Skyting i skrått lende

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Skyting i skrått lende

Legg inn av Skogheim »

Er det noen som har funnet ut noen god teknikk som de bruker og har lyst til å dele for hvordan beregne skudd i skrått terreng? Opplever på 3d skytinger at jeg har større problemer med å beregne avstand på disse skuddene. Pilene har en stygg tendens til å gå over og ende med mange pilknekk :( prøver så godt som mulig å ha knek i hofta istedet for overkroppen slik at dralengden blir den samme. er det noen måte å regne ut hvormye "kortere" avstanden blir i forhold til % stigning?
If it isn't broken, don't fix it!!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Skyting i skrått lende

Legg inn av nidrinr »

Jeg kan ikke komme med noen "ekspert-tips", (Ganske enkelt fordi jeg er langt unna å være noen ekspert :wink: ), men jeg skyter av en eller anna grunn heller bedre i ulent terreng enn på blink.

Jeg tror det kommer av at jeg ikke har noe "fast" siktemetode, men heller tar det på omtrenten både på blink og i terreng. Det er nok også en mulig grunn til at jeg ikke står oppført på toppen av resultatlistene.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Skyting i skrått lende

Legg inn av Are »

Det er så mange faktorer involvert i det regnestykket at jeg heller vil anbefale deg å øve i skrått terreng enn å prøve å regne deg fram til det :)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Re: Skyting i skrått lende

Legg inn av Jadda »

Jeg trente en del på dette for to år siden. Da benyttet jeg unnarennet i en gammel hoppbakke. Satte blinken oppi bakken og nedde på sletta. SÅ var det bare å trene på ulikt hold. Ett tips. Dra opp buen og til ankringspunktet med rett rygg, før du begynner å skyte hoften frem eller bakover. Da er det lettere å holde samme draglengden.
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Re: Skyting i skrått lende

Legg inn av Skogheim »

regna med det kom til å bli en del prøving og feiling som med alt annet, det hele går bare på innstinkt. har man skutt lengden og elevasjonen før så har man sjangs til å treffe. men man må skyte så sinsykt mye. så en karpå "masters of the barebow 2" som hadde noe system på bue si med % helling og trakk det av avstanden til målet, men han brukte "string walking" da. Er det noen som har vært borti et lignede system, men bedre tilpasset hvis man skyter mer vanlig?
If it isn't broken, don't fix it!!
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Skyting i skrått lende

Legg inn av KEn »

Med compoundbue, rifle og alt med stillbare sikter er dette enkel matematikk:

Du regner bare den horisontale avstanden.
Eks. Om det er 141m og vinkelen er 45° så stiller du inn 100m.
Sålenge prosjektilets endring i potensiell energi kan neglisjeres i forhold til den kinetiske energien virker dette fint. Dvs. på alle "vanlige" skyteavstander.

Ved trad-type teknikk er det nok bare trening som virker.

K
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Skyting i skrått lende

Legg inn av Are »

Takk for tipset KEn. Det burde i prinsippet bli det samme for en trad-bue. Problemet der er vel bare at man bruker øyemål til å bestemme vinkler og avstander. Så da er man tilbake til øvelse som du skriver :wink:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Skyting i skrått lende

Legg inn av Brage »

er heller ikke ekspert på dette, men skyter man trad/historisk er det jo ikke så dumt å ligge litt høyt i motbakke og lavt i nedoverbakke :idea: :idea:
MartiN
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Skyting i skrått lende

Legg inn av KEn »

trad/historisk er det jo ikke så dumt å ligge litt høyt i motbakke og lavt i nedoverbakke
Les nå over...

K
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Skyting i skrått lende

Legg inn av woodstick »

Et lite tips: På tradseminaret på Lillestrøm lærte vi av Björn Källhult (som vant Danish Open i 3D for et par uker siden) at om man skyter nedover så sett bakerste kne i bakken om det er bratt. Ved å gjøre dette forandres vinklen til dyret ganske mye og man får mere følelse av å skyte rett frem.

...og så var det om man skal holde høyt eller lavt når man skyter oppover eller nedover. Det er 2 måter:
1.
"Gap" shooting, at man sikter med pilspissen og på forhånd har skutt seg inn på ulike avstander slik at man vet hvor mye man må forlegge pila ret frem, opp eller ned. Jeg har prøvd dette og det er mye frusterasjon, men selvsagt mye trening skal til.

2.
"pick a spot" Finn punktet du vil treffe, hold fokus og skyt. Dette krever også trening, men man eliminerer hvor høyt du skal holde og avstandsbedømming. Vi har ikke siktemiddel og behøver ikke bry hjernen med det!!!! Når du står der på standplass så ser du om det er langt eller kort om blinken er stor eller liten ...resten kalkulerer hjernen selv.
Teknikken bør øves inn på skive og skyt rett frem. Som grunnlag for fokus på "spot" bør en konsistent skyteteknikk sitte. Vitige elementer i tekikken er:

Pila må være rett under øyet, får du venstre skudd(høyre hendt skytter) har du mulig pila for langt til høyre for øyets sikte linje. Sjekk ankringspunktet ..sørg for å ha langfingren i munnvika. Er ikke dette nok så tilt buen litt og litt til du skyter rett. (ikke tenk på høyden i denne fasen) Mange har dette problemet og sikter gjerne litt til høyre. Det er ok på blink, men i skogen på ulike avstander så sliter du!

Reint slipp! Du må ha en referanse på slippet. Recurve skyttere har "klikker" og historisk/trad skyttere må finne seg et tillsvarende. Personlig bruker jeg langefingren i munnvika, kjenner at jeg har god kontakt og dra litt med langfingren i munnvika når skuddet kommer. Dette gjør at jeg klarer å holde slipp hånda inntil ansiktet i skudd øyeblikket. En annen grunn til venstre skudd er at man trekker hånde ut fra ankringspunktet og til høyre for skytelinjen og skuddet vil selvsagt gå til venstre.

Hold lenge nok!!!! Skal man treffe må man tørre å stå i fullt drag 2-3 sekunder eller mer. Hjernen må få tid til a danne seg et bilde av at alt stemmer med fokus på "spot", på ankring og at alt må være i ro før skudd kommer.

Har bare beskrevet venstre skudd her for det er gjerne de om er de vanskelige å rydde opp i. Høyre skudd skyldes oftest at man ikke holder buearmen stille og hiver dem ut.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skyting i skrått lende

Legg inn av MalaWolf »

Hold lenge nok!!!! Skal man treffe må man tørre å stå i fullt drag 2-3 sekunder eller mer. Hjernen må få tid til a danne seg et bilde av at alt stemmer med fokus på "spot", på ankring og at alt må være i ro før skudd kommer.
Jeg er veldig enig her. Og når alt går som det skal, repeterer jeg skuddet inne i meg. Lagrer godfølelsen og tar den med meg til neste skudd. Jeg er ingen ekspert, men jeg trives bedre ute i ulendt terreng enn på flatmark. Litt mer hjemmemekkasprettert-følelse over skytinga (som når en var 12) - og om jeg ikke har et ekstremt selektivt minne var jeg ikke så ille med spretterten :) Fokus & skjerpings, holde 2 sek, slippe likt hver gang hjelper..
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Skyting i skrått lende

Legg inn av Christian »

jaja, da får jeg komme med litt motpreik da :roll:

Å holde lenge nok er ikke noe problem, og absolutt en lur ting, når man skyter med glassfiber o.l. men jeg mener at å holde ei trebue på max dralengde over tid (2sek er lenge!) gir bua mye belastning og kan føre til at den følger strengen og blir "brukt opp". men jeg har ikke akkurat noen forskningsraporter å støtte meg på så.... kjør debatt :twisted:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Skyting i skrått lende

Legg inn av nidrinr »

Ei bue i tre som ikke er pressa til det ekstreme mtp. tynne tupper og lengdebruk bør kunne tåle et par sekunder, men når det er sagt så bør det heller ikke være nødvendig å sikte så lenge...
Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Skyting i skrått lende

Legg inn av woodstick »

he-he ...debatt ska bli!
det er 2 alternativ slik jeg ser det. Da tar jeg utgangspunkt at vi skyter på et stillestående mål.

1. skyte fort, spare buen og treffe dårlig....og ha det gøy :lol:
2. ta den tiden det tar for å gjennomføre et kontrollert skudd, treffe blinken og bytte buen litt oftere. ....og ha det minst like gøy :D

Men problemstillingen er interressant. Tar buen mere stringfollow om man sikter 2 sekunder enn 0,5 sekunder? ...jeg tviler litt her. Jeg vil tro at største problemet er hvor lenge den står oppspent.
Om man tenker seg at man er ute i skogen og skyter 30 piler i løpet av et par timer så snakker vi om fulltrekks tid på 15 sekunder kontra 60 sekunder, mens buen er oppstrenget 7-8000 sekunder.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Skyting i skrått lende

Legg inn av Christian »

hmmm...nja. Brukbar komentar det der :) som sagt så har jeg ingenting annet en egen følelse å basere det på, men jeg holder aldri bua på fult trekk. Sikter (på en måte :roll: ) mens jeg trekker og slipper naturlig når pila er trekt opp. Skyter helt greit etter egen bedømmelse :lol:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar