Vas om skyteteknikk i NLs regelverk

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Kopierte inn dagens regler.

Kapittel 8. UTSTYR

Buen: En enkel bue i ett stykke med enkel streng som går mellom de to lemmenes strengnokker. Buen skal være laget av naturmateriale med eller uten laminering. Buens konstruksjon og størrelse er valgfritt, også recurve. Ingen form for påmontert sikte eller andre merker som kan brukes til å sikte med tillates. Buen kan holdes loddrett eller skråstilt etter eget ønske Det tillates ikke brukt noen form for stabilisering eller kunstig tilført vekt på buen. Moderne lim kan benyttes.
Buestreng: Man kan bruke hvilken som helst type strengmateriale til denne funksjonen. Midtsurring og nokkpunkt, også i metall, tillates brukt.


Pilhylle:
Fordi pilhylle på buer før 1940-tallet er ekstremt sjeldent, tillates ingen innskåret pilhylle eller senterskutt bue med siktevindu, ei heller pålimt eller påskrudd pilhylle. Pilen skal hvile på neven, men mindre surringer av lær, markeringer for pilutgang (arrow pass) er lov.
Piler: Kun piler av tre tillates. Moderne maling tillates til pynt og beskyttelse/ impregnering. Fjær kan være av hvilken som helst type naturfjær. Kunststoff eller plastnokker uansett type tillates ikke. Pilspiss kan være av hvilket som helst materiale. Ingen vektbegrensing.
Fjær og nokker: Fjær og nokker bør være naturfargede, f. eks svarte eller hvite. Naturmaterialer brukes i størst mulig grad slik at fokus på tradisjonelt pil- og buemakeri styrkes.
Fingerbeskytter: Hvilken som helst type fingerbeskytter tillates, dog aksepteres ingen metaller, legeringer eller kunststoff som aktiv del. Tommelring og japansk skytehanske (yugake) tillates brukt.
Skyteteknikk: Buen skal skytes med én hånd på midtstykkets grep og én hånd på strengen. Fingersetting på strengen skal være slik at mer enn én finger er i kontakt med pilens nokk. Man tillater således ikke det som populært kalles for "strengklatring". Det settes ingen krav til ankringspunkt, som gjerne må være variabelt.

Dommer:
Ved eventuelle tvister skal stevnets arrangør ha alle fullmakter til å bestemme. Ved helt spesielle tilfeller kan det gis dispensasjoner av arrangør mht bruk av glassfiberbuer (f. eks japanske Kyodobuer eller tyrkiske rytterbuer) og plastnokker.
Bekledning: For å kunne delta på utendørs NM må du være kledd historisk. For å delta på innendørs NM er det ingen krav til klær. Med historisk menes at du er kledd slik de var kledd i middelalderen eller før. Arrangøren kan imidlertid åpne for dispensasjon under hvert enkelt stevne.
I love Mac!

Inongogaror
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Hmm, om ikke anna så fikk denna diskusjonen meg til å minne meg på at jeg i lang tid har tenkt å melde meg inn i NL, men ikke har klart å somle meg til det.. Nå er det imidlertid gjort :wink:
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag tycker det är svårt att se en röd tråd i alla regler.

Det känns som att det lyssnas väldigt lite på medlemmar.

Jag förstår syftet att försöka få det hela såpass historiskt som möjligt utan att det ska bli för svårt för gemene man att delta. Jag förstår också att det måste ske stegvis. Vad jag inte förstår är varför det inte tas i den ordningen som är mest viktig.

Om det nu är så att NL försöker efterlikna det som händer i England och t.ex 3-under var nästa steg i den riktiningen, då kan man väl upplysa om det.

Om det är så att Trond kvitnes snart norpar gullringen och det försöker stoppas så är det väl bara att säga att det var aldrig tänkt att den skulle gå till den som skjuter den stilen.


Att det ska tillåtas laminerade bågar längre än 3-under är för mig en gåta. Varför sker det i den ordningen?

Jag har hört att glasfiber också ska förbjudas innan laminerade bågar. Varför?

Det finns tvåvedsbågar som är historiska, men jag har aldrig sett någon utan vågar påstå att 100% av dom laminerade bågar som används gick absolut inte att göra på medelåldern. En ryttarbåge är byggd med glasfiber ja, glasfiber är inte historiskt, så långt är jag med, MEN det är inte heller dagens laminerade osage/bambus bågar och man skjuter långt bättre med en sådan än en ryttarbåge.

Svaret man alltid får är att det ska bli så historiskt som möjligt. Men jag påpekade 2st saker förut i tråden som inte är historiska och ger ännu bättre resultat än något grepp och detta svaras det inte ens på.
Det har inte heller lagts ut någon länk eller seriöst tankesätt om var man hittat detta om att 3-under inte är historiskt.

Är det så konstigt att man blir fundersam?

Jag är en betalande medlem.
Men jag kanske inte är så viktig eftersom jag inte gillar att klä ut mig och eftersom jag inte håller med om alla regler?
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Hva er det som hender i England, Griffin?
kvasiutstyr, men det følger definitvt regelverket for historisk
Nettopp, og fordi ingen VET hva som er helt nøyaktig hva de hadde i "forna dar", og i allefall ikke hvordan de skøt er det ikke mulig å lage et rigid regelverk som gør alt 100% historisk korrekt.
Planke-langbuer i ask er vel neppe mer historisk korrekt enn laminerte bambusbuer. (de siste er dokumentert tilbake til 1100tallet, og hevm vet om apanerne skøt 3 under da, selv om de har tommeltrekk idag?)

Synes regelverket er nokså OK idag, bortsett fra den idiotiske "mer enn en finger"-regelen, som mangler rot og begrunnelse. Laminerte buer er o lov nærmest fordi de KUNNE ha laminert buer i gammeltida..

Det blir også en sak om å få med seg folk, det e rmer moro å skyte med en bue som er litt "sprek". Vi må o innse at ikke alle kan ha barlindbuer av topp kvalitet. Selv engelskmennene tillater laminerte buer med all slags tre.

K
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Griffin:
Det er fremmet forslag om å TILLATE glassfiberlaminater i rytterbuer og andre buer som er dyre eller svært vasnskelige å lage i naturfiber.

Hvordan du kan tolke det til et forbud er meg inponerende. Årsmøtet avgjør.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Jeg ser av reglene at i hvertfall fotbuer er utelukket :cry: :wink:

Ellers så kunne jeg tenke meg at regelen om "mer enn en finger", ble til "minst en finger"
Jeg kan ikke konkurrere med Trond Kvitnes om jeg så kunne holde strengen uten fingre!

Resten av reglene er vel greie som de er. Dette må ikke bli for vanskelig/spesialisert.
Det er veldig fint at man vil være så historisk korrekt som mulig, men å måtte nærmest dokumentere alt man har,
blir for mye av det gode. Ikke alle tidsepoker eller geografiske områder har noe særlig dokumentasjon,
så det får holde med litt antagelser og sannsynligheter. Det får heller være at det blir litt kvasi innimellom.

Lars
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Ja her var det mange innspill.

Jeg tror noen har misforstått intensjonen. Mindre reglekves i vanlig Historisk klasse. Og litt egeninnsats på kilder fra de som ønsker å skyte i Historisk Gjenskapning.

Og ja, jeg vet selvsagt at man ikke kan vite med sikkerhet hvordan det var før i tida. En av hobbyene mine er levende historie. Man tar utgangspunkt i de kildene man har, prøver ut fra det, lærer av det, går tilbake igjen til kildene, utveksler erfaringer, finner ut hvordan det kunne vært, lærer av det o.s.v. Resultatet blir med tiden mer og mer sannsynlig.

Hvis man har lyst til å historisk gjenskape en bueksytter, velger man slevsagt en type man kan dokumentere, hvis ikke blir det full gjetning. Jeg vet at man har ganske mye kilder på engelsk krigsbue, og på viktoriansk skyting. Det finnes også så vidt jeg vet ganske mye info om asiatiske buer og indianske buer. Så hva er problemet?

Det finnes mange titalls illustrasjoner fra middelalderens nord-Europa av bueskyttere. De skyter alle med split-finger, to eller tre fingre. Jeg kan derfor trekke konklusjonen at dette var det de brukte, ikke tommeltrekk.

Mener dere at man skal la være å drive med historisk gjenskaping av bueskyttere fordi vi ikke vet nok?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Ingis
Mester
Innlegg: 677
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Legg inn av Ingis »

Hvorfor ble langbuelaget startet? Jeg møtte Truls i 2000.Han laget buer ut av en trestokk. Så utviklet det seg til plankebuer,fordi "alle" skulle ha/få muligheten til å få seg en billig og enkel bue. Det startet med linstreng i NL,og nå bruker vi dacron fordi det er enklere og sterkere. Pilene har alltid blitt lagd av rundstokk i NL fordi det er enkelt for alle.
All utvikling i NL har gått mot lettvinte løsninger fordi alle skal ha muligheten til å skyte "historisk".Viking og middelalder var utgangspunktet i 2000 når jeg startet,men jeg er levende opptatt av indianer også. Når jeg skal skaffe meg indianerbue er jeg opptatt av at den skal være mest mulig autentisk.
Hvis vi skulle holde oss til viking/middelalder er det enkelt å si at buen lages av en tresort som fantes i Nord-Europa.
Griffin har rett i at vi må bli KLARE i hva vi mener historisk klasse skal være,og det skjer selvsagt på ÅRSMØTET.
La oss prøve å gjøre det enkelt,men NL skal etter min mening ta vare på historisk bueskyting fra middelalder og tidligere,samt favne alle kontinenter (amerika/asia osv.) :wink:
"Back to nature!"
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Det är ju det här som blir svårt för mig att förstå:

Man kunde laga lamineringar förr, så då är det godkjänt med lamineringar som taperar 1mm på 90cm.

Men man kunde faktiskt använda 3-under förr också, dom kan ha haft linnockpunkter som ramlat av. Men nej, nu är det helt plötsligt snack om vad som är historiskt dokumentert


Är det någon som förstår vad jag menar?


Angående England så har jag bara fått för mig genom åren att det är en mall för NL hur dom skjuter och vad som är tillåtet och inte. Det är väl helt fint igentligen, just nu handlade det bara om att veta vad som sker för jag tycker inte motiveringarna håller.

Angående glasfiber så berättade en högt uppsatt person det för mig för ett tag sedan och han sa också att det som sker på forumet inte betyder så mycket alls.
Nu vill jag sammtidigt klargöra att jag tycker påsätt och vis att det är helt ok att förbjuda glasfiber, det jag inte förstår är i vilken ordning man förbjuder saker.
hardway
Mester
Innlegg: 116
Registrert: 09 jan 2006, 09:53

Legg inn av hardway »

To klasser har en del fordeler slik jeg ser det:

Historisk Klasse 1 (eller Historisk Gjenskapelse, som Are nevner): En klasse for alle dem som har sin hovedinterresse for dokumentert bueskytterhistorie. Det er viktig å ta vare på vår felles bueskytterarv - og historie. De som driver seriøst med dette her til lands, blir på denne måten oppmuntret til å drive med akkurat dette. I denne klassen kan man stille med alle typer buer, så lenge det finnes rimelig dokumentert belegg for å hevde at denne buen kunne vært laget i historisk tid. Det være seg engelsk langbue i barlind, holmegård-replica, indianerbuer, asiatiske buer laget av 100% naturmaterialer osv....Førøvrig har jeg ingen klar formening om detaljer mht reglverk her, det må utarbeides av de som driver med historisk gjenskapelse her til lands.

Historisk Klasse 2, (eller Historisk klasse, som Are bruker): Her havner da alle andre som skyter naturbuer. I denne klassen kan stort sett benytte det eksisterende regelverk i NL. Det eneste man bør endre er at f.eks rytterbuer m/glassfiber blir tillatt og at kun en finger skal berører nocken ved skyting.

Ved å ta i bruk to klasser mener jeg at de aller fleste medlemmene skulle bli ivaretatt på en akseptabel måte i NL. Medlemsmassen i NL er en salig blanding av mange slags folk med mange ulike kjepphester og interesser. Hovedsaklig mener jeg man kan dele oss inn i tre hovedgrupper;
1: De med en seriøst historisk og konservativ (i positiv betydning) tilnærming til bueskyting
2: De som har en mer innovativ tilnærmelse til bueskyting, buehåndtverk, teknikker og materialer.
3: Alle oss andre som i hovedsak rett og slett bare liker å være med å skyte med trebuer og møte folk og lære nye ting og ha det gøy.

Ett to-klassesystem mener jeg ivaretar alle disse. Får man innarbeidet ett slikt system, vil det bla kunne bety at terskelen for å få folk til å stille på NLs samlinger kan bli lavere. Så lenge man har en trebue uten pilehylle og piler m/selfnocks, behøver man ikke være redd for å bli nektet å skyte, eller sett rart på, pga at man kanskje ikke kjenner alle detaljer i regelverket godt nok. Samtidig vil de "seriøse historiske bueskytterne" blir oppmuntret til å gjenskape historien så "riktig" som overhodet mulig, noe som, i alle fall jeg synes er veldig moro å oppleve og lære av.


Enkelt :) Ola
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Jeg begynner å lure om en del der ute ikke har lest mitt tidligere innlegg???

Jeg prøver derfor igjen.

Forslaget går ut på at man i historisk klasse kan:
*ha kun én finger på pila
*skyte med akkurat den pila man vil, så lenge den er av tre og fjærene av naturfjær
*skyte med den typen naturbue man vil, glassfiber tillates i enkelte tilfeller
*grepet kan se ut akkurat som man ønsker, så lenge det ikke er noen pilhylle
*ha hvilken som helst type streng og nokkpunkt
Resultatet er altså ingen innstramming i forhold til dagens regelverk. Det er snakk om at hvermansen som har lyst kan skyte historisk.

I samme klasse skyter de som er særdeles interessert i den historiske gjenskapingen. Disse får i resultatlista en merknad bak navnet. For å få denne merknaden må man:
*stille med bue, piler, streng og skyteteknikk som passer sammen inn i den geografisk fortid som skytteren har valgt.
*kunne dokumentere hvorfor utstyret og skytestilen er valgt. Her må det selvsagt bli litt skjønn involvert.
*kun bruke materialer som de hadde på den tiden/stedet. Ingen epoxy, fjæringsteip, dacron, pylywhatnotlakk m.m.

Håper dette var oppklarende.

Edit:
Så ikke at du la inn ett inlegg mens jeg skrev Ola. Hele mitt innlegg blr derfor overflødig. Men takk for oppklarende innlegg.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Værste jeg har sett! To sider innlegg den korte tida internettforbindelsen min var nede. Urettferdig! :lol:
Men seriøst, tror kanskje vi begynner å nærme oss noe nå ja. Takk til Are og Hardway for forslag, og til trådstarter KEn! Fint å få lufta dette før årsmøtet, så vi får tenkt gjennom ting på forhånd. Vi ses, blir gøy i Moss!
Regler er nødvendig å ha, men for all del - plukk vekk de reglene som ikke har noen annen funksjon enn å forvirre, irritere og eksludere.
Hipp hipp!!
sånn jeg ser det er det et forsøk på en standarisering av trekk
Ja, det kan være, men sånn som jeg ser det så handler historisk bueskyting tvert imot om en veldig rik og variert tradisjon, ikke om standardisering.
En stor orsak till alla regler i sverige är den extrema tävlingsfokusen många har och den avundsjuka som kommer av att någon annan vinner istället för dig.
Kanskje vi heller skal forby konkurranser! Det er bare halveis en spøk:twisted:
("Har vi inte nog med tvång her i Norden" - Cornelis Vreeswijk)
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Mye er vel allerede sagt i denne saken, men jeg klarer ikke helt å se at måten pila trekkes på skal være noe problematisk. Så lenge utstyret det skytes med er innafor bestemmelsene for hva en kan bruke, er vel det definitivt det viktigste. Hver og en må vel bli best med den måten en selv foretrekker, og derfor også bruker.

Sett at en person fra hvorsomhelst i verden i en nesten hvilken som helst historisk epoke skulle finne på å trekke på en måte de andre mente var rar. Ville han da blitt nekta å delta på konkurranser, eller i en krig for den saks skyld?

"Sorry pilogbuix, du får ikke være med å forsvare landsbyen vår, du trekker pila så rart!"

"beklager Hiawata, du får ikke lov til å jakte. Dyra vil le seg skakke om dem ser hvordan du trekker pila!"

"Kongen har befalt at alle med merkelig piltrekk ikke får være med her i slaget mot franskmenne. De er LAAAANGT fler enn oss, men dere som trekker pila feil må gå hjem og øve på riktig trekk!" :?


Diskusjonen om drakter og anna tilbehør er også nevnt i denne tråden. Her ser jeg klart at dersom det arrangeres en konkurranse på et viking- eller middelaldermarked som en publikumsattraksjon, vil det se best ut om alle som deltok har i alle fall noen lunde tidsriktig drakt og slikt. En anna ting da er forsåvidt at det da ville tatt seg bedre ut å skyte på noe anna enn FITA-blinker.. :wink:

Alle andre konkurranser og treff, eller konkurranser uten publikum til et historisk arrangement, må jeg ærlig innrømme at jeg er for at hver og en må få komme i de tekstiler han eller hun selv måtte ønske å ha på seg for anledninga.

Det er vel ikke bare på markeder og festivaler det arrangeres konkurranser?? (Merker forresten at jeg får vært alt for lite ute for å skyte.. :( )
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Forsåvidt kanskje feil tråd å stille dette spørsmålet i, men når det nå først diskuteres regler og konkurranser så flittig her så slenger jeg det inn:

Arrangeres det ofte "beste bue- konkurranser"?? Der buemakere stiller med diverse buer de har laga, og en kompetent jury (evt. buemakerne selv) kommer fram til "årets bue" eller noe liknede? En slik konkurranse ville det ha vært stas å få vært med på, uansett om man ville hevde seg eller ikke :)
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Nidrinr...

Da får vi o bare en krangel der også, Hvorfor må vi alltid konkurrere i alt? (det er o en god ide, men, som sagt..)

K
Svar