Bruk og vedlikehold av en trebue

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Her ble det visst etterhvert diskutert to temaer.. Ang pkt. 8 om oppbevaring, bør det ikke nevnes at det kan være lurt å oppbevare buer liggende og ikke stående?

Og i "behandling for å oppnå vannavstøtende effekt- diskusjonen", er det noen som veit noe om hvordan det vil funke å behandle ei bue med tjære?

Mener også å ha lest eller hørt en eller anna plass at å "behandle" bua i røyken fra et tyribål skal ha blitt brukt med impregnerende intensjon :?:
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Tror det er snakk om å gjøre hudlim mer motstandsdyktig mot fuktighet. Hudlim, fiskelim ol er veldig sterkt, men liker ikke fukt. Røyk inneholder formalin, som skal herde limet.
Se ellers denne tåden: http://bueforum.no/viewtopic.php?t=55&p ... im&start=0
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Sorry, det var treski jeg hadde lest at ble behandla over tyribål..

http://no.wikipedia.org/wiki/Tyri

Siste setning.

Er dette noe en eller anna med mer fagkunnskap innen kjemi enn meg kan si noe om, vil det funke på treski?
Og mer interessant, vil det ha noen effekt på buer?
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bruk og vedlikehold av en trebue

Legg inn av Bowman »

Hei

Hvordan er det med "finishing oil" kontra "Danish oil". Bare litt nysgjerrig. Har brukt finishing oil på mine buer og synes at det gir en lekker patina, men jeg bhar ikke testet det ut i regnvær.

:)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bruk og vedlikehold av en trebue

Legg inn av MalaWolf »

Hva med å behandle med neverolje, slikt man lager bek av?
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Bruk og vedlikehold av en trebue

Legg inn av dagsunde »

Lot den nye askebua ligge i kinesisk treolje i et døgn,
og tørket den grundig med tørre filler over etpar dager.
(Den "svetter" olje under bruk det føste døgnet).

Grunnen til at jeg valgte kinesisk treolje er at jeg mener å ha
lest et sted at det er den mest penetrerende oljen som finnes.

I dag masserte jeg inn et godt lag Liberon Antikkvoks, og lot det tørke
i et par timer. Deretter polerte jeg opp en høyblank overflate med tørre filler.

Voksen består av White Spirit, Bitumen, Paraffinolje og voks.

Vet ikke holdbarheten på dette, Men det blir en utrolig vakker overflate
som samtidig er myk og smidig...

--
Dag.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Bruk og vedlikehold av en trebue

Legg inn av Grauten »

Dette er samme overflate som jeg har brukt i noen år. Kombinasjonen kinesisk treolje og Libron voks, funker helt greit. Men ved bruk i regnvær, så har voksen en tendens til å bli grå, der regndråpene har tørket. Eneste måten å få disse vekk på, er enten en saftig omgang med et frottèhåndkle, eller et kjapt drag med varmepistol. En annen ting, er at voksen oksiderer til en litt matt overflate. Så du må regne med at du må polere litt en gang i mellom. Fordelen er at
hakk og merker fort får et beskyttende lag, og at du kan legge på ny voks for bedre glans/ vedlikehold, uten noe forarbeid. Dessuten er boksen med voks, så liten at den enkelt passer i sekken/bagen, og kan taes med ved skyting. Libron voks er også helt konge når du bruker det på framdelen av pilene dine, da slipper du "blinkrester" på pilene.
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Bruk og vedlikehold av en trebue

Legg inn av Moen »

dagsunde skrev:Grunnen til at jeg valgte kinesisk treolje er at jeg mener å ha
lest et sted at det er den mest penetrerende oljen som finnes.
Det stemmer nok bra dèt. Men det gjelder IKKE for Kinesisk treolje kjøpt hos Biltema :? Den er kanskje penetrerende, men tørrstoffinnholdet er skyhøyt!
duckert
Bueskytter
Innlegg: 39
Registrert: 10 nov 2010, 05:42
Bosted: Herefoss

Re: Bruk og vedlikehold av en trebue

Legg inn av duckert »

Før jeg oppdaget denne lenken har jeg i vinter jobbet litt med bruksanvisning til de som kjøper bue av meg. Jeg gjengir det jeg har skrevet nedenfor.

Ett poeng er vel at veiledningen også bør inneholde litt om skyteteknikk og praktisk utstyr?

Her er noen tips for bruk av buen:

1. Husk at bue er et farlig våpen. Følg derfor sikkerhetsreglene nøye.

2. Når du skal skyte, sørg for at du har et sted å skyte på som er sikkert. Perfekt er en flate på 10 til 20 meters lengde med en bakgrunn en jorddekket bakke som fanger opp pilene som bommer på målet. Stein i bakken kan lett skade pilene.

Sørg for at ingen kommer inn på skytebanen. Om nødvendig heng opp bånd på sidene.

Hvis det er flere som skyter sammen skal den mest erfarne være skyteleder og bestemme når det skal hentes piler. Han/hun har ansvar for at alle har kommet tilbake og står bak skytelinjen før skytingen fortsetter. Når piler hentes skal ingen ha bue og pil i hendene.

Hvis noen ikke følger skytelederens ordre kan han/hun fratas retten til å skyte ved denne anledning.

3. Buen skal bare være spent (strengen på plass i begge ender) når du skal bruke den. Hvis den står spent ellers vil kraften i buen bli redusert. Da vil den ikke holde sin kraft. Avspenn derfor buen så snart skytingen er slutt eller før en pause.

4. Følgende beskrivelse passer på høyrehendte. Keivhendte må bare speilvende oppskriften.
Grip buen i venstre hånd. Legg pilen over knoken på venstre siden av buen og tre den inn på strengen. Den fjæren på pilen som har forskjellig farge enn de to andre skal vende vekk fra buen. Legg høyre hånd på buestrengen, pekefingeren på oversiden, langfinger og ringfinger under pilen.

Trekk strengen til munnen og hold den der et meget kort øyeblikk mens du sikter. Hvis du klarer å holde den der og sikte omhyggelig, er buen for svak for deg

Dyktige bueskyttere foretrekker å skyte instinktivt, mer som å kaste ball enn som å sikte nøyaktig med et våpen. Dette krever øvelse, men gir i lengden bedre resultater.

Når du har sluppet strengen må du følge pilen med øynene for å se om du har truffet. Dette er meget viktig for å trene inn riktig teknikk.

5. Nyttig utstyr er en «tab» som beskytter fingrene som drar i buestrengen.

Også en armbeskytter er nyttig – hvis buestrengen treffer underarmen gjør det vondt!

Begge deler kan lages av lær.
Mr. Dag, il norvegese
Svar