Evaluering av skyteteknikk

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Øyvind
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 24 apr 2015, 15:30
Bosted: Bergen
Kontakt:

Evaluering av skyteteknikk

Legg inn av Øyvind »

Jeg har aldri skutt med noen som kan bueskyting, og selvlært som jeg er så jeg trenger litt tilbakemeldinger på skyteteknikken min. Her en video der jeg skyter fem piler med en 30# bue av barlind på 12 meter: https://www.youtube.com/watch?v=VPattzJHH5Q

Tips om hva som kan forbedres mottas med takk :)
Vápnum sínum skal-a maðr velli á feti ganga framar, því at óvíst er at vita, nær verðr á vegum úti geirs of þörf guma.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Evaluering av skyteteknikk

Legg inn av nilstor »

Mye bra her! Men jeg synes kanskje du starter trekket med veldig lav albue, dermed bruker du overarma og fremre del av skuldra for mye. Dermed får du ikke brukt ryggmusklene effektivt. Dette kan føre til plagsomme belatningsskader, særlig hvis du prøver deg på tyngre buer.

Prøv å starte med høyere albue og rull bakover i skulderleddet mens du fører trekkhånda så nær ansiktet som mulig. Tenk deg fløgende: Du setter deg opp i senga, løfter armene i skulderhøyde med bøyde albuer, strekker armene ut og tar en laaaang gjesp. Praktisk talt nøyaktig samme bevegelsen! Og kjenn hvordan musklene mellom skuldebladene arbeider.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Øyvind
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 24 apr 2015, 15:30
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Evaluering av skyteteknikk

Legg inn av Øyvind »

Takk for tips – det var i sannhet en forklaring jeg kan klare å relatere meg til :) Jeg har forstått det slik at skulderbladene skal trekkes sammen eller noe i den dur, men du forklarte konseptet godt. Det er mulig jeg skal finne fram en tyngre bue. Den jeg skyter med på videoen skal det ikke mye til for å trekke.
Vápnum sínum skal-a maðr velli á feti ganga framar, því at óvíst er at vita, nær verðr á vegum úti geirs of þörf guma.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Evaluering av skyteteknikk

Legg inn av nidrinr »

Nå er ikke jeg noen guru på hverken blinkskyting eller korte trekk, men jeg trur uansett det er lurt å bruke skuldra mer aktivt. På filmsnutten ser det ut som du trekker veldig rett bakover, og jeg vil tippe at du etterhvert vil få vondt om du bruker den teknikken på ei tungre bue. (Mener ikke nødvendigvis krigsbuetung heller)
Svar