Vas om skyteteknikk i NLs regelverk

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

- en sånn San-bue har jeg 8)

Men vi trenger ikke bytte navn på kubben av den grunn :P


Ellers tror jeg at jeg har blitt enig med meg selv om at man bør tillate alle mulige skytemåter, så lenge det foregår med historisk utstyr. Så kan man heller lage konkurranser og annet moro som gjør at historisk korrekthet og brei ferdighet med buebruk fremmes.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag tror att NL istortsätt är nöjda med så som de har det nu. Jag fick intrycket av det jag läste om Kaupang att det ändå inte hade fått plats fler?
Vi som inte kom pga dräktkrav var lixom ändå inte saknade.

Säg gärna till om jag har fel.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Du tar feil :)

Dere var savnet, og ville garentert ikke blitt nektet å delta om dere bare hadde møtt opp!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Dessuten bør Langbuelaget alvorlig vurdere å tillate forhåndsstemming, pr. e-post, eller på annen måte. Jeg har en følelse av at det er alt for mange som ikke har anledning til å komme på årsmøtene.


Dette er en god idee for de som ikke kan komme. Er det ikke bare å sette opp forslagene det skal stemmes over og telle de med på møte?
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Jo forsåvidt. Hvis det bare hadde vært noen konkrete forslag å stemme over..................
Vi har diskutert masse forskjellige tanker, og det er nyttig, men vi mener alle noe om en ting og noe annt om andre. Om noe er jeg enig med Odd, om noe annet med Kviljo eller Griffin. Det blir liksom vansklig å finne et avstemningsgrunnlag. Kanskje årmøtet egentlig bare bør lage et utkast, eller midlertidige regler, i første omgang? I allefall hvis vi blir veldig få?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Avstemming på riktig grunnlag er et must uansett!
I love Mac!

Inongogaror
Litz
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 12 aug 2006, 18:34
Sted: Oslo

Legg inn av Litz »

Det er med glede jeg leser at vi som ikke har lyst til å bruke flerfoldige tusen på en rytterbue lagd utelukkende av naturlige materialer, kanskje blir "akseptert" av NL. (ja, for da jeg fortalte at jeg skulle skaffe meg en rytterbue med glassfiber så fikk jeg en sterk følelse av at "slike folk" absolutt ikke var ønsket i NL)

Glassfiber er ikke spesielt historisk korrekt, men nå er jeg en av de som driter i hva som er historisk korrekt og ikke.

Jeg blir litt skremt over alle regler som finnes, for jeg er utelukkende interessert i selve bueskytingen. Og da bueskyting uten sikter og annet dill.
Men alle reglene har gjort at bueskyting har "tapt seg" for min del. Det er ikke lenger moro å skyte, for det er jo så utrolig mye man må passe på. Ikke ditt og ikke datt, fysj og føy, har du en bue med glassfiber... osv.

Men en ting jeg syns er litt merkelig... hvorfor er det ikke lov med pilhylle?
Altså, er det noen som kan dokumentere at ingen buer hadde pilhylle før? (siden folk er så glade i dokumentasjon mener jeg)
Jeg skjønner at noen mener det er prestasjonsfremmende, men hvis man kunne dokumentere at det var historisk korrekt så måtte man jo tillatt det.. eller hur?
Jeg syns det er svært merkelig at det ikke fantes pilhyller på noen buer "før i tiden". For... jeg nekter å tro at de var så dumme at de ikke tenkte på å stappe en liten treflis innenfor ett skinn/lær som ble surret på buen som håndtak.
Ja, for det er bare det pilhyllen på min bue er. En bitteliten treflis som er stappet ned under surringen. (på innendørs-NM i fjor tok jeg den bare ut, men jeg ser ikke helt poenget)
Og om det eneste beviset for at man ikke hadde pilhyller er fordi man ikke har funnet noen buer med pilhyller på, ja da vil jeg påstå at det er ett litt tynt bevis. For jeg vil tro at en slik liten flis råtner bort ganske fort.

Men for all del, det er ingen problem for meg å bare fjerne den lille flisa. Vel, nå kommer jeg nok aldri til å dukke opp på noe NM mer så lenge det er kleskodeks... igjen, jeg er ikke interessert i klær eller andre historiske ting, utelukkende selve skytinga med bue... for meg er det knekkende likegyldig at de skjøt på samme måte i middelalderen, eller at vikingene gjorde det. Jeg hadde syns det var like gøy å skyte om så måten å skyte på ble "oppfunnet" i går.

Det eneste jeg lurer på er om det finnes noen bedre grunn til å ikke tillate pilhylle enn at noen kanskje er redd for at de som skaffer seg rytterbuer med pilhyller skal slå dem i en evt konkurranse.

(bare så det er sagt så blir det ikke meg... pilhylle eller ikke, jeg skyter like rævva uansett :wink: )
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

"Jo forsåvidt. Hvis det bare hadde vært noen konkrete forslag å stemme over.................."

Her får vi vel gi styret et lite vennskapelig spark i røven, og be dem sende ut innkalling og sakliste i god tid (2-3 uker) før årsmøtet. Det lar seg gjøre i andre organisasjoner, og burde ikke være umulig i Langbuelaget heller.

Interne diskusjoner kan så føres på lagets egen tråd i bueforumet, og det er vel ikke umulig å bruke den til avstemning heller.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Ad forhåndsstemming:
Min erfaring er at det funker svært dårlig. Dette grunnet at når en sak er oppe på årsmøtet kan de tilstedeværende endre/forbedre forslaget, og da er plutelig en forhåndsstemme ikke gyldig lenger. Benkeforslag kan aldri forhåndsstemmes på.

Det er derfor jeg har forelått fullmakt som endringsforslag. Dog slik at deltakerne på årsmøtet ikke kan inneha mer enn én fullmakt. To gode grunner til det. Stemming med håndsopprekning. En arm for seg selv, en for fullmakten (enkelt). I tillegg kan ingen stille med 15 fullmakter og egentlig regjere et årsmøte.

Både vedtektene og regelverket til NL har det siden sist årsmøte vært brukt mye tid på å forsøke å forbedre. Vi er en liten gruppe som har jobbet med dette. Det vi har komemt fram til vil bli presentert på årsmøtet. Ikke spør meg hvorfor det ikke har blitt presentert før. Det ble ferdigstilt samme dag som sist"jakten på gullringen" i Moss

Men er ikke egentlig dette noe som burde diskuteres på NL sitt eget forum?

Ad pilhylle:
Dette er en lang og hissig diskusjon vi hadde for en del år siden. Man har faktisk noe sære eksempler fra før 1900 som kan defineres som pilhylle. Men disse er i langt mindretall. Etter en lang diskusjon ble vi enige om at pilhylle skulle forbys. Dette fordi hvis vi tillater pilhylle, er det svært vanskelig å skille mellom "trad"-buer og "historiske" buer. De som gjenre vil skyte med pilhylle, kan skyte trad :wink:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Are: Jeg ser den ang forhånstemming, men synd på en annen måte.

Det handler om å stemme på riktig grunnlag og det blir jo ikke riktig når ting blir endret etter avstemming.

Lykke til med møte!:-)

Jeg får desverre ikke kommet:-(
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Kort oppsummering fra årsmøtet til dere som ikke var der:

Minst én finger må være i kontakt med nokken

Asiatiske komposittbuer i kunststoff er tillatt, men ikke i lengdeskyting

Man kan bli bortvist fra noen utendørs arrangementer (NM?) ved å ikke komme i historisk drakt. Kommende utendørs NM er likevel alle velkommen om de så kommer i Speedo badebukse eller utkledd som hjulemenneske :D

Per Onsrud og jeg fikk fullmakt til å skrive regelverket for klassen som Hardway foreslo lenger opp. Så klassen vil bli åpnet.

Fullmakter er nå vedtatt. Kan du ikke komme til neste år, kan du gi fullmakten din til en som skal på møtet. Den må selvsagt være skriftlig og underskrevet.

Marianne og Ivar er (på skift) valgt inn som ledere Det er kun Håkon/hasari som sitter fra det gamle styret.

Kontigenten gikk opp til 200 kr. 100 kr for hustandsmedlemmer.

Det kommer et referat etter hvert.

De som har lyst til å lese hele regelverket slik det er nå kan gå inn på NL sine hjemmesider www.langbue.no
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Litz
Nybegynner
Innlegg: 15
Registrert: 12 aug 2006, 18:34
Sted: Oslo

Legg inn av Litz »

Are skrev: Asiatiske komposittbuer i kunststoff er tillatt, men ikke i lengdeskyting
Hva med oss som har rytterbuer som er backet med glassfiber da?
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

I presisjon tillatt, i lengde ikke.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Jeg har sett igjennom de nye reglene. De ser fornuftige ut, men...
Pila skal hvile på buehåndens knoke.
Er dette en liten glipp, eller skal det ikke være tillatt med asiatisk tommeltrekk lenger :cry: .
Vi som bruker dette grepet lar pilen hvile på buehåndens fingerspisser (ca.)
Dette gir oss selvfølgelig en enorm fordel når det gjelder å treffe blink :wink:

Lars (som desverre ikke fikk deltatt på årsmøtet)
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Det er nok en glipp i formuleringen. Du kan selvsagt holde pila på andre siden av buen slik at den hviler på pekefingeren. Det viktigste er at den hviler på buehånda, ikke hvor på buehånda den hviler.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar