Elementær skyteteknikk

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
jozwiak
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 14 feb 2007, 11:46
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Elementær skyteteknikk

Legg inn av jozwiak »

Jeg har endelig fått gjort istand min første bue og har begynt å skyte litt på blink med denne. Kjøpte meg en sekspakk med piler på XXL-Sport og prøvde å skyte. Jeg er venstrehendt og strengen på buen ligger ikke nøyaktig over håndtaket. Skal jeg som venstrehendt ha pilen på venstre side? Og hvor langt unna pleier man og stå, og med hvor stor blink?
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Om du drar strängen med vänster hand så ska du ha pilen på höger sida om buen.

Normalt för blinkskyting är 18meter på 60cm skiva. Jag skulle gissa på att 9poäng är runt 10cm på en 60-skiva.

Men du kan gärna börja på 10-12meter tills du har fått kläm på det och det skadar inte att ha en större blink, kanske 80-120cm.
Brukeravatar
jozwiak
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 14 feb 2007, 11:46
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av jozwiak »

hehe, joda. vi skal nok begynne gradvis. Har en stor pappeske fylt med plast som jeg skyter på for tiden. Men har hatt pilen på feil side hele tiden da. Så nå får vi se hvordan det går. takk for hjelpen
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Hei.
Siden du er fra Tønsberg kan du vel besøke oss i Tønsberg og Omegn
Bueskyttere. Vi har en flott utendørs bane på Auli og om vinteren
skyter vi i kjelleren på Tønsberg idrettshall.
Oddbjørn.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Det er jo en drøss med skytestiler, med en haug varianter. Våger meg på et forsøk på overforenkla hurtigbruksanvisning for bue:

Hold buen i den ene handa. Stå med buearmens skulder mot blinken, føttene i ca skulderbredde fra hverandre. Vinklen på fotbladene kan variere, det viktige er at du står støtt, med sida mot blinken.

Legg pila til venstre for buen hvis du holder buen med venstre hånd, til høyre hvis du holder buen med høyre. (Hvis ikke du skyter med tommelring, eller andre spesielle teknikker)

Sett pila på strenga i ca 90 graders vinkel (egentlig littegrann høyere, se diskusjon om skader...) Grip om strenga med to fingre under og en finger over pila. (Noen bruker tre fingre under, andre bruker bare to fingre, andre bruker andre metoder, men det finner du ut etterhvert. Og "strengklatring" er ikke lov i "trad")

Løft buearmen ut til sida og pek mot blinken. Trekk strenga mot deg. De fleste finner etterhvert et fast punkt (munnvik, øre eller noe annet å trekke til. Det viktige er ikke hvor, men å gjøre det samme hver gang.)

Slipp pila. Se hvor den blir av. Gjenta mange ganger!
Om strenga slår deg i armen, se tråden om skader.

Mere detaljer finner du fx her: http://www.klaa.no/tradbow/ Gå til linken "Trad bueskyting" i venstremargen.
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar