbraconøkkel .. hehe). Med en 40# bue inne fra 5,5m går pilene når de treffer senter likevel gjennom 25cm .. dvs 5 cm ut på baksiden... men det duger! Og Biltema ligger komfortable 2 min unna med bil fra huset.

Min sønn har den store bursdagshelgen sin akkurat den helgen. Så det blir barnebursdag og familiebursdag som kommer til å kreve sitt. Et uheldig sammentreff for min del.

Men vi har en 3D bane i klubben. Den skal organiseres og ryddes nå snart. Så skogturer med bue blir det nok på meg lell .. gleder meg som en guttunge! Det er i 3D løypa instinktiv skyting gjør seg best, uten tvil :-)
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Skyting i skrått lende

Legg inn av Christian »

Har du prøvd å skyte knestående? Jeg skyter ihvertfall mye bedre med et kne i bakken, og med å skyve bua fram like mye som jeg trekker strengen tilbake.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Skyting i skrått lende

Legg inn av Hardwood »

Ja, da kan jeg sikkert ikke regne med å treffe særlig mye... :lol: men det er greit, gleder meg veldig til å prøve ! Jeg satser på å gjette avstand og holde over eller under etter det. Min metode er kanskje mest Gap, ( åpning ? :mrgreen: ), men samtidig sikter jeg langs pilskaftet for å sjekke sideveis retning på pila. Jeg har ingen ambisjoner i 3D. Min ambisjon for sommeren er å skyte på 122 - blink fra 70 m, og treffe plata på alle pilene. Jeg tror det er fullt mulig, men jeg jobber med å lage rett bue for oppgaven. Den må være så sterk som jeg klarer å håndtere uten å bli upresis, kanskje nærmere 40 pund, samtidig som den må være litt Flight tenker jeg. Altså effektiv og rask. Til slutt må jeg finne rett spine, med så lette skaft jeg kan finne, og de letteste spissene. Har laget et sett som har snittvekt på ca. 17,5 gram pr. pil ! Til 18 m har jeg piler på 28 - 33 gram.... Kunsten er å se sammenhengen mellom stivhet, skaftlengde og tyngde på spiss. Den buen jeg bruker nå er 30 pund. Til den må jeg ha enten spine 33 - 34 med 65 grain spiss, ELLER f. eks. spine 40 - 45 med 125 grain spiss..... kjører alltid barskafttest på nye buer. Ett annet verktøy for å finne rett stivhet er jo å kappe litt av skaftene, hvis de er for myke.... Interessant dette.
Den andre ambisjonen jeg har for sommeren er å bryte 300 meters grensa 8)
hva med deg ? Noe buemekking, eller pelsplaner kanskje ?
Svar