Vas om skyteteknikk i NLs regelverk

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Antingen skjuter du som du gör "som att kasta sten/spela basket/pingis osv" eller så använder man något som kallas gap-shooting. Då vet man sån ungefär var nånstans pilspetsen ska vara under det man vill träffa och försöker hålla den där vid varje skott och dra och släppa på samma sätt.


Vad jag har förstått så brukar dom som skjuter så ha pilspetsen nånstans i det röda/blå under mitten på en fita-blink.

Jag försökte det och insåg att jag skulle ha min pilspets nånstans vid golvlisten för att träffa i det gula :P så jag fick ge upp det sättet att skjuta. Jag kastar också sten :D
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Trond Kvitnes skøyt 517 poeng i helga, meget bra gjort også.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

På stevne? Med to fingre på pila? Med historisk utstyr? I så fall nærmer han seg veldig et eierskap av gullringen.

Sterk sum er det uansett.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Han skøyt dette i helgen i trad klassen. Jeg er usikker på hvilket grep han brukte.
Sist redigert av ingos den 26 feb 2008, 17:16, redigert 1 gang totalt.
I love Mac!

Inongogaror
hardway
Mester
Innlegg: 116
Registrert: 09 jan 2006, 09:53

Legg inn av hardway »

Utrolig bra! Resultatene til Trond er en skikkelig inspirasjon! :D
odd
Bueskytter
Innlegg: 44
Registrert: 11 jan 2006, 23:43
Sted: Oslo

Legg inn av odd »

KEn skrev:
Jeg skyter 3 under og trekk til kinnbeinet, godt kantet bue fordi jeg skyter bedre på ukjent hold og feltmessige mål da.

det er en grunn til at recurveskytteren skyter slik.

K
Og med dette oppga du årsaken til regelen!

Dakronstren og moderne lim forbedrer ikke så vidt jeg vet, skyteferdighetene, skulle det motsatte vise seg må vi vurdere forbud.

I Historisk klasse mener jeg poenget er å etterstreve historisk korekthet, ikke best mulig resultat.

Som en grei tommelfingelregel kan man si at alt som forbedrer ressultatet er eller burde være forbudt!

Det andre, som dakronstreng, moderne lim, neondrakt osv. som går på det estetiske ønsker jeg å regulere vha konkuranser som favoriserer mest mulig historisk korekthet.

Jeg klarer bare ikke helt å se poenget med å vinne histork klasse, uten at det skjer på en så historisk korekt måte som praktisk mulig, da ville jeg heller sage opp trebuen til brensel og satse på compan bue, er overhode ikke i tvil om at jeg ville skutt bedre med den!
-------------
Odd
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Recurveskytteren i vår klubb skyter med en finger over.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Men så skal man ikke se bortifra at det som fungerer i dag, også fungerte før. :wink:


Dog, jeg er skeptisk til alle trekktyper som forutsetter snap-on-nokker.
For jeg har til nå ikke sett ei eneste gammel pil som har slik nokk.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Kviljo skrev:Dog, jeg er skeptisk til alle trekktyper som forutsetter snap-on-nokker.
For jeg har til nå ikke sett ei eneste gammel pil som har slik nokk.
De gamle tyrkerne hadde det vel på lengdeskytingspilene sine. Men ingen av pilene jeg har sett fra norsk jern-/middelalder har noe i nærheten av snap-on nokker. De er enten rent U-formet eller V-formet. Ingen antydning til innsnevring mot bakdelen av nokken. Da er det svært vrient å skyte med en teknikk som krever at pila henger på strengen av egen vilje. For meg er det klart mest naturlig å velge en skytestil som er nord-europeisk historisk. Så nært som jeg klarer. Derfor én finger over og én under pila.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

odd skrev:
KEn skrev:
Jeg skyter 3 under og trekk til kinnbeinet, godt kantet bue fordi jeg skyter bedre på ukjent hold og feltmessige mål da.

det er en grunn til at recurveskytteren skyter slik.

K
Og med dette oppga du årsaken til regelen!

Dakronstren og moderne lim forbedrer ikke så vidt jeg vet, skyteferdighetene, skulle det motsatte vise seg må vi vurdere forbud.

I Historisk klasse mener jeg poenget er å etterstreve historisk korekthet, ikke best mulig resultat.

Som en grei tommelfingelregel kan man si at alt som forbedrer ressultatet er eller burde være forbudt!

Det andre, som dakronstreng, moderne lim, neondrakt osv. som går på det estetiske ønsker jeg å regulere vha konkuranser som favoriserer mest mulig historisk korekthet.

Jeg klarer bare ikke helt å se poenget med å vinne histork klasse, uten at det skjer på en så historisk korekt måte som praktisk mulig, da ville jeg heller sage opp trebuen til brensel og satse på compan bue, er overhode ikke i tvil om at jeg ville skutt bedre med den!

Jeg kjenner ikke reglene for å skyte i historisk og det må vel finnes regler. Hvem er det som fastesetter reglene for å skyte i historisk.

Jeg er helt enig med deg Odd, skyter man i historisk så må poenget være å etter strebe seg dette på alle måter. Hva ellers skal være poenget med å skyte i historisk?
Det var nå min mening:-)
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Reglene for Historisk klasse fastsettes av årsmøtet i Norsk Langbuelag. Du finner dem under "vedtekter og regler" her. Disse skal opp til revisjon på kommende årsmøte 8. mars.

Følger man dette regelverket kan man delta i Trad-klassen og få en merknad i resultatlista (HK) for å vise at man har skutt med historisk utstyr. Akkurat den merknaden syndes det mye mot.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Jeg fant reglene etter litt leting og vi er nok enige Are. Da får NL fastsette noen regler som bør etterfølges og de må være slik at de er opp nålige.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Som en grei tommelfingelregel kan man si at alt som forbedrer ressultatet er eller burde være forbudt!
????????????????
I forhold til hva? Forbedrer middelhavstrekk resultatet i forhold til tommelring? Eller omvendt?
Skyter jeg mer historisk fordi jeg trekker tversover brystet og bommer oftere? :twisted:
"If it breaks you get to keep both parts"
odd
Bueskytter
Innlegg: 44
Registrert: 11 jan 2006, 23:43
Sted: Oslo

Legg inn av odd »

Lurz skrev:
Som en grei tommelfingelregel kan man si at alt som forbedrer ressultatet er eller burde være forbudt!
????????????????
I forhold til hva? Forbedrer middelhavstrekk resultatet i forhold til tommelring? Eller omvendt?
Skyter jeg mer historisk fordi jeg trekker tversover brystet og bommer oftere? :twisted:
Ja og trener du ofte er det uten tvil prestasjonsfremmende! "Altså er det forbudt å trene". UPS! Innser at det er en dårlig formulering.

Nei! jeg mener nok "rellatert til NL's perfekte regelverk", eller alternativt hva man med rimelighet kan anta er historisk riktig!
-------------
Odd
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Are skrev:Akkurat den merknaden syndes det mye mot.
För det första så får man ett "HB" och inte ett "HK" ikke sant?

Men vad menar du med det du säger? Menar du att det är ofta som folk får ett HB i parentesen trots att dom inte har skjutigt med historiskt utstyr? Det har jag iallafall aldrig varit med om. Den enda gången var väl när DU faktiskt skjöt med plastnockar på vinstra :D :wink:
Skämt åsido, men sker det ofta? Det är ju illa isåfall, det här har ju varit som en gåva från ovan så man faktiskt kan använda sina träbågar ibland.

Kanske du menar att man faktiskt inte får sitt HB i parentesen trots allt, det har jag däremot varit med om :)




Angående nockar och fingerplacering så är ni lite på bärtur. Jag har selfnocks som ramlar av strängen om jag inte håller fast dom, men det är inga problem att skjuta nedåt med 3-under ändå. Man bara lägger lite press mot pilen som pressas mot nockmärket. Nockmärket kan vara av lintråd eller sener eller vad som helst bara det sitter gott fast.

Det är ingen skillnad om jag pressar med pekfingret eller långfingret. Man ska ju ändå inte knipa pilen.
Jag kan laga utstyr med stenverktyg och fortfarande skjuta 3-under så nu får vi hålla oss till verkligheten lite.

Det är ett extremt tjat tycker jag om regler överallt. Det finns väl ändå inget sätt att fuska till sig ett mäster resultat om man inte skjuter bra förövrigt. 3-under eller splitfinger spelar ingen roll. Låt folk skjuta som dom vill, om det sticker i ögona att dom skjuter bra så får ni väl träna lite.

Jag har en compoudbåge hemma och inte fasen skjuter jag bättre med den än med min historiska båge.

Stränklättring och andra former för siktemetoder (märkning av sträng, konstigt placerade mässingsploppar osv) är inte tillåtna men dom vanliga fingerplaseringarna är ju tull att tulla med tycker jag. Det börjar bli som i sverige, snart får man väl endast ha enfärgad sträng och inga strängdämpare heller....det kan ju faktiskt gå an att sikta med dom och man skjuter helt plötsligt som en gud. Kanske ni borde värdera detta.


Får man gissa att det inte är tillåtet med 3-under på medelålders tävlingar i England?
Svar