Poenget med pilkogge?

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Svar
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Poenget med pilkogge?

Legg inn av Alv Vatzdal »

Etter jeg fikk på meg den nye pilkoggen min og lurte på om koggen skulle være på venstre eller høyre side av skulderen, noe jeg fant ut av til slutt. Men når jeg skulle ut å skyte, så lurte jeg litt på hva er hele poenget med å ha en beholder på det eneste stedet av på menneskekroppen som er nesten umulig å nå for f.eks å klø seg. Uansett hvordan jeg strammet inn (den er dog ennå ganske løs) og løftet og senket på koggeret, så var det ganske vanskelig å få en komfortabel rytme når jeg skulle skyte på den vasne, hullete blinken min av papp. Så jeg kikket på wikipedia og der stod det at i middelalderen syntes det som de fleste hadde koggeret på hoften, eller rett og slett i en sekk, som engelskmenn. Det stod også at det virket som dette spørsmålet med å ha den på ryggen var mer en japansk tradisjon og sånn ellers et "hva som føles best" mindset. Så jeg tenker venstre hofte må være det beste, mest behagelige og den raskeste måten å få en ny pil på strengen.

Poenget: Hvordan går man frem når man fester en kogger med lang stropp til hoften? Strammer inn til innerste ledd på koggeret og henger det i et...belte? Skulle gjerne spurt Kviljo, men jeg har mast på han i ukesvis om bue nå. :oops:
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Poenget med pilkogge?

Legg inn av Are »

Bruker ikke selv ryggkogger, men som dykker har jeg lært meg å åpne/lukke krana på dykkeflaska mens den henger åå ryggen. Et tjuvtriks for å nå ting bakpå ryggen er å føre hånd arm bakover langs hodet. Mao la albuen peke rett framover før du begynner bevegelsen. Er albuen vendt ut til siden hindrer skulderen din bevegelsen. Underarmen din skal glilangs siden av hodet i det du løfter albuen rett oppover og fører hånda bakover og nedover.

Bare prøv å se om det løser problemet.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar