21 piler i minuttet

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Da er jeg klar med 21 piler :lol:

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Åsa vävare
Nybegynner
Innlegg: 4
Registrert: 31 mar 2007, 15:11
Sted: Visby, Gotland
Kontakt:

Legg inn av Åsa vävare »

Lite mer från Gotland och Gutars bågskyttar.
Jag har en liten videosnutt, dålig kvalite för den är tagen med mobilkameran. Det är Samuel Tvärvige som tränar sin snabbskytteteknik inför långbågetävlingen på medeltidsveckan, och på det här sättet ville se hur han gjorde för att kunna finputsa tekniken. Det blev tio pilar på 30 sekunder. Och fler pilar hade han inte i kogret - då!

http://video.google.com/videoplay?docid ... nabbskytte


Snabbskyttet är ett moment av tävlingen och vi skjuter som Fundin berättat på 30 m och 120 tavla. Men det gäller inte bara att få iväg så många pilar som möjligt utan att dessutom få till en bra poängsumma - vi räknar som 5-ringad tavla. Så det gäller att avväga snabbhet mot säkerhet. Själv får jag iväg 6 pilar, ev 7, med hyfsat resultat. Åtminstone på träning! Om jag lägger lite energi på den träningen borde det bli någon pil mer.

Rekordet ligger på 33 poäng, och det är flera skyttar som jagar det. Samuel har som bäst klarat 30. Förra året tog tävlingen så lång tid, 103 skyttar som startade, så att det hann att bli kvällsfukt och pilarna kärvade i kogren - så rekorden uteblev till stor besvikelse för de som satsat på det.

Förövrigt - det här är ett intressant forum och det är fint att få delta här.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det der er søren meg raskt! 8)

Imponerende faktisk :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar