pilene smekker

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Svar
demian
Bueskytter
Innlegg: 68
Registrert: 16 okt 2007, 21:04
Sted: Senja, Troms

pilene smekker

Legg inn av demian »

Hei alle!

Har et problem når jeg skyter.
Pilene smekker/slår mot buen når jeg slipper. Dvs de smekker ikke hver gang. Noen serier hører jeg lite, andre ganger på nesten hver j...pil
Skyter med en 30 og en 35 punds flatbue. Er ny begynner og har aldri fått noe instruksjon i bueskyting.. det meste har jeg lest meg til. Har forsøkt å analysere problemet men føler jeg står fast. Synes ikke pilene går i hytt og vær..de går rett selv om de slår (kanskje de ville gått enda bedre uten) å smekke/slå :roll: )Pilene er spinet kankje litt høyt ? dvs mellom 28 og 33. Har laget de litt lengre og med hnv 100 og 125 grain spisser for å få de litt mykere. Det virker som om det er temmelig passe stive. De står igvertfall ikke på skeiva i blinken. Pilnockene er også rimelig greie (selfnocks) Ingen skjevheter å snakke om. Strengnocken er satt 4/8 " over..Har forsøkt å justere strenghøyden..(fra 15 til 17 cm. Det hjelper litt med jo høyere den er Har montert en liten pilhylle i lær, men utfra lyden slår pilene mot tre, så tror ikke pilhylla er problemet, eller?

Mistenker at problemet ligger i slippet. Har forsøkt å være fokusert på det, noen ganger forlater pila buen med et nesten lydløst svisj andre ganger med et smekk slik at jeg lurer på om nocken er knekt. Dersom probl ligger der har jeg ihvertfall ikke funnet ut hva jeg skal gjøre for å unngå det :evil:

Noen som har forslag til hva det kan være?

Ørgen
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Dårlig opplinjering, lite " back tension" fører ofte til dårlige slipp, og "smack".
Fokuser på det. Pass på at du får albuen på strengarmen langt nok bak og bak. Underarmen skal ikke synes i speilet når du sikter rett inn i det.

Kjenn på følelsen mellom skulderbladene og gjenta den på banen.

K
demian
Bueskytter
Innlegg: 68
Registrert: 16 okt 2007, 21:04
Sted: Senja, Troms

pilsmekking

Legg inn av demian »

hei
hmmm, back tension er et begrep jeg ikke har vært borti. Kan du forklare det? Noe med at en trekker med ryggmuskelturen ? Skal prøve å bli mere bevisst på linjeringa mi. Har tenkt en del på det siden jeg i utgangspunktet begynte med å skyte litt opp og til venstre. Fikk det bedre til når jeg bikker buen litt. Lener meg også svakt fremover og bikker hodet litt over strengen..føler jeg skyter bedre da, men kankje det er feil i utgangspunktet.. Står jeg rett opp og ned med buen vannrett skyter jeg som ei ræv.

Hva er det som egentlig skjer når pila smekker..og man er ute av "linje" Drar en bakenden for langt ut til høyre (for en høyreskytter, eller til venstre inn mot kroppen :oops: :?: )
demian
Bueskytter
Innlegg: 68
Registrert: 16 okt 2007, 21:04
Sted: Senja, Troms

smekking

Legg inn av demian »

høres ut som om det er lurt å skaffe meg noe litteratur på emnet om skyteteknikk i mangelen på anna instruksjonf ør jeg befester noen dårlige vaner. Er det noen som kan anbefale noen gode bøker eller dvd`er. Har litt sansen for tenkinga bak instinktiv skyting men det finnes jo temmelig mange bøker og filmer om emnet. Hva er de beste og mest informative?

Ørgen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

dettekanjegvelegentiligikkemen.....
Kan det være at du rykker strenga og pilenden litt ut til høyre i det du slipper? (hvis du trekker med høyrearmen alså, ellers omvendt)
Fingrne skal ikke rykke ut til sida i slippet, men bare slappe av sånn at strenga glir av fingertuppene.....
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

"Precision Archery", Ruis & Stevenson, de har den på Amazon, bra bok, dekker mye.

http://tradgang.com/cgi-bin/ultimatebb. ... 6;t=003640
Se generelt igjennom "Shooters forum", mye bra der.

I korthet er noe av det viktigste du gjør å ha linja gjennom skulderleddene parallellt med pila, trekke h. albue inn på linje med pila, og slippe MENS du trekker, aldri stopp.
Skulderene dine bør også være like høye og igrunnen så lave som mulig..

Skyter du med compoundbue, sikter og release vil du oppdage at du flytter treffpunktet utrolig mye (5cm eller mer på 18m) med å flytte venstre skulder inn-ut eller opp-ned. Eller med en liten tilt i håndleddet.
En langbue som veier 400g istf.3 kg vil flytte treffpunktet utrolig mye mer pga. slike feil. Og pila smekker på buen av og til.

Siden du skyter til venstre og pila smekker buen, gjetter jeg at du slipper h. skulder inn og opp. Prøv å dra den bevisst ned og bak, med musklene på innsiden av skulderbladet mens du nærmer deg slipp/fullt drag. Brystkassa opp og fram.

K
demian
Bueskytter
Innlegg: 68
Registrert: 16 okt 2007, 21:04
Sted: Senja, Troms

smekking

Legg inn av demian »

HEI...
Det funka jo som f... :lol: Gjorde som du sa og smekkingen blei redusert en masse. Et og annet lurve trekk og slipp har jeg ennå, men føler jeg har noe å arbeide med. Egentlig så skulle en nesten ikke få lov til å slippe noen pil avgårde før trekket osv er/ser bra ut :roll: Ikke lett når en har nye bue og ferdig smidde piler som bare står og skriker etter å bli skutt med :lol:

Mange gode tips på nettet. Har jo lest litt, men det kan være vanskelig å evaluere seg sjøl når noe oppstår når en ikke har erfaringen i tillegg. Leste at de som skyter med rytterbuer hadde probl med smekking før de ble vant til buetypen. Hadde vistnok noe med grep på buen og på strengen å gjøre.

Uansett, takk, takk, takk for tips. Nock knekkingens tid ser ut til å være over..

Er 5 cm mye :?: :oops:
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

være vanskelig å evaluere seg sjøl når noe oppstår

Film deg selv, f.eks. med digitalkamera. Fra rette vinkler, og gjerne rett ovnefra, avslørende..

K
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Er 5 cm mye
Det synes ikke jeg. Klarer du det fra 18m, gjør du rent bord på alle stevner.
50 cm er bra! I starten er det greit å skyte på låvedør og heller fokusere på teknikk, ikke miste pilene på bakken ved slippet osv.

Det høres ut som du gjør fremskritt, hva slags bue skyter du med?
Hvilken teknikk bruker du?

Det finnes mye om skyteteknikk på nettet, spesielt på engelskspråklige sider.

Lars
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

5 cm er ikke mye med trad-bue. 50cm er mye, 10cm putter deg i Norgestoppen.
5cm refererte til compoundbue, der må pilene stå på samme sted for å være konkurransedyktige.

K
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

demian
Bueskytter
Innlegg: 68
Registrert: 16 okt 2007, 21:04
Sted: Senja, Troms

smekking

Legg inn av demian »

hørte strengen synge for første gang her om dagen, hørte bare et lite svisj i det pila forlot strengen :lol: Ellers har det jo bråka så j..at jeg trodde nockene bare var fliser der de stod i blinken.. Det måtte noen serier til før jeg skjønte hva jeg gjorde. For min del var det nok dårlig opplinjering parret med upresise avtrekk som gjorde/gjør det.

Føler at opplinjeringa begynner som smått å sitte. I begynnelsen skøt jeg bare opp og til venstre..deretter rimelig midt på i vertikalplanet når jeg tilta buen, nå går det greit når jeg holder den vannrett også..

Nå er det avtrekket som står for tur.. Ikke nok med at en skal lære seg å bygge buer, en må jaggu lære seg å skyte med dem også :shock:

Har bygget meg tre buer til nå..alle flat/pyramide buer i askeplank. 30, 35 og 45 pund. Den første på 30 er den jeg bruker mest for tia. Den er treig som fy og følger strengen en masse, men fin som begynnerbue for meg.

De andre to limte jeg setback i håndtaket på, så de er raskere. Især 45 punderen som blei tilret med omhu. Har en 40 og 50 punder på gang, pluss et recurve prosjekt.. Noe skal en jo holde på med i Jula 8)

Låvedør.. jepp. Har knekt noen spisser mot låvedørshengslene :roll:
Nå skyter jeg inne i fjøsen..får 14 m..
Svar