Unøyaktig treff i forhold til hvor jeg sikter

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Svar
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Unøyaktig treff i forhold til hvor jeg sikter

Legg inn av Alv Vatzdal »

Har nettop hatt dagens trim, med 50 skudd og et par som gikk inn i buskene - noe jeg brukte mer tid på enn selve skytingen :|

Jeg har en pappkasse fylt med papp og papir, men når jeg skal skyte, så må jeg nesten sikte nedi høyre hjørne for å få treff et sted oppi venstre hjørne. Føler at pilen hopper litt kanskje når den passerer knoken.

Antar at det bare er mer trening som skal til, har blitt merkbart bedre allerede og treffer den kassen sikkert 80-90%

Men om det er noen som har noen tørre forklaringer som kan gi meg mer innsikt, så kommer jeg til å takke så mye.
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Unøyaktig treff i forhold til hvor jeg sikter

Legg inn av Lurz »

"Sikte ned i høyre hjørne... "
For å begynne et sted: Hvordan sikter du?
(Vansklig å vite hva som ev.er feil når vi ikke vet hva du gjør. Sikter du med øyet langs pila? Ser på pilspissen?)
"Føler at pila hopper når den passerer knoken..."
Slår pila i knoken? Da kan forklaringa være at pila står for langt ned på strenga. Om du har et fast sted der pila passerer buen (over handa di) og så tenker at pila skal stå vinkelrett på strenga overfor det punktet, så står pila antaglig litt for lavt. Prøv som et utgangspunkt å flytte pila ca en piltykkelse oppover på strenga. Eksprimenter litt. (sett en tapebit som foreløbig merke) Når du har funnet en høyde der pila ikke slår på neven din kan du lage en permanent surring, vanligvis i overkant av pila, sånn at du alltid plasserer pila på samme sted.
Hvis hoppet er sideveis kan det være pilene er for stive i forhold til buen
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar