Skyting med rytterbue/komposittbue.

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Skyting med rytterbue/komposittbue.

Legg inn av Ingis »

Har akkurat sett en YouTube-video fra et tradisjonell bueskytter-festival i China. De fleste skjøt med korte "rytterbuer" og de fleste la pilen på høyre side av buen, mens noen la pilen på den vanlige venstre siden. Kan noen gi et vettug svar på hvorfor. Usikker på om alle benyttet tommelring hvis dette har noe å si.
"Back to nature!"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Skyting med rytterbue/komposittbue.

Legg inn av Lurz »

Tommelring, ja. 👍 Bruker du tommelring legger du vanligvis pila på høyre side, med tre (eller to) fingertrekk til venstre. Lettere å vise enn å forklare, men det har med støtte av pila og andre ting å gjøre. Med tommelring holder pekefingeren pila mot buen, hvis pila lå på venstre side ville den blitt skjøvet vekk fra buen. Det finner unntak, noen mongolske bueskyttere skyter tommeltrekk med pila på venstre side, og Lars Andersen, han danske hurtigskytteren, skyter trefinger med pila til høyre.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Skyting med rytterbue/komposittbue.

Legg inn av Jæger »

Lurz skrev: 24 des 2017, 11:08 ... og Lars Andersen, han danske hurtigskytteren, skyter trefinger med pila til høyre.
Det gjør nidrinr også, med de bøseste krisgsbuene. Må være praktisk i kampens hete, skulle man tro?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Skyting med rytterbue/komposittbue.

Legg inn av Lurz »

.men Nidriner er venstrehendt....
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Skyting med rytterbue/komposittbue.

Legg inn av Jæger »

Det er så, men han legger da pila på tommelsida?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Skyting med rytterbue/komposittbue.

Legg inn av Lurz »

Nope, han gjorde det iallefall ikke på mitt bilde fra Avaldsnes-nm -13
"If it breaks you get to keep both parts"
Rene Ramminger
Mester
Innlegg: 117
Registrert: 17 jun 2020, 20:23
Bosted: Raade

Re: Skyting med rytterbue/komposittbue.

Legg inn av Rene Ramminger »

Jeg har skudd tommel siden januar 2020 og elsker det :D . Men teknikken er mye vanskeligere å lære. Jeg anser megselv fremdeles som læregutt(September 2021).

Det finnes flere grunner hvorfor man skyter denne teknikken. Jeg skal nevne de jeg kjenner til.

1. Pilkontroll. Pilen er på høyreside om du har buen i venstre og gjennom trykk med pekefinger blir pilen holdt på in plass. Du kan bevege buen fri og skyte fra hest i bevegelse.

2. Dette gjelde mest de korte rytterbuene. Med de korte lemmene og en sterk bue blir det umulig å trekke med 3 finger. Dem blir knust av den ekstreme vinkeln strenge får. Med tommel/ring blir det mulig å trekke slike korte og sterke buer.

3. Skyte og lade raskt. Det var faktisk en krigstaktikk i midøsten og ble trent på av for eksempel tyrkerne. Du kan får langt større skytehastighet her enn med mediteran.

4. Dynamik. Forutsatt man behersker teknikken blir det en mer dynamisk skudd. Vanskelig å forklare, men jeg kan gjerne vise det ved NM eller liknende.

5. Spine. Igjen, forutsetter det en god teknikk. Sitter den, vil pilen ikke trenge å bøye seg rund buen i like stor grad som med mediteran. Dermed er man mindre avhengig av at pilene har nøyaktig samme spine for å treffe likt.

6. Fordi det er en faktisk historisk teknikk å skyte buer som muligens har blitt brukt i flere tusen år i forskjellige versjoner. Mediteran kom vel etter 1600 med buens nedgang i militær sammenheng der den blir brukt mer som fritidsidrett.
Rene Ramminger
Mester
Innlegg: 117
Registrert: 17 jun 2020, 20:23
Bosted: Raade

Re: Skyting med rytterbue/komposittbue.

Legg inn av Rene Ramminger »

Bilde
Vedlagt bilde viser hvordan jeg bruker tommeltrekk. Legg merke til at pilen er på høyre side og under buen. Jeg har 100% kontroll over hvor pilen er.
Vedlegg
Tommeltrekk
Tommeltrekk
received_556840882303740.jpeg (66.81 kiB) Vist 3313 ganger
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Skyting med rytterbue/komposittbue.

Legg inn av Are »

Takk for deling av dine erfaringer Rene. Jeg har bare et par innspill
Ditt punkt 2: Selv på korte heltrebuer merker jeg at det er ubehagelig med tre fingre. Derfor bruker jeg ofte kun to fingre på denne typen buer.

Ditt punkt 6: trekket med tre fingre kom i vanlig bruk i England i løpet av 1300-tallet. Før dette brukte man to fingre, eller primærhrep. Den tredje fingeren kom sannsynligvis i bruk da buene ble kraftigere i løpet 100-årskrigen. Definitivt ikke en rekreasjonsteknikk.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Skyting med rytterbue/komposittbue.

Legg inn av Ingis »

Enkelte indianerstammer i USA har også praktisert trefinger-grepet.
"Back to nature!"
Rene Ramminger
Mester
Innlegg: 117
Registrert: 17 jun 2020, 20:23
Bosted: Raade

Re: Skyting med rytterbue/komposittbue.

Legg inn av Rene Ramminger »

Jeg mente ikke trekk med tre finger, men det som blir omtalt som mediteran skyteteknikk. I de kildene jeg har lest enn so lenge ble det skrevet at den utviklet seg fra rund 1600. Den må selfølgelig har utviklet seg fra noe. ;) Var ikke ment for å snakke dårlig om dem som skyter mediterant.
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Skyting med rytterbue/komposittbue.

Legg inn av olethearcher »

Når du skyter tommelring. Ser du forbi buen på høyre side der som pilen ligger, eller ser du på venstre side? Altså når du sikter.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Skyting med rytterbue/komposittbue.

Legg inn av Lurz »

Ifølge "The Art of Shooting a Short Reflexed Bow... " av Adam Swoboda er begge deler mulig. Avhengig av synet ditt og skytestilling. Selv ser jeg på venstre side, dvs motsatt av pila
"If it breaks you get to keep both parts"
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Skyting med rytterbue/komposittbue.

Legg inn av olethearcher »

Hmm, jeg ser for meg at det må være vanskelig å skyte gap, eller delvis/ubevisst gap (det Howard Hill kaller split vison), når man ikke ser på samme side som pilen ligger. Lurz, er det noen spesiell grunn til at du velger å se på motsatt side av der pila ligger?
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Skyting med rytterbue/komposittbue.

Legg inn av Lurz »

Tror kanskje det har noe med øya mine å gjøre? Venstreøye-dominant.
Skyter med begge øyer åpne, prøver å konse på målet -"snøballmetoden" :?
(men merker at jeg ser det på høyresiden)
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar