Bueskytterskader...

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Har akkurat opplevd en ny skade. Ikke akkurat en skyteskade, men pro-skyteskade:

10 Vond rygg ved feil bruk av lang streng (stringer) under oppstrenging.

Pådro meg det tidlig i uka. Vanligvis strenger jeg opp med skyv-trekk-metoden. Nedre buetupp under vrista på venstre fot. Venstre hånd på grepet og høyre hånd håndterer øvre tupp og strengen. Strenger ved å skyve øvre tupp bort mens jeg trekker i grepet. Dette klarer jeg ikke på min tyngste bue og var derfor nødt til å bruke en strenger.

Jeg sto der og klarte knapt og reise meg. Kona kom inn i rommet da hun hørte meg stønne av smerte. Hun overtok buen og lo av meg. "Er buen for kraftig Are?" Selvsagt nektet jeg :)

Denne skaden kan vel også regnes med til de som kommer på Stein sin FOR TUNG BUE LISTE

Nå er snart ryggen i orden igjen og jeg er klar for å prøve på nytt, denne gangen med en ny teknikk :D
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

115-punderen min trekker jeg ganske høyt opp med lang streng, for så å hvile neven og buen mot låret slik at man ikke trenger å bruke ryggen for å holde buen spent mens man setter på den korte strengen.

Vondt i ryggen er ikke bra!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Kviljo skrev:115-punderen min trekker jeg ganske høyt opp med lang streng, for så å hvile neven og buen mot låret slik at man ikke trenger å bruke ryggen for å holde buen spent mens man setter på den korte strengen.
Jeg har visst litt tuntg for det, for den skjønte jeg ikke :wink: Står du mens du gjør det og bare legger hånda med buen inntil låret for å hjelpe til med å holde den?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jepp! Man må vel strengt tatt stå med krum rygg mens man løfter buen, men så legger jeg all tyngden av buen over på låret mens jeg setter på strengen.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Noen ungdomssynder har gjort at ryggen har blitt litt skral, så når jeg strenger opp 120-punderen (med oppstrenger/langstreng, mindre spektakulært, men langt mer behagelig!), passer jeg alltid på å bøye i knærne med rett rygg, og la lårmusklene ta støyten.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Pussig hvor mange skader som kan oppstå når ei bue knekker under fullt (eller da for langt) trekk også..
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Legg inn av Stein »

Håper du ikke har noen bilder av skaden.... :?
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Svar