Vas om skyteteknikk i NLs regelverk

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

odd skrev: Som en grei tommelfingelregel kan man si at alt som forbedrer ressultatet er eller burde være forbudt!
Var finns bevisen på att man skjuter bättre med 3-under?

Kan jag gå ut imorgon och få ett bättre resultat om jag byter till 3-under? Kan alla det?

Är det någon som just bytt till 3-under och börjat skjuta hundra poäng bättre?

Är beviset att Trond Kvitnes skjuter väldigt bra med 3-under och sedan bytte till split finger och inte klarade få samma poäng?
Vad händer om han får ännu högre poäng med splitfinger då, det borde ju bevisa att det faktiskt förbättrar resultatet?



Om det jag har citerat stämmer så borde färdigskaft förbjudas. Dessa är absolut inte historiskt korrekta och dom förbättrar resultaten på en ofantligt högre skala än vad något grep någonsin kan göra.
Som ett litet historiskt tips så sa ju faktiskt ishi när han kom till civilisationen att dom färdigskaften var det bästa som fanns till pilmaking. Då var också ishis egentillverkade pilar från naturen långt bättre än många andras.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

Nå har jeg faktisk aldri skyti i eller i det hele tatt vært på et buestevne, så min insikt i regler er heller laber. Når det er sagt er jeg karate instruktør og har deltatt i mange konkuranser i regi av mange forbund, fra klubbstevner på østlandet til vm i Okinawa. Noe som alltid går igjen er regelkluss... Øvrighetens ønske om en standarisering koliderer ofte med de individuelle utdøverenes egne preferanser. Ikke et vondt ord om noen, jeg regner med at alle avgjørelser innenfor regelverket gjøres for å fremme buesporten og for å gjøre det enklere for både utdøvere og "dommere" (hva nå en tilsvarende kalles i bueskyting...) å forholde seg til utstyr og utførelse. Men det virker som om "han" som aldri er der når regler fastsettes er "han" som har noe i mot dem når "han" får vite om de... det er vel bare sånn det er. En over og en under er ikke en regel som er laget for å ekskludere "deg" fordi "du" er anderledes, sånn jeg ser det er det et forsøk på en standarisering av trekk for å gjøre ting enklere å forholde seg til. En viss påvirkning fra andre etablerte miljøer kan jo også ha hatt en viss invirkning, uten at jeg skal gå for mye inn på det :wink:
Husk at selv de beste hensikter kan forvolde stor skade.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Men har man brukt nokkpunkt Griffin?
Det er jeg ikke så sikker på, om man tenker på alle disse langbuene og tovedsbuene uten noe spesifisert grep. For om man har fast nokkpunkt på strengen må man flytte hånda opp og ned på buen for å sørge for at pila har riktig vinkling i forhold til buen. Og det er veldig mye mer tungvindt enn å bare justere vinklinga på pila ved å flytte den opp og ned på strengen.

Jeg tror helst nokkpunkt på strengen er noe som hører sammen med pilhylle. (joda, MR-buene har arrow pass-merker, men dog)

Forsovidt enig i at folk bør få skyte som de helst vil. Problemet oppstår jo først når noen dropper den historiske forankringa og går direkte etter den teknikken som fungerer best. Og er man riktig uheldig blir det slik at man må skyte med tre fingre under for å i det hele tatt ha mulighet til å hevde seg i toppen. Det ville vært uheldig. Og jeg antar at det er årsaken til reglene i Sverige?

Men egentlig kunne jeg ikke brydd meg allverdens, for den store forskjellen kan det uansett ikke være, og respekt til de som klarer å treffe det de sikter på! - enten de har snap-on eller ikke.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Strängklättring är en metod som snabbt kan ge en person bra resultat i 3d. Någon sorts märkning på bågen eller strängen skulle teoretiskt kunna ge en viss fördel.

Att 3under skulle ge en så stor fördel att det måste förbjudas är något jag har väldigt svårt att tro på. Till och med en pilhylla ger inte så stor fördel som det sägs. Den största fördelen är att man lätatre kan göra bågen centerskjutande. Om man lägger pilen på samma ställe varje gång så spelar det inte så stor roll. Dessutom kommer den regeln också ifrån något ganska löst "bevis"

Nu vill jag också klargöra att jag personligen skjuter splifinger och berörs inte av denna regel. Jag skjuter sämre med 3-under.

En stor orsak till alla regler i sverige är den extrema tävlingsfokusen många har och den avundsjuka som kommer av att någon annan vinner istället för dig. Du skulle le åt alla de klasser som finns i sverige bara för att alla ska kunna ha en chans och det inte ska bli orättvist.


Men om du nu säger att det inte finns fakta i historien om nockpunkt så ska vi ju naturligtvis förbjuda det också. Varför ska vi ha nockpunkt om det inte är historiskt korrekt? En nockpunkt förbättrar ju resultatet oerhört. Förbjud nockpunkt och folk *kan* inte skjuta 3-under.

2 saker som bör tas upp på nästa möte:
1. Färdigskaft.
2. Nockpunkt.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Forstår at det er mange sider av denne saken, men hvis man ser litt grovt på det: Jeg tror ikke en deltaker i en konkurranse før i tida (uansett hvor hen i verden) ville blitt utelatt eller diska på grun av skyteteknikk.. Jeg skyter sjøl litt "rart", for jeg har holdt meg til måten jeg spontant starta å skyte med som 4-5 åring. ("Keivhendt" med pila på tommelsida -mulig pga. skeive hornhinner?- men med et ganske "normalt" piltrekk, etter modell av det jeg så i sølvpilen :wink: )

Jeg må derfor si at jeg håper ikke regler etterhvert forhindrer at jeg kan delta i konkurranser. Ikke at jeg har tid til å delta i så mange, eller er god nok til å hevde meg noe særlig, men det er da litt artig lell.

Forstår at det er et poeng å unngå en tilnærming til "hi-tech-skyting" med "star-wars-buer" (slike brio-ting med hjul og kikkertsikte), men jeg må si at utstyret det skytes med da skulle være et viktigere fokus enn teknikken som brukes for trekk og slipp av pil.. :?:
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Som en grei tommelfingelregel kan man si at alt som forbedrer ressultatet er eller burde være forbudt!
Okei...

Som
-trening, ( i særklasse det mest resultatfremmende som går an å finne på, driver selv og beviser det ved ikke å trene...)
-dacronstrenger(muligør mengdetrening, dessuten motsier du deg selv: mest mulig historisk korrekt, uansett prestason-hva er da vitsen med dacron og epoxy?),
-trekk til haken(innført av Horace Ford, under store protester, har ugenting med middelalder å gøre), rette piler, nockpunkt...
-Buer av hickori og bambus og så videre.
Historisk klasse mener jeg poenget er å etterstreve historisk korekthet, ikke best mulig resultat.
Dette er eg enig i, men er det bare "norsk middelalder" som er "historie"? Indianere er altså ikke historisk korrekte? Men Viktoriatidens konkurranse-teknikk (utviklet for å forbedre resultatetene, no less) er historisk korrekt?

eg må si at du, Are og flere her ser ut til å være langt mer sneversynte, og faktisk uvitende (trangsynte, anglofile middelalderfikserte..¤&#4€$@£.... :wink: ) enn eg trodde. Hvordan kan en være interessert i pil og bue uten å ha fått med seg grunnleggende om indianere? Om det er bare middelalderen her hemme som er i fokus, så får en kalle det "norsk middelalderlag".

Tilbake til diskusonens kerne; tre under trekk:
Det kan se ut til at de fleste er enige: Det skal være historisk korrekt eller historisk "forsvarlig" i det minste
Maset om dacron etc. er en annen diskuson.
Siden en ikke trenger to fingre på pila for å hindre strengeklatring (vitner om uvitenhet om teknikken fra forslagsstillere)
Og siden indianere faktisk trakk med tre fingre under (og hvem vet om ikke andre gorde det før) så ER det historisk korrekt. Selv om det forbedrer resultatet hos enkelte. Altså må det være lov.

K


Fan , nå ble kaffen kald også :cry:
odd
Bueskytter
Innlegg: 44
Registrert: 11 jan 2006, 23:43
Sted: Oslo

Legg inn av odd »

KEn skrev:
eg må si at du, Are og flere her ser ut til å være langt mer sneversynte, og faktisk uvitende (trangsynte, anglofile middelalderfikserte..¤&#4€$@£.... :wink: ) enn eg trodde. Hvordan kan en være interessert i pil og bue uten å ha fått med seg grunnleggende om indianere? Om det er bare middelalderen her hemme som er i fokus, så får en kalle det "norsk middelalderlag".

Fan , nå ble kaffen kald også :cry:
Trangsynt og trangsynt?
Kan ikke huske at noen har klaget på at de ikke kan stille på NM historisk utkledd som indianer! Dersom det skjer finner jeg det naturlig å ta det opp til vurdering, intil da finner jeg å vise til teknikk ogutstyr som indianerne brukte som lite rellevant. Det finnes noen som er genuint interesert i østlige buesorter og teknikker, og vi har tilpasset oss dem! (veldig trangsynt)

Siden vi bor i Norge finner jeg det veldig normalt å ha hovedfokus på Norsk historie, og jeg kunne ikke tenke meg å stille på NM historisk med en bambus, hikkory, dacron, osv.

Så skal ingen komme å fornærme mine og andres håndtverks ære med å påstå at de dærre vindskeive flaggstengerne som enkelte stiller med er bedre en hva vi kan lage!

Til opplysning for de som stadig refferer til at andre ting heller ikke er historisk korrekt, så er vi klar over det vi og, og vi ønsker å regulere dette, men nødvendigvis ikke gjennom forbud

Og tilslutt, de som skriker over at de ikke får bruke tre fingre under pila, argumenterer selv med at de synes det er enklere, lettere, prestasjonsfremmende osv.
-------------
Odd
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Se der var endelig en som tente... (måtte bare få ut den regla.)
Så skal ingen komme å fornærme mine og andres håndtverks ære med å påstå at de dærre vindskeive flaggstengerne som enkelte stiller med er bedre en hva vi kan lage!
Hadde ikke tenkt å fornærme noens håndverk og har eg gort det beklager eg, men den der skønte eg ikke. Vindskeiv flaggstang?

Dersom NL ønsker å fokusere kun på enkelte tidsepoker og områder (og utelukke andre) er eg ikke nødvendigvis imot det, bare det sies rett ut.
Når en som har en "vikingbue", (hva det nå er) ikke MÅ stille i autentisk drakt, hvorfor skal en med ungarsk eller indianer-bue måtte det?

Skal en ri regler kunne en o påby, tommeltrekk for asiatiske buer, middelhavstrekk (men da til øret) for langbuer og riktig grep etter bue iht. indianerstamme osv. (Altså må eg lage en Apache-bue, eller skifte til tommelgrep)
Men å forby et grep som beviselig er historisk korrekt (har vært brukt av urfolk i "gamle dager") uten annen begrunnelse enn at (noen tror) det er prestasonsfremmende, den holder bare ikke.

K

Om eg nå skulle komme med samebue og historisk same-antrekk, hvordan skal eg trekke pila? Noen som kan dokumentere at det ene eller det andre er riktig?
odd
Bueskytter
Innlegg: 44
Registrert: 11 jan 2006, 23:43
Sted: Oslo

Legg inn av odd »

KEn skrev: - Vindskeiv flaggstang?

Dersom NL ønsker å fokusere kun på enkelte tidsepoker og områder (og utelukke andre) er eg ikke nødvendigvis imot det, bare det sies rett ut.
Når en som har en "vikingbue", (hva det nå er) ikke MÅ stille i autentisk drakt, hvorfor skal en med ungarsk eller indianer-bue måtte det?


Om eg nå skulle komme med samebue og historisk same-antrekk, hvordan skal eg trekke pila? Noen som kan dokumentere at det ene eller det andre er riktig?
Ble ike du som barn, dresset opp, fikk putta et fagg til å peive med og sendt ut i 17. mai tog, så skjønner jeg at du ikke forstår hva jeg mener med vinnskjeiv flaggstang.

Og hvem har sagt at ikke jeg forventer at vikinger ol. stiller med matchende bue, drakt og skytestil?
-------------
Odd
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Da kommer jeg med et forslag. Dette er ikke mitt eget, men jeg hasr sansen for det:

Hva med å skille historisk klasse i to. Skillet blir ikke tydeligere enn det som gjøres i Trad-klassen når man skyter med historisk utstyr. En (HB) i resultatlista.

Historisk klasse kan være litt løssluppen som den er i dag. De som er mer interessert i historisk gjenskaping får ett eller annet i parentes når de skyter i Historisk klasse på NL-stevner.

Historisk gjenskaping går da på pil, streng, bue og skytestil.

Har man lyst itl å skyte som Horace Ford, stiller man med en viktoriasnk langbue, viktorianske piler, riktig streng og skyter som Horace Ford.

Vil man skyte som en apache skyter man med apache bue/piler streng.

Vil man skyte engelsk krigsbue, trekker man til øret, skyter med tønneformete skaft, triangulære fjær, bruker en bue som bøyer sirkulært.

o.s.v.

Epoxy, fjæringsteip, glassfiber mm har selvsagt ingenting med historisk gjenskaping å gjøre. Man bør kunne dokumentere hvorfor man gjør som man gjør. Altså prøver man å gjenskape en skytter fra et bestemt område/tid.

Så kan de som er mer interessert i poengene enn historiske gjenskaping skyte i vanlig historisk klasse.

Dette forslaget fremmes på årsmøtet.

Noen som har innspill til det?

Vil bare igjen gjøre oppmerksom på at det er hånda du rekker opp på årsmøtet som avgjør hvordan regelverket blir, ikke hvor høylytt du roper på bueforumet.

Det fremmes også et forslag om fullmakter, så kanskje det senere blir mulighet å fremme sin mening uten å sitlle op.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Den siste der har jeg lyst til å rope høyt om.

Forslaget høres greit ut det, men blir det ikke bare en masse ekstraarbeid med å kontrollere utstyret og skytemåten bare for å kunne få en ekstra H i parentes bak resultatet?

Den som vil skyte 100% historisk korrekt kan jo det uansett. Så får man heller gjøre diverse kompromisser for at flest mulig skal ønske å være med.

Jeg er iallefall for et opplegg som er så enkelt som mulig, slik at man kan konsentrere seg om det som er gøy, og ikke administrasjon.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Kviljo skrev: Jeg er iallefall for et opplegg som er så enkelt som mulig, slik at man kan konsentrere seg om det som er gøy, og ikke administrasjon.
+1
Nå er jeg ingen utprega konkuranseskytter. Mitt beste resultat er nummer 2 etter Are som årets historiske bueskytter i 2006 og det var ikke skytinga som sørget for at jeg fikk den plassen ;)
Men jeg synes likevel at fokuset på regler begynner å bli for stort. Så vidt meg bekjent har Norsk Langbuelag ca 150 medlemmer med stort og smått. Noen av oss skyter sjeldent annet enn for å ha det gøy og teller ikke så mye poeng, men likevel er det gøy med NM og slikt hvor man kan treffe likesinnede og sjekke ut hverandres utstyr.

100% historisk korrekt er nok vanskelig å få til, men det er lov å prøve.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Kviljo skrev:Den siste der har jeg lyst til å rope høyt om.

Forslaget høres greit ut det, men blir det ikke bare en masse ekstraarbeid med å kontrollere utstyret og skytemåten bare for å kunne få en ekstra H i parentes bak resultatet?

Den som vil skyte 100% historisk korrekt kan jo det uansett. Så får man heller gjøre diverse kompromisser for at flest mulig skal ønske å være med.

Jeg er iallefall for et opplegg som er så enkelt som mulig, slik at man kan konsentrere seg om det som er gøy, og ikke administrasjon.
Hører ikke at du roper, du er på andre siden av fjellet :lol:

Men fra spøk til side. Jeg mener at det ikke blir noe særlig ekstraarbeid. Det blir uansett bare en håndfull av oss som gidder å prøve på dette. For det første blir det ikke domernes jobb å finne feil i klassen, det blir skytternes jobb å bevise at det de gjør er riktig. Ha med en samtidig illustrasjon som viser teknikk og utstyr. "Dette er illustrasjonen jeg har søkt å etterlikne". EVentuelt ta med annen lektyre. Skyttere som er interessert i det du gjør har også noe å kikke på. Fordi regelverket er som det er i dag, skyter jeg med et kvasiutstyr, men det følger definitvt regelverket for historisk klasse :(

Hvis jeg hadde hatt en slik klasse hadde jeg neppe gått så hardt inn for å prøve å finformulere hva som er lov/ikke lov i Historisk Klasse.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
odd
Bueskytter
Innlegg: 44
Registrert: 11 jan 2006, 23:43
Sted: Oslo

Legg inn av odd »

Are skrev:Da kommer jeg med et forslag. Dette er ikke mitt eget, men jeg hasr sansen for det:
Tja forslaget høres ikke så dumt ut, men er du nå helt sikker å at vi med det er kvitt striden om regelverket da?
-------------
Odd
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Legg inn av Stein »

Nå skal også jeg gjøre noe jeg ikke kan.

Ikke har jeg konkurrert med bue. En trening har jeg vært på. Og ikke har jeg lest reglene dere omtaler.

Men, det er lov å mene noe om ting en ikke vet så mye om. Det skjer i fotball-kretser hele tiden. Så da overfører jeg det her.

Det er veldig få gjenlevende som kan berette om hvordan en har skutt en pil opp igjennom tidene. En har funnet buer, piler, sågar buestrenger. Men veldig få lik funnet in situ med fingrene formet rundt en forråtnet streng, med pilen dandert over buefragmentet. Så vidt jeg vet da.
Men mange illustrasjoner, bilder osv. Joda. Men ingen vet jo noenting om maleren/tegneren sin kunnskap om bueskyting.
Noe vet en om skyteteknikk. Så blir noe fremhevet som mer korrekt enn noe annet. Dernest glemmer en at det er mye en ikke vet om historisk skyteteknikk. Er det noen som vet hvordan Øtzi skjøt? Nei men de har funnet utstyret hans. Ingen sikter, ingen nock-punkter tror jeg, osv.

Det er vel veldig få som egentlig vet noe eksakt om hvordan hånden har vært dandert ifm trekkfasen av en pil, gjennom alle tider.

Jeg har som lekmann problemer med å forstå hvorfor det ene grepet er lov, mens et annet ikke er lov. Jeg vil nå tro at de som faktisk brukte bue og pil i utrolig mye større grad enn dagens bueskyttere, av livsnødvendige hensyn, eksperimenterte og prøvde ut mange forskjellige måter å sende avgårde en pil på. Den de likt best, og som ga best presisjon, var den de brukte. Piler en finner gir noen indikasjoner om hvordan grepene kan ha vært, og sannsynligvis ikke kan ha vært. Men sikker kunnskap er det ikke.

Så jeg tror diskusjonen om grep er litt ufokusert. Dersom et grep er bedre enn et annet, er det vel bare å trene inn det bedre grepet, dersom presisjon er veldig viktig. Og er det sikkert det er et bedre grep? Mange individuelle forskjeller inne i bildet.

Jeg tror det er viktigere å sette begrensninger i hva buen, strengen og pilen er laget av, dernest premiere tidsriktig antrekk utfra miljøet buen engang ble brukt i.
I tillegg burde kontroll av bue/pil mtp historisk korrekthet fungere slik dagens dopingsystem fungerer. Det blir foretatt stikkprøver, og dersom noen som utgir seg for å være historisk korrekt, blir tatt med buksene nede, så slettes resultater 6 mnd tilbake, og utestenges for de neste 6 mnd. For å ta litt hardt i.
Og uthenges til spott og spe på hjemmeside kanskje.... :P
Enkelt for arrangøren, og risikofylt for den som jukser.
De som er usikker ifm konkurranser vil da oppsøke arrangør før start, og få utstyret kontrollert.

Dette er mine tanker. Som sagt, jeg kan ikke reglene. Men kan jo mene noe om det allikevel....:-)
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Svar