Presisjonsskyting i nl

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Presisjonsskyting i nl

Legg inn av Bowman »

Hei igjen folkens. Jeg har ikke ADHD men har bare blitt litt mer enn middels interessert. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal skrive dette her, men denne tråden var den som jeg umiddelbart fant som best egnet. Jeg har vært en viktig del av noen opphetede debatter på forumet i det siste som har handlet om presisjonsskyting, plastnokker og trad. kontra historisk. Mange etterlyser et høyere nivå m.h.t presisjon på NM og debatten har som dere sikkert har fått med dere(hvordan kan man unngå det :shock: ) handlet om at de beste glimrer med sitt fravær da de har prioritert NM i skive. Det er i utgangspunktet leit, men jeg har også gjennom forsøk på å rekruttere folk til miljøet vårt prøvd å berolige de med at NL er et lavterskelmiljø og at det ikke er så mange gode der. Vi har det hyggelig sammen og det er det viktigste. Kanskje noe midt imellom hadde vært å foretrekke. Hvordan heve nivået, og inkludere oppover og nedover. Miljøet vårt består av mange gode skyttere og vi andre kan jo prøve å bli bedre. Men hvis man ikke øver så blir man ikke god. Jeg er en av de som øver lite og jeg kan til en viss grad leve med det. Jeg har alltid et håp om at neste NM skal bli bedre enn det forrige. Dessverre så går det ikke slik. Jeg kan skyte ganske godt på trening med baglerene men alt faller i fisk på konkurranser så da handler det om psyke. Er det flere som har det slik og er vi komfortable med det? Er det slik at uteNM er et sosialt arrangement og ikke et idrettsarrangement? Eller er det begge deler? De fleste av oss har vel tilknytning til en eller annen forening med faste treningstider og muligheten til å forbedre seg ligger vel der. Jeg stiller noen spørsmål og tenker at denne tråden kan være litt drodling rundt hvilket nivå ønsker vi oss og hvordan rekruttere innenfor rammene til NL.
Sist redigert av Bowman den 19 sep 2015, 15:19, redigert 2 ganger totalt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Presisjonsskyting i NL

Legg inn av Allan »

Dette synes jeg óg er et interessant tema. Jeg betrakter NM som et idrettsarrangement, men ikke utelukkende det. På samme måte som NL ikke er et idrettslag, men en forening som også organiserer de som driver med en form for idrett (hvis det var til å skjønne). Likevel er det annerledes, fordi de fleste av oss forstår historisk bueskyting som ei idrettsgrein som skiller seg mye fra de fleste andre idretter. Men uansett: jeg er heller ikke av de som trener spesielt mye på presisjonsskyting, men jeg har litt rutine som skytter fra tidligere, så når jeg trener prøver jeg å gjøre det fornuftig (og så likt historisk runde som mulig). Jeg skal ikke legge skjul på at jeg gjerne skulle forbedret resultatene mine på NM, men å mestre konkurransedituasjonen er en krevende øvelse i seg sjøl, og det er jeg ikke stort bedre på enn dere andre trur jeg. Men jeg legger jo merke til at en del folk i miljøet skyter bra, men ikke nødvendig bra i NM. Så kanskje det er på tide at vi begynn er å diskutere nettopp dette.
I følge sagaene var bueskyting en gjev idrett (og det ga åpenbart status å være I stand til å bende tunge buer) men Einar Tambarskjelve hadde neppe blitt ansett som noen stor idrettsmann hvis han ikke var i stand til å treffe et langskip med mindre han satt oppe i det.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Presisjonsskyting i NL

Legg inn av Bowman »

Flott Allan. Da har vi noe å drodle om etter NM. Vi får præve å rufse opp hjørnene på blinkene i helgen. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Presisjonsskyting i NL

Legg inn av Hardwood »

Flott initiativ, Bowman. Jeg har ventet på flere innlegg, men nå kaster jeg meg på.
Jeg synes ikke det bør være nødvendig å spørre hvilket nivå vi vil ha på presisjonsskytingen i NL. Det jeg synes er viktig er at det LIGGER TIL RETTE FOR DE SOM ER DYKTIGE PRESISJONSSKYTTERE ELLER ØNSKER Å BLI DET. Det kan vi gjøre ved bla.a. å unngå kollisjon med trad-stevner, og vise med våre holdninger at det er respektabelt og ønskelig å bli så dyktig som mulig i presisjon. Også ved å f.eks. ta med presisjon som tema på buemakerseminar, og passe oss for å gjøre narr av skyting med svake buer eller av trad-skyttere, NIF eller andre grener i bueskyting. Alle bueskyttere bør vise hverandre respekt og tenke at vi er buebrødre. Mange har en fot i to (eller flere) leirer.....
Jeg liker Allans innlegg. Det er jo minst like historisk riktig å TREFFE som å skyte hardt. Og hvordan kan vi hjelpe folka våre videre med skytingen ?

Bueskyting kan sies å ha 3 faktorer som må jobbes med for å bli god. 1.Utstyr 2.Skyteteknikk og 3. Det psykologiske ved skytingen; dette er et lite omtalt emne herpå forumet, og jeg har tips om et par bøker :
Bilde

Også Willy Raillo sin bok "best når det gjelder" er en knakende god bok som kan hjelpe en til å få kontroll over sine prestasjoner og yte sitt beste i konkurranse.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Presisjonsskyting i NL

Legg inn av Moen »

Langt imellom de gangene jeg er innom her. Enda lengre mellom de gangene jeg gidder å skrive noe. Men i dag synes jeg Burdal fortjener en "tommel opp".
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Presisjonsskyting i NL

Legg inn av Ingis »

Noe av debatten har gått på å ungå at vårt NM kolliderer med NBF-stevner (NM). Jeg tror ikke det har vært et stort problem tidligere, for da hadde nok ikke Trond Kvitnes vært med såpass mange ganger på historisk NM. Trond fortalte meg før NM i år at eneste grunnen han stilte i NM i Sandefjord i år, var at hans klubb Moss Bueskyttere skulle kunne stille lag. Flott gjordt syntes jeg. Trond sa alikevel at hadde det ikke vært for det hadde han valgt historisk NM i år. Det syntes jeg også er veldig hyggelig. :) Vi vil alltid få kollisjoner med stevner og da får man bare velge det man er mest interessert i å delta på. Ønsker man kun skytekonkurransen velger man NBF, men syntes man at skyting, håndverk og historisk tilknytning er mest interesant, så velger man det. Hvis man er så heldig å få med begge deler, så er det jo ekstra hyggelig.
For 4-5 år siden hadde vi flere tradskyttere på våre inne NM, men det er nok ikke kollisjon med NBF's NM, som er skylden i at disse nå glimrer med sitt fravær. Nysgjerrigheten på historisk bueskyting er nok borte, og da er kanskje deltagelse på tradstevner mer enn nok i vår travle hverdag.
Så til presisjonsskyting. Selvsagt har presisjon vært viktig i bueskyting til alle tider. Alle har innerst inne et ønske om å treffe best mulig, men det kreves en del for å kunne lykkes med det. Bjørnar B er inne på viktige ting som riktig tilpasset utstyr. Her har mange noe å hente, spesiellt med hensyn til at pilene må være tilpasset buen og ikke minst skytteren. Det er ikke alltid teori stemmer i praksis, men.......
Skyteteknikk er VIKTIG! Mange har mye å hente her. Eksempler er holde buen rolig, riktig avslappet slipp og ikke minst fast ankringspunkt. Det er ofte få, men viktige ting som kan gi en stor forbedring, men for å bli god må man ØVE RIKTIG.
Når det gjelder siktemetoder kan vi sikkert diskutere til vi blir blå, men selv sverger jeg til instinktet, hvor man fokuserer på målet, trekker opp og slipper. Det har fungert for meg, men andre skyter godt med andre metoder.
Jeg tror tiden er inne for at NL kanskje bør arrangere et "Skytter-kurs" for historiske skyttere. Jeg har selv deltatt på NBF's aktivitetskurs og trenerkurs, men disse blir unødvendig kompliserte. Vi bør kunne gjøre det enklere.
"Back to nature!"
Brukeravatar
Lasse
Nybegynner
Innlegg: 28
Registrert: 03 sep 2015, 09:57
Bosted: Rennesoy

Re: Presisjonsskyting i nl

Legg inn av Lasse »

Hei!

Jeg er ny (skutt siden september 2014), men har allerede rukket å bli både hekta og treningsivrig - mye pga familien Skjæveland Thengs som har vært flinke til å dra meg med, men også pga klubben vår (Hafrsfjordvikingene) som legger så godt til rette både for "koseskyttere" og oss som ikke får sove hvis vi kommer hjem fra trening med for få 3-ere på skyteskjemaet, hehe. Hos oss er det også mye sesong/skytefasiliteter som dikterer fokuset. I sommerhalvåret skyter vi for det meste utendørs, og da på alle "utendørsavstandene" samt at vi drar på med en runde i jaktløypa eller skyter langhold - alt ettersom hva folk ønsker der og da. I vinterhalvåret blir det bare inneskyting, og da for det meste på "NM-blink" og 12/15/18m. Noen av oss er mer enn fornøyde med det, men for å drive litt rekruttering til presisjonsdelene av skytingen holder vi hele tiden små uformelle konkurranser hvor vi dikter litt regler der og da, kleiser opp en liten skinnfille, en liten ballong (ungene digger det), en bruskork el.lign - mao felles for alle tullekonkurranser innendørs er presisjon. Dette er også en enkel og harmløs måte å trene litt konkurransepsyke på - uten at jeg kan love at jeg ikke blir et ukonsentrert aspeløv på NM av den grunn, hahaha :D På den måten har vi fått en slags intern driv på det å skyte presist - uavhengig av ambisjoner. Veldig kjekt for alle! Vi er også så heldige å ha 24/7-tilgang til innendørslokalene slik at vi som har litt ambisjoner og aldri får tjukk nok hud på fingrene kan trene akkurat når vi vil - tommel opp!

Når det gjelder problematikken med at folk prioriterer ditten framfor datten så har ikke jeg så mye mer å komme med annet at jeg synes det burde handle om nettopp det - prioritering. Ser man på Historisk som en egen idrett (det gjør jeg) så må man prioritere den idretten man liker best. Skiskyttere kan fint melde seg på NM i langrenn, men det blir fort litt døvt hvis Langrennsleiren skal la seg diktere av Skiskytterene og omvendt. Slik jeg ser det er Historisk og Moderne Recurve etc etc separate idretter og utøverene som driver på tvers kan vanskelig få i pose og sekk. Skal man øke nivået må man bestemme seg for fokus på et eller annet tidspunkt uansett - jeg vet i alle fall ikke om noen toppidrettsutøvere som satser på flere idretter samtidig.

Jeg har vokst opp med småviltjakt og skutt mye med hagle (ser store paraleller i sikteteknikk forresten - det kan vi ta i en annen tråd), og de siste 5 årene har jeg vært heldig å få skyte fasaner hos George Digweed i England. George er tidenes mestvinnende hagleskytter og har utallige verdensmestertitler og rekorder under beltet de siste 40(!) årene. Men en ting George er litt bestemt på er at hans idrettsgren er Sporting (likner jaktløype - forskjellig hold/layout fra stevne til stevne). Han kunne med letthet stilt - og vunnet - både trap og skeet hvis han ville det, men som han sier "My heart is in Sporting, and I believe it would be a bit unfair to the various sports and dedicated people in them if I were to cross over to other shooting sports just because I could" ;)

Krysser fingrene for at nervene holder i mars og at jeg ikke ser for mange av dere over meg på resultatlista :D
Svar