Skyting med tommel

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Skyting med tommel

Legg inn av Sturlabuer »

Jeg har eksperimentert litt med skyting med tommelring det siste året.
Det tok litt tid å lage en ring som går an å bruke, jeg er ennå ikke i mål.
Får man til et bra slipp (sjelden), er skuddet lydløst og raskere enn med fingre.
Et stort problem er sikting, jeg trenger en "god dag" for å være på blinken.
Her er et par bilder fra en "god runde" som jeg hadde her om dagen, hadde de bare kommet oftere...
Avstand ca. 15m Blå dott i pappen er "blink"

Lars

Bilde
Bilde
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Kanskje et dumt spørsmål, men er du klar over at pilen skal ligge på høyre siden av buen ved tommeltrekk(høyre hånd skytter)?
Oddbjørn.
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Oddbjørn, joda jeg er klar over det.
Jeg har trålet div. utenlanske bueforum for informasjon,
men det hadde nok vært enklere med personlig læring.
Skyter forresten ikke noe bedre med vanlig fingertrekk :oops:
Har ofret noen piler til guden i steinen bak blinken med både den ene og den andre skytemetoden.

Er det andre her som har prøvd tommelring?
Har også sett et par nordmenn på andre forum som holder på med slikt.

Lars
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Det er en klubb i Oslo som driver med japansk bueskyting, så vidt jeg vet trekker de strengen med tommelfingeren, bruker en spesiell skytehandske. Kyujin tror jeg han kaller seg som poster på bueforum.
Oddbjørn.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Har prøvd meg med tommelring ja, og det er ikke lett. Mine piler går i hvertfall tre meter lenger til høyre enn det jeg tror de skal :oops:
Ille nok å treffe noe med trefinger-trekk. Hadde vært spennende å se et bilde av ringen din.
Når du sier du har tråla utenlandske nettsteder regner jeg med at du har vært på http://www.atarn.org/frameindex.htm ? Masse diskusjoner om tommelring på forumet deres.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Hei Lurz. Her er noen bilder av ringen, de ble ikke helt topp.
Jo, jeg har vært en del inne på ATARN + hornbow.com og lærveggen.
Ringen er laget av bakelitt. Jeg valgte å lage kant bakerst for å spare tommelen.
Skal lage meg en ny snart uten kant, men med en lærforing.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Lars
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Burde ikke denne tråden egentlig ligget under "skytetknikk" og ikke "løst og fast"? Men pytt. Regner med moderatoren kan flytte den :wink:

Oddbjørn: Japansk bueskyting, kyodo, trekker med tommelen ja, men det er en helt annen teknikk enn å skyte med tommelring. Tommel og pekefinger er mer utstrakt i kyodo, mens med tommelring er fingrene mer krøket.

Sanderm: Kjempebra at du eksperimenterer med tommelring. Vi har en her i byen som primært skyter med tommelring, men også kyodo. Han heter Helge og finnes på forumet her som Jadda. Han har mange nyttige tips å komme med. Han skal til NM i Moss, kanskje du kan møte ham der og få noen tips?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Stig_Losnegaard
Bueskytter
Innlegg: 81
Registrert: 10 jul 2006, 11:58
Sted: Bergen

Legg inn av Stig_Losnegaard »

Sturlabuer skrev:
Er det andre her som har prøvd tommelring?
Har også sett et par nordmenn på andre forum som holder på med slikt.

Lars

Prøver meg av og til med tommel jeg også. Treffer blinken men den "kontortommelen" min holder ikke ut lenge før blodkarene begynner å sprenge. Einar Tambarskjelve ville vel sagt; Veik for veik er mannens tommel.

Prøvde tidligere med sylindriske tommelringer jeg kjøpte i Kina for noen år siden, men det gjør bare forferdelig vondt i min svake tommel.
Lavet så en av lær og det gikk bedre. Nå holder jeg på å modifisere den slik at den blir mer lik en "koreansk ring" (lignende den på bildene over).

Leste engang på ATARN at noen hadde lavet en av lær og superlim. Ser faktisk ut til å gå greit, men jeg tror jeg må skaffe meg en tube med den tyntflytende varianten (bruker vanligvis "gel") som kanskje trekker bedre inn i læret. Underveis kan jeg justere på formen med kniv og fil. Håper på å spare timevis med filing.
Stig Losnegaard
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Hei
Prøvde å lage en ring av lær jeg også for en stund siden (tv på bildet) Husker ikke hva jeg limte med, tror det må ha vært enten araldit eller hudlim. Den henger bra sammen, men er vond å skyte med. Ringen t.h kommer fra Grozer i ungarn, den passa ikke helt, men jeg skal prøve å sette inn en lærforing.
Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Stig_Losnegaard
Bueskytter
Innlegg: 81
Registrert: 10 jul 2006, 11:58
Sted: Bergen

Legg inn av Stig_Losnegaard »

Snek meg ut i lunsjen nå og kjøpte flytende superlim.
Ser ut til å trekke bra inn i læret her.

Skjønte jeg det tipset jeg fant på ATARN rett så skal hele
lær-ringen dynkes i superlim hvorpå man skal ende opp med
en konsistens lik horn.
Går det bra må jeg nok over med en fil for hver eneste tråd, trevl
og klump blir nå helt hard.
Stig Losnegaard
Stig_Losnegaard
Bueskytter
Innlegg: 81
Registrert: 10 jul 2006, 11:58
Sted: Bergen

Legg inn av Stig_Losnegaard »

Noen der ute kom med et viktig poeng vedrørende superlim
og mulige allergiske reaksjoner. Sukk... var kanskje ikke så stas allikevel dette.
Stig Losnegaard
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Så fort det har tørka skikkelig burde det vel ikke være noen fare? Du kan jo eventuelt overflatebehandle den på noen måte.

Alternaltivt har jeg noe 4-5mm tykt skosålelær som sikkert kunne blitt en solid variant. Gi en lyd så kan jeg ta med en bit på treninga.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Stig_Losnegaard
Bueskytter
Innlegg: 81
Registrert: 10 jul 2006, 11:58
Sted: Bergen

Legg inn av Stig_Losnegaard »

Foreløpig ser ringen slik ut. Må over den med en fil og fjerne alle skarpe
kanter samt utvide den for den krympet litt.

Bilde

Bilde

Bilde
Stig Losnegaard
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Hei, Tommeln opp.
Jeg har som Are sier skutt med tommel i mange år. Jeg skyter kyudo Heki stil og hansken som v bruker der har en helt stiv tommel som er laget av horn eller tre. Nåt man skyter med den hansken har an ingen følelse med pilen og strengen, så skuddet kommer ganske overraskende på en. Kan anbefales at alle lærer litt kyudo. Mye teknikk som kan overføres till all type (bue)skyting. Tommelring er faktisk ikke nødvendig for å skyte med tommel. Jeg har etterhvert fått en bra (tror jeg) slippteknikk, så nå trekker jeg opp 50 lbs buer uten bruk av beskyttelse. Det konseptet jeg bruker er å legge pekefinger over tommle og det meste av holdestyrken er i pekefinger. Jeg holder tommelfingeren pila og strengen med pekefingeren. Min form for powerpoint. Skuddet går som følger av avslapning i pekefinger. Jeg har ett høyt ankringspunkt og dette gir meg ofte en stygg høy bueskulder. Are maser om mye på meg om dette, heldigvis. For å få pila til å ligge inn mot buen vrir jeg hånden litt innover og presser pila litt innover med pekefingerens 3. falang og trapes benet i hånden. Dete trykket er det som jeg har hatt mest problem med å få korrekt. For lite vriding og trykk vil gi dårlig anlegg av pila mot buen, og for kraftig vil gi pila sleng i lufta. I verste fall kan nocken knekke.
Håper vi treffest en gang, hva med en tommeldans ? hehe.
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Jeg har hittil bestrevet meg på å la tommelen ta mesteparten av vekten, leste en oversettelse en gang av en arabisk (tror jeg) bok,
som anbefalte dette. Fikk meg noen kraftige rapp på pekefingertuppen de første gangene jeg prøvde meg med ring
og lot pekefingeren ta mesteparten av vekten. Feil på slippsekvens tenker jeg.
Leste noen tips fra en kanadisk buemaker/tommelskyter som holder som deg (Helge), jeg skal teste det ut.
Jeg har også problemer med høy bueskulder. Halsen er for lang, så når jeg trekker mot hake eller munn er det vanskelig
å holde skulderen lavt. Trekker jeg mer horisontalt som Lurz gjør, vanskeliggjør det siktingen ytterligere,
og jeg trenger en eller annen form for sikting, instinktet tar slutt på to meter.
Det er som skrevet viktig med rett trykk mot pila, det høres godt når det er for kraftig, spesielt med for svake piler.

Lars
Svar