Lengdeskyting (video)

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

bauta

Legg inn av Truls med bogen »

Ja, og noe må jo forvirrede arkeolger få grave ut om 2000 år på Kaupang. Er dette pilspisser og bauta fra 2 eller 4 tusen år f. Kr.?
I går tok jeg lasermålt og godkjent lengderrekord på Skuterud, Nesodden 202 meter. :oops: Heledussen vil vel du si?
Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe, ikke sant :wink:


Hva slags bue og pil brukte du? - vil tro at du kan legge til en del meter bare ved å pusse og olje pilene litt ekstra. Luftmotstand var den store synderen jeg sleit med tidligere.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Gratulerer med passerte 200 meter Truls.

Var det den nye buen fra Oddbjørn? I så fall burde du kunne komme enda lenger :)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Kunst-stoff i buestrengen er lov, Kviljo. Trygghet er viktig. En eksploderende pil eller bue er ikke å spøke med. Fikk pilfragmenter fra en eksploderende nabobue i ansiktet, ville ikke tørke vekk blodet, det kledde Kapteinen, kun en skramme. Men klok av skade, nå står vi på buelengdes avstand fra hverandre når vi bedriver artilleri eller lengdeskyting. Jeg brukte en bue som jeg kjøpte av Oddbjørn Fritzøe til 202 meters-skuddet. Endelig forbi min kone som har skutt 198. :oops: Hun har forøvrig fått tennisalbue, mye pga bueskyting. Noe langvarige greier. håper inderlig hun kan komme tilbake. Kanskje noen lager en tråd på skyteskader/virkninger av bueskyting?
Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Bra :) Da blir det tanntråd på meg 8)

Jeg er litt halvredd for skader selv. Det ville vært veldig kjedelig å måtte kutte ut skytinga helt. Man skulle tro det var gjort undersøkelser på dette, men jeg fant ikke noe i farten da jeg søkte i biblioteksdatabasen, hehe :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

Kanskje litt feil sted å legge detta men. Jeg har alltid laga strengene mine av lin, også til et litt lugubert armbrøst rundt 150pund. Strengen blir riktignok litt tjukkere enn med dacron men jeg synes det holder finfint! Jeg er veldig nøye på å vokse strengen, også som vedlikehold. Tror kanskje at linstrenger "tørker" blir litt "sprø" av sol og vind osv. men men, bare en mening jeg måtte formidle :wink:

Nå må det nevnes at "strengen" til armbrøstet mest sansynlig ville blitt klassifisert som tau :lol:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar