Fotstilling

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Chimaira
Nybegynner
Innlegg: 11
Registrert: 24 mai 2016, 20:45
Bosted: Meloy

Fotstilling

Legg inn av Chimaira »

Hei.

Hvordan står dere med føttene i forhold til blinken? Har lest meg fram til det er 90* som er tingen.. Prøver å få det til, men etter jeg begynte med det plages jeg med at strengen treffer armen. Er det feil å stå ca 45* i forhold til blinken, slik som jeg begynte med? Føler det funker bedre for meg.

Er nybegynner på bueskyting, ønsker å gjøre det så rett som mulig fra start, for å unngå uvaner.

Håper dere forstår spørsmåle, er dårlig på å formulere meg.

Preben
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Fotstilling

Legg inn av Oddbjørn »

Gjør som du pleier hvis det fungerer for deg. 45 grader høres litt mye ut, men meg selv og mange står litt på skrå. Hvis du er helt nybegynner ville det være fint å ha en som kan det, til å vise deg. Det er fort gjort å lære seg feil teknikk som siden er vanskelig å plukke vekk. :D
Chimaira
Nybegynner
Innlegg: 11
Registrert: 24 mai 2016, 20:45
Bosted: Meloy

Re: Fotstilling

Legg inn av Chimaira »

Takk for svar :D

Jeg mener vell kansje ca 135*, 90 virker som litt mye for meg.
Har ikke hørt om noen som driver med bueskyting på plassen, bor i en liten byggd på helgeland. Så jeg må dessverre lese og se video på nett for å lære.

Preben.
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Fotstilling

Legg inn av olethearcher »

Når man står på skrå, så kan det bli litt tyngre å trekke opp bua da det fort blir at man trekker mer med armen enn med ryggen. Men det kommer jo helt an på hvordan du vrir overkroppen. Hvis du ser i kassaitråden min (et par hakk under denne tråden) så ser du et bilde hvor jeg skyter med føttene rett mot blinken, men da vris jo overkroppen slik at skytingen blir tilnærmet "normal". Det kan kanskje hjelpe å ha bittelitt bøy i armen for å unngå at strengen slår i armen, det kan også hende at strenghøyden kanskje er litt lav kanskje? Men nå det er sagt så er det viktigste å skyte slik du føler det er best for deg. Bare prøv å aktivere ryggmusklene når du trekker bua ;)
Chimaira
Nybegynner
Innlegg: 11
Registrert: 24 mai 2016, 20:45
Bosted: Meloy

Re: Fotstilling

Legg inn av Chimaira »

Takker for svar :D

Så da kan jeg egentli stå med føttene slik det passer for meg :D
Streng høyden er litt for høy på buen som jeg har skutt med (litt for kort streng).
Var ute å prøvde en rognbue jeg holder på med, dær var strengen litt for lang, men traff ikke armen :shock: kan det være konstruksjon på buen som er no galt med? Vet strengen ikke følger senter 100% :roll:
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Fotstilling

Legg inn av Lurz »

Stå støtt, det er det viktigste. Føttene ca en skulderbredde fra hverandre, bueskuldra omtrent mot blinken.
Forstod ikke helt det siste :? Strengen litt for lang, dvs lav strengehøyde, da er det større sjangse for at strenga slår i armen, ja. Men trenger det være noe feil med buen om den ikke gjør det? Syns det høres ut som en fordel :D
Reint bortsett fra det, hvis du lager en litt lang streng med løkke bare i den ene enden, så kan du bruke en knute (fx tømmerstikk) i den andre enden, så kan du regulere strengehøyden.
"If it breaks you get to keep both parts"
Chimaira
Nybegynner
Innlegg: 11
Registrert: 24 mai 2016, 20:45
Bosted: Meloy

Re: Fotstilling

Legg inn av Chimaira »

Litt dårlig å formulere meg :roll:

Den buen jeg har skutt med, tenkte på at det kunne være noe med konstruksjon som gjorde at strengen treffer armen?. Kan det være at strengen ikke er i senter? Den er ca 1cm over på venstre side, altså mot handa jeg holder buen i :D første buen jeg har laget, så ble ikke 100%
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Fotstilling

Legg inn av Are »

Du skriver at strengen treffer armen. Men hvor på armen treffer den? Albuleddet eller underarmen like ved håndleddet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Chimaira
Nybegynner
Innlegg: 11
Registrert: 24 mai 2016, 20:45
Bosted: Meloy

Re: Fotstilling

Legg inn av Chimaira »

Den treffer ca midt på underarmen.. Men har vært ute å skutt nå.. Strengen treffer armen når jeg bruker den ene buen,den buen som strengen ikke følger senter på håndtak. Når jeg bruker den andre buen treffer ikke strengen, tror kansje det har noe med at strengen ligger ved senter på denne buen. Høres dette sansynlig ut?
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Fotstilling

Legg inn av Sturlabuer »

Hvordan du holder buearm og bue tror jeg har mer å si hvis strengen treffer armen enn fotstilling.
Jeg prøver å vri albueleddet litt utover med ørlite bøy, da vrir man underarmen litt ut av vei for strengen.
Hvordan du holder buen i hånda har også noe å si, du kan prøve å la buegrepet ligge mer mot tommelen.
Ligger grepet langt mot pekefingeren er det lett å få litt knekk i håndleddet og plassere det i veien for strengen.

Feil tiller på buen kan være årsak til problemet. Det kan også strengen være hvis den er av et for elastisk materiale,
men da ville den heller treffe håndleddet.
Chimaira
Nybegynner
Innlegg: 11
Registrert: 24 mai 2016, 20:45
Bosted: Meloy

Re: Fotstilling

Legg inn av Chimaira »

Takker for svar.
Skal prøve noen av tipsene jeg har fått.. Tilleren trenger ikke å være helt god heller, da jeg stresset litt med å komme i gang med skyting. Ble jo helt hekta på bueskyting/buemekking : D

Sent fra min E5823 via Tapatalk
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Fotstilling

Legg inn av KEn »

Hold bueskuldra nede, så treffer ikke strengen armen. Den vanligste grunnen til streng på arm er at man har litt for kraftig bue, eller er litt for sliten, og slipper skuldra opp og fram. Ryggmusklene skal holde skulderbladene sammen, og bueskuldra skal ikke opp og fram.
Kommer strengen borti armen min, så gir jeg meg for dagen, da er det nok.

https://www.youtube.com/watch?v=f0ViIWf5eW8
Her har ikke Erika ikke skuldra i nørheten av så haøyt som en kan se enkelte nybegynnere med litt for kraftig bue ha. Skuldrene skal være like høye i skuddet, og ei linje mellom dem ca parallell med pila..

At strengen på en litt lavt strenget langbue treffer håndleddet er noe annet, og knapt til å unngå. Men det er noe som oftest skjer etter at pila har forlatt strengen, kanskje tilogmed under strengehøyden - og er grunnen til underarmsbeskytterene. Recurveskytterens lengre underarmsbeskytter er for å holde klær unna strengen, ikke for å beskytte armen.


K
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Fotstilling

Legg inn av KEn »

Om fotstilling, så kan du jo prøve å lukke øynene og se hvor buen kommer opp når du løfter den "naturlig", flytt føttene til du løfter midt i. Da kan du etterhvert trekke i løftet og ende midt i og bare slippe. (I should be so lucky...)
Utgangspunktet kan være at linja mellom føttene peker rett på blinken, men mange havner litt til side for den rette linja, de fleste med tærne mer mot blinken, men også noen med hælene mer mot.
Når jeg skyter med bue har jeg føttene nesten symmetrisk om resten av kroppen.

Som det sies over (Lurz?) så er det viktige at du står støtt, på det nivået det høres ut som du er så er ikke fotstillingen det viktigste.
"An accurate shot comes from a strong shot, and a strong shot comes from a solid position". Med i den solide posisjonen er selvsagt det jeg sa istad om skuldre, men man står nå engang på føttene. Siste delen av "strong shot" kommer i stor del fra fingrene, og fra å slippe fra et trekk som fremdeles er i bevegelse, og iallefall ikke har begynt å kollapse.
Tenk "skyv buen inni blinken" like mye som du tenker trekk pilhånda bakover, tenk skuldrene fra hverandre, og ned og bakover, og trekk helt ut. Etterhvert får du kalibrert fingrene så holdet i strengen "ryker" rett før skuldrene når maks. Du skal ikke slippe bevisst.
"the string must slip from the glove like snow from a leaf"


K
Chimaira
Nybegynner
Innlegg: 11
Registrert: 24 mai 2016, 20:45
Bosted: Meloy

Re: Fotstilling

Legg inn av Chimaira »

Tusen takk for alle gode tips :D
Det skjer som regel ikke på de første skuddene at strengen treffer armen, så er vell mye at jeg blir sliten :?
Skyter vell kansje 100 piler i slengen, er det mye?
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Fotstilling

Legg inn av Lurz »

Den er ca 1cm over på venstre side, altså mot handa jeg holder buen i
Da er strenga over mot underarmen i forhold til handa som holder buen. Høres rimelig at den har lettere for å treffe armen da. Høres jo ut som det kan være noe der når strenga ikke treffer armen med den andre buen.
Skyter vell kansje 100 piler i slengen, er det mye?
Hvis buen er tung for deg, og du nettop har begynt å skyte kan det være mye. Med trening, og ikke for tung bue, overkommlig.
Pass på å ikke overbelaste muskler og sener, det er mulig å få skader av bueskyting uten å bli truffet av en pil :) .
En annen ting er at utbyttet av treninga blir dårligere når du er sliten, du klarer ikke å konsentrere deg om å gjøre ting riktig.
Forresten, velkommen på forumet! Lykke til og hold ut! :D
("The best way to go at making your first bow is without hope, but with persistence - Stewart White, gammel bueskytter)
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar