Primærgrep

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Du har nok rett i at det er en variant. Tegningen er litt uklar, men Saxton Pope forklarer i "Hunting with the bow and arrow", s 18: "..he ...(Ishi).. put his right thumb under the string, hooked upward ready to pull. At the same time he flexed his forfinger against the side of the arrow, and the second finger was placed on the thumb nail to strengthen the pull. Thus he accomplished what is known as the Mongolian release".
Tolker det som at han på en måte støtter pila med pekefingeren, mens langfingren låser tommelen, istedenfor pekefingren, sånn som jeg oppfatter det vanligste asiatiske trekket.
Rett etter skriver han også: "Only a few nations ever used this type of arrow release, and the Yana seem to have been the only American natives to do so."
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Brage »

Denne boken må være nyttig vedrørende et tema som dette:
http://www.archive.org/details/addition ... 00morsuoft
MartiN
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Beklager Nils vi har visst utvidet tråden din til å bli en tråd om alternative slipp, ikke bare om primær-/sekundærslipp som du initierte :wink:

Ishis slipp var nytt for meg. Prøvde såvidt å trekke buen på den måten, men jeg føler pekefingeren er litt i veien. Men det er kanskje bare en vane.

Har en pamflett "Ancient and modern methods of arrow-release" av Edward S. Morse. Han har bl.a. tatt utgangspunkt i illustrasjoner fra mange kulturer og tider. Mange rare. Tror nok jeg holder meg til mitt to-fingertrekk jeg. Jeg ønsker alle som har lyst til å prøve nye teknikker lykke til.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Ingen fare
Are
kunnskapens
horisont
kan aldri
bli
for vid

Gleder meg til å teste tertiærgrepet på fredag! Rapport følger!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Svar