Vas om skyteteknikk i NLs regelverk

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Vas om skyteteknikk i NLs regelverk

Legg inn av KEn »

:shock: :?
Skyteteknikk: Buen skal skytes med én hånd på midtstykkets grep og én hånd på strengen. Fingersetting på strengen skal være slik at mer enn én finger er i kontakt med pilens nokk. Man tillater således ikke det som populært kalles for "strengklatring". Det settes ingen krav til ankringspunkt, som gjerne må være variabelt.
La meg først slå fast at jeg ikke ser noen grunn til å tro at strengeklatring er historisk korrekt. Ei heller synes jeg at det skal være tillatt på historiske stevner ol.

Men: TO FINGRE I KONTAKT MED PILEN ? Det utelukker jo flere forskjellige dokumenterte (og fremdeles vanlige) skyteteknikker.
Ved strengeklatring er INGEN fingre er i kontakt med pilen.

Dette kravet utelukker mange trad/historisk skytterne som skyter "Apache" eller tre fingre under pila. Inkludert mange av de beste trad. skytterne, som derved får enda en grunn til å ikke skyte historisk. Men det kan vel være greit for de som skyter middelhavsgrep... :evil: :roll:

Såvidt jeg vet er det ingensteder dokumentert hvordan de tidlige europeere trakk pilene sine. Asia og Amerika trekker jo med allverdens rare grep. Inkludert tommel, to fingre under og tre fingre under..
:roll: Eller er det bare engelsk middelalder som er "historisk"?
Uansett kan de gamle vikinger godt ha skutt "apache" for alt vi vet.

Jeg lurer altså på hvorfor det er nødvendig å kreve to fingre på strengen for å unngå strengeklatring, når det nettopp kjennetegnes ved at ingen fingre i kontakt med pila?


K
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

:evil:

Man kan jo lure: Når en skal være så rigid "historisk" (misforstått hstorisk) som over.

Hvorfor er det lov med Dacron strenger og epoksylim? Mon det er fordi de som lager reglene (og tydeligvis trekker "middelhavs") ikke klarer å lage en ordentlig linstreng :?:
Hvorfor ikke forby flatbuer (ikke engelsk nok), osage og bambus (vokste ikke i europa i middelalderen)

Osv.

Ja, de brukte vel ikke kalkunfjør heller, vikingene..

K
Ingis
Mester
Innlegg: 677
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Legg inn av Ingis »

Så er vi gang igjen! Det er mulig at du har rett i dine synspunkter,selv om jeg personlig foretrekker middelaldergrep. Kan du beskrive "apache"-grepet? At indianerene hadde et fingergrep med tommel og pekefinger vet jeg jo. Mulig at vi lager unødvendige problemer med krav til fingersetting,men jeg kunne godt ønske meg mer dokumentasjon for dine påstander. Kanskje er det en håpløs diskusjon. :?
"Back to nature!"
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Ble fortalt om denne bestemmelsen på treninga i kveld. :evil:
middelaldergrep
Hva er "middelaldergrep"? (Det har jeg helt ærlig aldri hørt om før) Finnes dokumentasjon på det?

Hva slags dokumentasjon ønsker du, og på hva? "Apache" eller tre fingre under pila, er vel mer vanlig blant trad. skyttere i USA enn middelhavsgrepet. En finner tom. recurveskyttere som bruker det (sikteskyttere). Apachene skjøt slik, det er beskrevet "overalt". Og er dokumentert på fotografier fra 1870-tallet (Hamm) og beskrivelser lenge før det.
Skal grave i bokhylla i morra. Noen stammer skjøt visstnok kun peke og langfinger under også, og noen få (i vest, og visstnok noen av plainsstammene som red) brukte tommelgrep. Kiowa, Comanche, Souix og Cheyenne brukte "klype i pila" eller avarter av det.

Reginal Laubin, American Indian Archery" 2.hånds ref.
Jim Hamm, " Bows and Arrows of the Native Amercans"

Til informasjon er strengeklatring når en flytter fingrene fra pila og nedover strengen for å kunne "sikte" med pilspissen.

Og, hva slags dokumentasjon finnes på "middelhavsgrepet" ? som gjør det mer historisk enn de andre?

Finner det pussig at man lager en slik bestemmelse uten å ha mer kunnskap om dette. Det ser mer ut som en bygger på en romantisert engelsk (Viktoriansk, i mangel på materiale og kunnskap fra middelalder) langbuetradisjon. Historisk /gammeldags bueskyting er ikke nødvendigvis bare Horace Ford i vikingkostyme...

K
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Innlegget ditt er lest KEn.

Siden jeg er en av de tre som skrev regelverket i sin tid, skal jeg svare.

Men det må først bli i ettermiddag når jeg har litt bedre tid...
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
hardway
Mester
Innlegg: 116
Registrert: 09 jan 2006, 09:53

Legg inn av hardway »

Helt enig med KEn. Regelen med at to fingre skal berøre nocken, er etter min mening helt meningsløs og overflødig og har overhodet ingenting med strengeklatring å gjøre. Jeg kan ikke uttale meg om hvordan dette har vært gjort opp i gjennom tidene, men tviler på at split-finger er eneste måten folk i hundrevis av år har nokken pilen på....Dessuten har det ingen avgjørende betydning for presisjon om man bruker split-finger middelhavsgrep, tre fingre under eller for den del apache-grep eller noe annet. La skytteren holde strengen og pilen som de vil, så lenge de berører nokken med en finger. Selv skyter jeg split-finger, men har da ingen motforestillinger om at andre nokker pilen på en annen måte! Regler er nødvendig å ha, men for all del - plukk vekk de reglene som ikke har noen annen funksjon enn å forvirre, irritere og eksludere.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Jeg er helt enig med Ken og Hardway,
Kan nevne litt om strengklatring. Det gir en stor fordel spesielt ved
kjent avstand. Dette er sikkert forbedret nå, men for noen år siden
hadde en svenske verdensrekorden med 575 poeng på 18 meter
innendørs runde. Dette var ikke på de store blinkene vi bruker på våre stevner, men på de små som brukes av dem som skyter med sikter.
Helt fabelaktig.
En trebue er egentlig ikke egnet til strengklatring da man på kort hold
vil holde hånden opp til 10 cm under nocken og vil belaste det underste
buelemmet veldig.
Oddbjørn.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Saksopplysning:
Årsmøtet til Norsk Langbuelag vedtar reglene. Ønsker dere å fjerne regelen, er det bare å stemme den bort på kommende årsmøte 8. mars.

Avklaring:
"mer enn én finger" er ikke ensbetynde med "to fingre". Verken, tommelgrep, primær-/skundær-tertiærgrep ekskluderes av denne formuleringen. Så vidt jeg kan skjønne er de eneste grepene som rammes 2 og 3 fingre under pila.

KEn du viser til at tre fingre under pila har vært brukt i historisk sammenheng i både øst og vest, men jeg ønsker å se bilder og kilder før jeg blir overbevist.

Det er mulig apachene brukte dette grepet. Men slik jeg tolker det er de skytterne som bruker det ikke interessert i apachene, men interessert i å oppnå et best mulig resultat i Historisk Klasse. Hvis det er begrunnelse for å bruke et trekk som er brukt av en minoritet sett i historisk sammenheng, får de ikke min stemme under årsmøtet.

Og KEn, vi har en god del kilder på hvordan man brukte buen i Nord-Europa under middeladeren. Middelhavstrekk med tre fingre ble vanlig utover 1300-tallet. Før det var det vanlig med to fingre, én over og én under. Sannsynligvis har også primær- og sekundærtrekk blitt brukt (Farebregd, 1972)

Og ja, jeg kan lage linstrenger, og gjør det.

Hardway:
Jeg skulle gjerne hatt en svært enkelt regelverk selv. Problemene kommer når vi ønker å inkludere alle historiske buetyper fra hele verden, men samtidig ønsker å ekskludere trad-buene fra histroisk klasse. Da blir formuleringene vanskelige. Vi prøver å gjøre vårt beste. At noen blir uenige/såret er noe som er vanskelig å unngå.

Kanskje Ingar og jeg får gå hen å lage den mye omtalte "Hysterisk klasse" der man kun har lov til å bruke materialer og teknikker som kan bevises brukt i norsk vikingtid/middelader. Det er en kort regel det, men veldig liten klasse :lol:

Inntil regelen eventuelt blir endret står den, og bør bli fulgt. At den av mange ikke har blitt fulgt er kanskje et tegn på at den bør fjernes. Eller kanskje at mange skyttere neglisjerer det historiske i bueskytingen og kun går for å vinne i en klasse der det er lett å komme til topps.

Håper vi sees på årsmøtet.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Og ja, jeg kan lage linstrenger, og gjør det.
Håper du skjønte at jeg smurte litt på :wink: (Du lager nok langt bedre strenger enn meg) Men hvor ikke også ekskludere de som har Dacron streng? Det er ikke akkurat historisk dokumentert.
slik jeg tolker det er de skytterne som bruker det ikke interessert i apachene, men interessert i å oppnå et best mulig resultat
Jeg skyter 3 under og trekk til kinnbeinet, godt kantet bue fordi jeg skyter bedre på ukjent hold og feltmessige mål da. Det går an å skyte fra inni en busk eller sittende i et tre. Det er også snillere mot fingrene.

Jeg skifter ikke skytestil for å delta på i historisk klasse.
Mitt ønske er å skyte best mulig OG ha kontakt med det originale og opprinnelige, om noen ser på eller gir meg en premie er meg knekkende likegyldig. Min mest naturlige tilhørighet er vel neppe apacher, men kanskje samer. Hvem vet hvordan de trakk. Jeg oppfatter det ene grepet som like sannsynlig som det andre..

På blink, kjent avstand etc. er middehavstrekk og trekk til haken mer effektivt, det er en grunn til at recurveskytteren skyter slik. Slik Horace Ford satte standarden, og dagens olympiske skytter følger opp.

En kan jo selsagt diskutere dette i uendelighet, noe jeg ikke ønsker.

Nøyer meg med å konstatere at strengeklatring ER ekskludert når EN finger er på strengen, at indianere skjøt tre under og at jeg derfor ikke kan se noe grunnlag for å forby det.

K
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Regna med at de første innleggene dine var skrevet i affekt. Det skal langt mer til for å fornærme meg :lol:

Du skriver at tre fingre under er snillere mot fingrene. Prøv min teknikk, en over og en under. Den er snill den.

Vi valgte å ikke eksludere Dacron-strenger fordi det er svært vanskelig å få tak i gode linstrenger. Vet du om noen som selger dem, bortsett fra Ivar og meg?

Vi kan vel bare konkludere med at vi er uenige og at årsmøtet har siste ordet i denne saken.

Horace Ford kunne gjerne vært strøket fra buehistorien for min del. Maken til arrogant engelskmann skal du lete lenge etter.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Skjuter inte Trond Kvitnes (NM mester?) med 3 under?
Ingis
Mester
Innlegg: 677
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Legg inn av Ingis »

Trond Kvitnes HAR skutt med tre fingre under,men går nå over til to fingre på pilen, har han sagt.Personlig føler jeg at jeg har mer kontroll med pila ved å skyte med to fingre rundt pila. :)
"Back to nature!"
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Regna med at de første innleggene dine var skrevet i affekt. Det skal langt mer til for å fornærme meg


Det er bra. Affekten hadde vel gitt seg, eg ville understreke at eg synes det er mektig tåpelig, så eg prøvde å være så brutal som mulig, uten å fornærme noen (bank han, men ikke slå han ihel :wink: ), har uansett fått fram min mening.
Uansett er eg er så langt unna "gullring-nivå" at eg gidder ikke å skifte stil, som ellers ville vært eneste motivason. eg regner med at eg får holde som eg vil på andre treff og samlinger.

Wiggo i KB derimot, kan når som helst skyte 500, men han skyter 3 under, og ingen har ennå fortalt han at det ikke er godkent..

eg har nok prøvd det fleste måter å holde pila på, og 3under fungerer klart best. Nesten alle trad-skytterne i USA skyter slik, særlig egerene. Eg slår over til en over og to under på piler med dårlig nokker, uten at det er fnoen stor forskell.

(Forresten i "Bows and Arrows of the Native Americans" av im Hamm, på side 149. står bildet "Apache Warriors, circa 1870". Det viser relativt tydelig at de skyter 3 under. muligens har de tommelen på nocken i tilleg, men det er litt uklart)

K
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Du behöver inte skifta bara för att nockarna är lösa. Bara lägg lite "gnid-press" på nocken mot nockmärket. :wink:


Jag testade 3 under bara för att försöka få pilen lite närmare vad jag siktade på i ett desperat försök att pröva gap-shooting vilket inte fungerar alls med spetsen 1meter under bullseye. Jag var tvungen att canta bågen extremt mycket för att det skulle fungera. Tillslut fick jag ge mig och bara acceptera att skjuta en över och två under.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

mulig jeg burdte komme meg ut å trene med andre skyttere, det kom ihvertfall som et lite sjokk på meg at det er så mange måter å sikte på!
Pleier bare å skyte jeg...litt sånn som å kaste stein kanskje :? pleier å funke det. Jeg har aldri skyti etter poeng eller lignende, men jeg har satt en serie på seks i en colaboks fra 10m. Det er vel det mest målbare jeg har å vise til. Veit at det finnes mange siktemidler til moderne buer, men ikke til trad/hist buer... føler meg plutselig veldig nybegynner her :oops:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar