21 piler i minuttet

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

21 piler i minuttet

Legg inn av Kviljo »

http://www.guinnessworldrecords.com/con ... rdid=53103
Most Arrows Shot From A Bow In A Minute
The greatest number of arrows shot in a minute and hitting a 38-cm (15-in) target at 13.7 m (45 ft) is 21 (from 21 attempts), by UK's Dave Powers, in Sherwood, Nottinghamshire, in August 1999.

Rimelig imponerende :D

Obs. Sjekk videoen :wink:
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Morsomt! :D
Har snakket med kapteinen i NL! Han sier at vi må få til et NM i hurtigskyting snarest. Så må vi ha en standard. Hva med 12 meter, et minutt og pilene må være innenfor innerste ring på en 60-Fita blink? Altså 1 poeng eller bedre. men poeng telles altså ikke, kun antall piler. Da jeg har forstått det slik at NL er et ytterst demokratisk lag vil jeg tro det ville være fint med meninger om denne standarden?
Bilde
hardway
Mester
Innlegg: 116
Registrert: 09 jan 2006, 09:53

Legg inn av hardway »

Eller rett skyte på samme mål og avstand som Dave Powers gjorde - ett minutt, 14meters avstand og 38 cm mål. Så kan man direkte sammenligne og se om man kan ta ny internasjonal rekord..? Det skulle være enkelt å slå...hmmm :wink: I denne disiplinen tror jeg man vil stille likt samme hvilken bue man stiller med, om det er historisk bue, moderne trad bue eller compound for den del....
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Støtter Hardway der, så blir det lettere å sammenlikne. Man må jo ha noe å strekke seg etter :)

Hurtisgskyting er en artig ting, spesielt når man ikke er så flink til å treffe små ting :lol: :oops:
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Må også si meg enig med Hardway. Så er spørsmålet er det noen som kommer opp imot 20 piler i minuttet med relativ presisjon?
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Vi har holdt på med litt hurtigskyting her oppe, vi har brukt et halvt minut og åsnn passe langt unna ( 10 - 15 M), jeg vil tro at et halvt minutt er bedre enn ett minutt, med tanke på at man trenger færre piler faren for å skyte sund sine egene piler ala Truls. Enklete her oppe skyter allerede opp til ni piler på 30 sek, Så jeg var ikke så veldig inponert over rekorden. Den burde være fult slåelig.
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Fullstendige regler for spta/guinness hurtigskyting her: http://www.sptradarch.org/
Blinkstørrelsen kan variere med avstand. Diameter i tommer=antall yards hold.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

"The witchery of Archery" , Maurice Thompson:
The elder Mr. Waring "was seen to strike twenty successive arrows into a four-foot target at one hundre yards, in the space of one minute.."



Det er FITA sirklene det, 122cm

K
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Personlig vil jeg gå inn for ett forlsag om at vi innnfører skuddpremie åp FITA. Jeg synes at FITA tradisjonen er litt for ung til at vi bør adoptere den. ( Håper ikke Hardway eller andre tatr dette for hardt), Jeg vil bare sitere Morten Wilmann fra ett domerkurs " Vet dere hva engelsmenn kaller FITA?, Foreign interferrence with target archery".
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Mange gode meninger. Joda, likt med "engelsk satt standard" noe å strekke seg etter. Men slik jeg kjenner de fleste norske bueskyttere så vil det bli svært mye bom dersom man må skyte fem eller bedre på 14 m. Det er ikke motiverende å bomme hele tiden. 14 meter er langt og heller ingen norsk standard. 12 meter er oppmålt på alle innebaner og Fitablink er alltid for hånden. Tror 60 cm i diameter og 12 meter er tøfft nok for de aller fleste av oss. Og Jadajada er inne på noe viktig, hvem har 20 piler i koggeret. Jeg tror personlig jeg vil ha små fjær og romslige hakk i pilene. 15 eller 30 sekunder?. For at de fleste skal ha nok piler og ikke ødelegge så mange. Eller??

PS. Skuddpremie på Fitablinker har det jo vært helt siden de ble innført De er kommet for å bli, sommerstid skyter vi på hva det skal være. Vinterstid er Fita-tid. Og den enste måten å måle seg selv og andre på.
Bilde
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Som Helge skriver har vi konkurrert en del med hurtigskyting her i byen. De fleste får av gårde 5-7 piler på et halvt minutt. Noen stresser og klarer ikke så mange, andre er ekstra raske. Kun to konkurranser jeg har deltatt på har noen rukket 9 piler på et halvt minutt, og noen av de pilene var bom.

Femten sekunder blir for lite. Et halvt minutt er bra. Reglene vi har kjørt er: Ingen skyttere får lov til å holde/røre noen av pilene før startsignalet. Piler som blir sluppet etter stoppsignalet teller ikke. Blinken vi skyter på er forholdsvis stor, men hold og størrelse er varierende fra gang til gang. Vio har ingen standard på det.

Personlig syns jeg den engelske standarden hørtes fin ut. Den må prøves.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Hmm, jeg synes det låter vanskelig jeg, å treffe med alle pilene:
14 meter/35 cm.
Ville like bedre (mer lystbetont)
12 meter/60 cm:
Enig i at et halvt minutt bør være standard.

Kanskje vi kunnes enes om TO standarder? De ovenfor? Prøveordning?
Bilde
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

FITA skiva er da nokså tradisjonell, den ble "oppfunnet" av George, prins av Wales (senere George IV), i 1787.

K
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Hvis det å måle seg selv og andre er et øh..mål, er det vel hensiktsmessig å bruke en standard som allerede benyttes av andre (SPTA)
Å redusere tiden til 30 sekunder høres fornuftig ut, da alternativet vil ekskludere alle som ikke er i besittelse av de pålagte to tylfter pile, eller var det fire tylfter, Stian?

Et annet viktig moment som fremgår av SPTA reglene er minimum buevekt, selv skyter jeg i hvertfall betydelig raskere med 25 pundern enn med 45 pundern, (men treffer like lite med begge)

Ad fitaskive, det burde vel være en grei sak å lage noen hvite rundinger av passende størrelse, jeg er enig med Engelskmennene, FITA-blinkene oppleves som et fremmedelement all den tid resten av utstyret er forsøkt basert på betydelig eldre tradisjoner, men mer om dette under en annen tråd.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Jorarn skrev: Å redusere tiden til 30 sekunder høres fornuftig ut, da alternativet vil ekskludere alle som ikke er i besittelse av de pålagte to tylfter pile, eller var det fire tylfter, Stian?
Det var vel to hvis jeg ikke husker helt feil, som den norske hirdmannen skulle ha, enten han hadde håndbue eller låsbue.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Svar