Vas om skyteteknikk i NLs regelverk

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Den typen konkurranser er arrangert to ganger tidligere. Ingen av gangene var det så vidt meg bekjent noe krangel. Det virket mer som om buemakerne syns det var spennende å se hva de andre buemakerne hadde prestert å lage. Det er en fin måte å utveksle kunnskap og idéer. Begge gangene var det buemakerne selv som var dommere. Ingen retningslinjer på hvordan poengene skulle gis annet enn "gi poengene til de buene du liker best".

Dette har allerede vært diskutert i tråden om konkurranseformer i NL.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
odd
Bueskytter
Innlegg: 44
Registrert: 11 jan 2006, 23:43
Sted: Oslo

Legg inn av odd »

Griffin skrev: det jag inte förstår är i vilken ordning man förbjuder saker.
Det har med pris og konsekvens å gjøre!

Det er svært dyrt å kjøpe, og vanskelig å lage en glassfiberfri rytterbue.

Å bruke et riktig trekk er gratis og enkelt!

Ble det litt klarere nå?

JA det kan hende noen har brukt trekk med tre fingre under pila, men da kan de også ha brukt strengeklatring!
-------------
Odd
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

det kan hende noen har brukt trekk med tre fingre under pila
For å sitere en sang :" Its a fact, not a thing we can deny..", All litteratur om temaet som eg har sett er klare på at Apachene trakk med 3 fingre under, Siden det er et naturlig steg på veien til mer "avanserte" grep, fra primærgrepene, tror eg det har vært brukt mange steder på ulike tidspunkt. Strengeklatring er vel mer tvilsomt.

eg forstår ikke motivasonen for å forby en teknikk som beviselig er brukt av et naturfolk, og sannsynligvis i århundrer.
Hundrer av piler med nocker som sitter fast på strengen ligger i museer den dag i dag.

Og Are, buemakerkonkurransen ER en god ide. Men kan vi ikke beundre buene til hverandreuten å konkurrere?
Og kriterier bør vi kanske IKKE ha, da lager o konkurransemenneskane buer inn i disse. Mer som, "her er buen min, den, og her er designfilosofien/målet med å lage den akkurat slik"?
K
odd
Bueskytter
Innlegg: 44
Registrert: 11 jan 2006, 23:43
Sted: Oslo

Legg inn av odd »

KEn skrev:
eg forstår ikke motivasonen for å forby en teknikk som beviselig er brukt av et naturfolk, og sannsynligvis i århundrer.
Hundrer av piler med nocker som sitter fast på strengen ligger i museer den dag i dag.
En enkeltstående stamme lang fra våre områder! men i hvilken tidsperiode. Du må legge frem litt mer! og hva har du fra Europa?

Da jeg ikke kan holde pilen med en finger, ser jeg ikke så stor forskjell på "3 fingre under" og strengeklatring.
-------------
Odd
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

aha...
En enkeltstående stamme lang fra våre områder
Noen få stammer i et avgrenset område, akkurat som engelskmennene i Europa.. hva er problemet?

LAngt vekk, vel. Yumi og Yugake er tillatt og apan er vel ikke akkurat bekentskapskretsen til Roger Ascham.
Da jeg ikke kan holde pilen med en
Hvorfor skal du holde pila?
teknikk ogutstyr som indianerne brukte som lite rellevant
Hvorfor skulle det være lite relevant? Indianerne er de siste ordentlige bueskyttere, Noen av stammene levde og åndet ved buene sine. Og de er den eneste store gruppe "historiske" bueskyttere som er noenlunde dokumentert etter moderne standard. Spanolene, og de som kom til New-England møtte et steinalderfolk, buene som ligger i museene er tatt ut av bueskytterens hender, ikke en pinne som er gravd opp etter 1000år og kanske har vært en slags bue. De noterte, tegnet, malte og tilogmed fotograferte det de så. Faen meg mens pilen haglet over dem i enkelte tilfeller :shock: Når NL er "Europeisk middelalder langbue lag", da er det lite relevant

Enten kverulerer du :? (isåfall har du nettopp slått et kent eksemplar :wink: ) eller så hadde eg rett i innlegget som tydeligvis fornærmet deg tidligere.

K

eg stopper her.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

KEn: Det er ikke nødvendigvis konkurranse som ville være det viktigstee, men at flere som lager buer møtes og utveksler tanker, ideer, viser fram litt av det vi spikker på og samles som buemakere.

Om det er noe konkurranse eller ikke er for min del ikke det vesentlige, jeg hadde ikke regna med å hevde meg der uansett :wink:

Men ved et slikt treff kunne man lage en kjempefin billedserie :)
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Nidrinr, helt enig!

K
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Da jeg ikke kan holde pilen med en finger, ser jeg ikke så stor forskjell på "3 fingre under" og strengeklatring.
Forskjellen er at ved strengeklatring bruker du "klatringen" for å kunne sikte med pilspissen på forskjellige avstander. Problemet er at for å kunne bruke det effektivt må du kjenne avstanden. Jeg tror få jegre og naturfolk jakta på oppmålte avstander. :wink: og at strengeklatring var til liten praktisk nytte for dem, og at de derfor sannsynligvis ikke brukte det. Det er vi som skyter "skive" på oppmålt bane som kan få en fordel, og derfor tror jeg strengeklatring er et moderne fenomen.
Selv skyter jeg forresten en over / to under, men jeg holder ikke pila. Prøver i hvertfall å ikke gjøre det. :cry: Og så skyter jeg innstinktivt! Men hvis vi fortsetter denne diskusjonen så kan vi kanskje også få utelukka alle de ekle "pilespissikterne" som skyter fler poeng enn meg! :twisted: ("Gap shooting" var sikkert heller ikke historisk, har vi et norsk ord Are? Nei der kan dere se! :D )
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Så hvor mange kommer på dette årsmøtet der reglene blir bestemt? Såvidt jeg vet kommer Odd, Lurz og jeg.

Noen flere?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Skulle så altfor gjerne vært til stede på et årsmøte, men med to små og frue som skal jobbe på Tretten den dagen blir det svært vanskelig. I grunn et kjent mønster, da dette ofte er tilfelle for andre arrangementer også (skal blant anna være med til Estland av samme grunn når det er NM på "hjemmebane" her på Hamar.. :? )

Dette blir nok litt enklere når minstejenta er stor nok til å være litt borte fra mamma. :wink:
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Er desverre i samme situasjon som Nidrinr :( , så det ser mørkt ut for min del.

Makan som det treffes blink med alle datoer :wink:
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Trist dere ikke kan komme. Men jeg spurte hvem som kommer, ikke hvem som ikke kommer :wink:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Legg inn av Ingis »

Utrolig vanskelig diskusjon vi er i gang med,men jeg tror jeg vil gå for :
- NL favner alle buekontinenter,ikke bare nord-europeisk
- en finger i berøring med pila er greit
- grensen for historisk gjenskaping burde stoppe med middel-
alder,ikke senere
- i en "buebyggerkonkurranse" burde vi ha kopi-klasse og åpen
klasse

Utenom det burde vi forandre Norsk langbuelags navn til Norsk historisk
handbuelag eller lignene. Dagens navn er misvisende.
Ja, jeg kommer på årsmøte. :wink:
"Back to nature!"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Enig i det meste av det Ingis sier tror jeg. Kanskje litt i tvil om det med middelalder. Greit nok med Europa, der bueskyting gikk over til rein rekreasjon. Men i andre kulturer var buer i daglig bruk, i ubrutt tradisjon, lenger enn enn det vi sånn årstallmessig regner som middelalder. (ca år 1500?)
Og jeg regner med å komme på møtet ja. Vi ses. :D
"If it breaks you get to keep both parts"
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Jeg har lest denne diskusjonene med stor interesse, og en viss uro. Det er sunt og nødvendig med diskusjon, men jeg aner konturene av noen ganske harde fronter som bygger seg opp...

Det hele koker vel egentlig ned til følgende:

Skal Norsk Langbuelag kun favne en kort historisk epoke (vikingtid - europeisk høymiddelalder, med et lite unntak for utvalgte asiatiske bueskytterkulturer) ?

Eller skal vi ha et Norsk Historisk Håndbuelag hvor all verdens bueskytterkulturer er velkomne?

Det er ingenting i veien for å lage et norsk motstykke til Ull Ribe Vikinge Langbuelaug, men da spørs det hvor mange medlemmer det blir igjen, de tillater f.eks. ikke hornnokker, heller ikke vanlige feltspisser. Og dacron er bannlyst!

Det store spørsmålet blir vel om Langbuelaget kan tillate seg å snevre inn interesseområdet så mye som enkelte kunne tenke seg, hvis laget i det heletatt skal fortsette å eksistere. Vi er tross alt ikke mer enn rundt 150(??) medlemmer, omtrent som et lite idrettslag ute på landsbygda, men spredt over hele landet. Vi er ikke i den heldige situasjon som Ull Ribe, som har et vikingsenter som hovedsete og inspirasjon, og et land som ikke er mye større en et par skikkelige norske fylker. Og med bare veier stort sett hele året!

Kort sagt, vi kan ikke tillate oss å være for kresne hvis vi vil ha medlemmer! Interesseområdene er mange, og det bør være plass til alle som er interesserte i tradisjonell bueskyting, uansett tidsperiode eller kultur. Og jeg kan ikke se det logiske i at vi aksepterer asiatisk bueskyting, men ikke f.eks. amerikansk eller afrikansk. Jeg vil se på det som en berikelse å få flere kulturer representert.

Og den dagen vi får den første San-buen fra Kalahariørkenen i Langbuelaget, bør vi for alvor vurdere et navneskifte!

Dessuten bør Langbuelaget alvorlig vurdere å tillate forhåndsstemming, pr. e-post, eller på annen måte. Jeg har en følelse av at det er alt for mange som ikke har anledning til å komme på årsmøtene.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Svar