Primærgrep

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Primærgrep

Legg inn av nilstor »

Sist fredag fant jeg på at jeg ville prøve å skyte med primærgrep. Siden pilene mine ikke har fortykket nokk, måtte jeg hjelpe til med lang- og ringfinger på strengen, og da ble det vel utvidet primærgrep. Eller noe sånt.

I begynnelsen gikk pilene i øst og vest (særlig øst, hvis vi tenker oss øst til høyre ...), men etter hvert begynte pilene å havne først på matta, og senere i skiva. Etter en drøy times skyting, satt pilene såpass bra at jeg antagelig kunne ha felt en rein på ti meters hold.

Nå var det ingen rein så nær i Skognhallen denne kvelden, i stedet gjorde jeg noen andre observasjoner, samt sittter igjen med et par spørsmål.

Jeg innbiller meg at pilene gikk fortere enn når jeg skjøt med samme bue og piler med trefingergrep, men dette er antagelser, da jeg ikke hadde tilgang på kronograf. Rent logisk burde det stemme, da primærgrepet gir et slipp med atskillig mindre sideveis kraftpåvirkning. Mer kraft rett gjennom pilen, mao. Og så ble fingertuppene på lang- og ringfinger litt såre, fordi de fikk uvant press på seg, og fordi jeg brukte en veldig tynn skytehanske. Da jeg prøvde en tykkere hanske, hadde strengen en tendens til å gli.

Jeg syntes også å kunne konstatere at primærgrepet lettere tillater et lengre drag enn trefingergrepet. Jeg opplevde flere ganger å dra pilspissen forbi buen med mine normalt lange 28" piler, som passer akkurat til trefingergrep.

Jeg skjøt med pilen på høyre side av buen, da det ga - iallfall for meg der og da - bedre kontroll med pilen. Med pilen på venstre side (jeg er høyreskytter) hadde den en tendens til å vippe ut til venstre pga presset fra pekefingeren.

Jeg synes dette var en veldig artig måte å skyte på, og har tenkt å forfølge det litt, sånn bare på f........p. Noen som har erfaringer å dele?
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Menar du att du skjuter ungefär som Ishi?
Tummgrepp med långfingeret som låser, och pekfingret helt ihopvikt och vilandes på pilen.

Jag testade det och pilarna satte sig på blinken till höger om min :D
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Primærgrep

Legg inn av Are »

nilstor skrev:..Siden pilene mine ikke har fortykket nokk, måtte jeg hjelpe til med lang- og ringfinger på strengen, og da ble det vel utvidet primærgrep. Eller noe sånt.
Hvis pekefingeren din er krum som i et standard primærgrep, og du legger lang- og ringfinger på strengen nedenfor kalles det gjerne sekundærgrep eller økt/forsterket/utvidet (augmented) primærgrep.

Du får prøve tertiærgrepet en dag du har lyst til å eksperimentere mer :lol:

Kjempebra du prøver Nils, jeg har bare såvidt gjort det uten noe særlig hell. Da jeg begynte å skyte i Trondheim var det en av skytterne som brukte sekundærgrepet. Han var omtrent like dårlig som meg, så det er vanskelig å si noe om hvor presist det er.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Griffin:
Nei, jeg låser ingenting med langfingeren, den og ringfingeren hjelper til med å trekke strengen. Dette er det grepet som barn umiddelbart bruker, pluss to fingre på strengen.

Are:
Jeg adapterer her og nå begrepet augmentert primærgrep! Fantastisk!! Ingen grunn til å bruke stringente, adekvate, norske synonymer, når man har så eksepsjonelt presise fremmedord! :wink:
Og en gang du er på det føret, kan du kanskje også undervise oss i korrekt bruk av tertiærgrep? :twisted:

Men altså, dette ga mersmak! Får vel skyte på korthold et par treninger til, så får vi se om det går an å treffe på lengre hold også! :D
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Tipper det funker særdeles bra i kombinasjon med hurtigskyting?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Da har jeg vært ute med kameraet. Er det ikke fin vinter vi har :lol: Det å ta blde av seg selv som trekker bue er ikke lett. Beklager uskarpheter og rare vinkler:

Tenkte jeg skulle vise folk de forskjellige trekkteknikkene, så kan man selv prøve seg fram.

Primærtekk:
Bilde

Sekundærtrekk:
Bilde

Teriærtrekk:
Bilde

Og til Ivar som gjerne vil gjøre det godt i hurtigskyting. Skal være brukt av en del indianere når piler skal moses ut i et forrykende tempo. Går definitvt ut over presisjonen, men verdt å prøve:
Bilde
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Bildene var fine og gjør det lettere å forstå:-)
I love Mac!

Inongogaror
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Are svikter aldri i folkeopplysningens tjeneste! Tertiærgrepet skal prøves på neste trening!

Men indianernes "kvartærgrep" får vente litt ...
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Ser at indeksfjæra indikerer at du legger pila på venstre side av bue. Vil ikke pilen få en torrosjon ut mot venstre ved slike grep, det har jeg erfart når jeg benytter disse grepene. Jeg presser inn pila med pekefingern og da får pila trykk mot venstre.
Presser du inn med tommelen for å få trykket mot høyre?
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Takk for innspill Helge. Selvsagt er det mer naturlig med hanefjæra motsatt vei.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Og til Ivar som gjerne vil gjøre det godt i hurtigskyting. Skal være brukt av en del indianere når piler skal moses ut i et forrykende tempo. Går definitvt ut over presisjonen, men verdt å prøve:
... men husk at hurtigskyting også krever presisjon, iallefall hvis vi skal konkurere mot guinnessrekorden. 21piler på et minutt.
Og alle tellende piler skal treffe et mål med diameter i tommer lik hele yards i skyteavstanden. Minsteavstand 15yards. Tilsvarer ca 50 cm på 18meter!

http://www.sptradarch.org/speedrules.html
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

nilstor skrev:Men indianernes "kvartærgrep" får vente litt ...
Jeg fant grepet i "Making indian bows...the old way" av Douglas Spotted Eagle. Han visste heller ikke om noe navn på slippet, men døpte det til "game of the arrow"
lurz skrev:... men husk at hurtigskyting også krever presisjon, iallefall hvis vi skal konkurere mot guinnessrekorden. 21piler på et minutt.
Og alle tellende piler skal treffe et mål med diameter i tommer lik hele yards i skyteavstanden. Minsteavstand 15yards. Tilsvarer ca 50 cm på 18meter!
Det krever ikke hva jeg vil kalle mye presisjon å treffe innenfor den ringen på det holdet. Man kan slurve en del å fremdeles få tellende poeng. Rekorden burde ikke være umulig å slå. Den gjeldende norske rekorden er jo på 11 treff på 30 sekunder :shock: skutt med middelhavstrekket.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Vad kallas då detta:
Bilde

Bilde
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Tommelringtrekk uten ring?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jaha.

Bara att han använder pekfingret också då.
Eller gör man alltid det?

:oops:
Svar