Lyst til å lære å skyte krigsbue???

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Lyst til å lære å skyte krigsbue???

Legg inn av Are »

Dette er en forespørsel.

Jeg var i helga i England og pratet messe med Steve Stratton. mannen er en entusiast når det gjelder engelske krigsbuer. Han lager dem, selger dem, skyter med dem, promoterer dem, holder kurs i å lage dem, holder kurs i å bruke dem.

Han skyter til daglig barlindbuer på 120 pund. (80% av hans egen kroppsvekt :-)

Han vil gjerne at flere skal lære seg å skyte med krigsbue og han tilbød seg derfor å holde kurs i Norge hvis nok folk var interessert. Målsetningen er at deltakerne skal lære seg riktig teknikk for å trekke en engelsk krigsbue. Det vil i snitt si et trekk som er rundt 10 cm lenger enn det man vanligvis bruker på langbuer. Teknikken gjør også at man vil klare og trekke buer som er langt kraftigere enn det man vanligvis bruker.

Han satte et maks deltakerantall på ti og deltakerne må da regne med å måtte betale 250 kroner hver.

Tilbakemeldingene jeg får vil avgjøre om han kommer eller ikke. Så hvis dette er noe du virkelig kunne tenke deg, så send meg en PM eller svar på denne posten. Kurset blir eventuelt i løpet av kommende sommersesong.

Dette er kun en forespørsel, ikke en påmelding.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det hadde vært moro! :D

Hvor langt vil et slik kurs være, omtrent? - om det er tid kunne det kanskje vært en idé å kople det sammen med NM på Hamar? Da er det sikkert lettere for flere å samle seg på én plass i dette lange landet.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Han regner med en én dags variehet. Burde være fullt mulig å koble det med NM. Han ville veldgi gjerne kombinere reisen med en konkurranse, helst lengde.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Då är jag väldigt intresserad.

Jag kan ju inte dra så tunga buer pga min skada, men jag kan ju ändå lära tekniken :D

Detta är ju grymt. 8)
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Stas!

Da burde man jo også ha en krigsbue... Ikke noen som har et dugelig emne til overs, vel?
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Dette høres ut som noe man ikke må misse, jeg er med Are
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Hvis jeg kommer meg til Hamar, legger jeg gjerne inn en ekstra dag for å delta på dette :-)
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Helt kjempe, vil gjerne være med! Med et lite forbehold om jobb og reiseavstand.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Absolutt verdt penga ja... Da var det bare å skaffe seg noe kraftigere enn 75´en innen den tid da ;)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Dette er bra folkens. Dato er ennå ikke fastlagt siden det også må passe med hans buekalender i England. Jeg kommer til å ta kontakt med ham snart for å prøve å finne dato. Såvidt jeg husker er NM 2008 lagt til 9. og 10 august.

Passer det ikke med NM, får vi bare arrangere et seminar og lage en konkurranse der vi bl.a. skyter lengde med krigspiler :D
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
ingos
Mester
Innlegg: 433
Registrert: 01 nov 2007, 13:40
Bosted: Drammen
Sted: Drammen

Legg inn av ingos »

Dette hørtes lærerikt ut:-) Dere får bli enige om en dato, så får jeg se om det passer.
I love Mac!

Inongogaror
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Jeg har nå vært i kontakt med Steve. Han hadde ønske om å komme under NM og knuse Ivar i lengde :lol: (de har diskutert en god del på andre forum). Desverre er han da i Ungarn. Vi må altså finne en annen dato.

Han skal sjekke litt priser på reise til Norge. Han tar ikke betalt for å holde et slikt kurs, men han vil helst slippe å ha utgifter med det.

Kommer tilbake når jeg har mer info...
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

:lol: :lol:

Hvor langt har han skutt? Om jeg husker rett hadde han engelsk rekord for noen år tilbake?

Trasig at det ikke passa med NM da :x Nesten frista til å si at vi kan flytte NM da :P For det spørs om det blir vanskelig å reise over fjellet to ganger for min del.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Husker ikke hvor langt han har skutt, men han ligger jevnlig rundt 340 yards så vidt jeg kan huske. Så du ligger tett bak.

Men mener du virkelig at du vurderer å ikke komme på en så unik mulighet?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Okay, men det skal vi også klare :D

Jeg vet egentlig ikke hva jeg driver med på det ubestemte tidspunktet. Forhåpentligvis ligger jeg med nesa i jorda og pirker på noe gammelt. NM skal jeg på uansett, men utover det må jeg se det an når det nærmer seg tror jeg.

Å skyte krigsbue skal man alltids få til selv også :wink: Men det hadde jo vært knallmoro uansett da!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar