Verdens råeste bueskytter!

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bendik
Nybegynner
Innlegg: 23
Registrert: 13 jun 2006, 23:54
Bosted: Vekterli
Sted: Røyrvik

Verdens råeste bueskytter!

Legg inn av Bendik »

10 piler avfyrt på 4.9 sekunder! 3 piler avfyrt på 0.6 sekunder midt i et hopp! Denne videoen av den Danske bueskytteren Lars Andersen ble lagt ut på Youtube i går, og er så vanvittig imponerende at jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. En ting er at han er så enormt kjapp, men med en sånn treffsikkerhet attpåtil er det bare å bøye seg i støvet. https://www.youtube.com/watch?v=BEG-ly9tQGk

Jeg har ikke vært aktiv på dette forumet på lang tid, men dette måtte jeg bare dele med alle som er interesserte i bueskyting. HELT VILT!
Bare den som tør trå vill, finner nye stier.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Verdens råeste bueskytter!

Legg inn av Jacob97 »

Ja han er imponerende, men å dra en 30-40# bue halveis, for så å hevde at dette er en- "glemt og ekstremt effektiv og f*** så mye bedre enn alt annet"-teknikk får meg til å riste på hodet. Skulle likt å se han gjøre det med en bue som faktisk er tung nok til å kalles krigsbue. Og hvis man ser på bildene han lister opp, så ser man at teknikken hans faktisk ikke stemmer overens med det som er vist på bildet. På bildene drar de jo faktisk buen til fullt trekk!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Verdens råeste bueskytter!

Legg inn av Kviljo »

Det er helt rått! Det må ligge mange treningstimer bak dette. Inspirerende å se hva det er mulig å få til. Buekontrollen er jo bare helt vill.

Samtidig må vi vel huske på at dette er øvelser som neppe er kommet på film på første forsøk :-)

Det historiske aspektet med dette er nok i hovedsak oppvisningsskyting. Det skulle vært interessant å etterfølge påstanden om at pilene ble plassert på tommelsiden av buen også i vår del av verden. Det er nok en del illustrasjoner som viser akkurat det, men jeg tror det er mulig å argumentere sterkt for det motsatte.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Verdens råeste bueskytter!

Legg inn av Sturlabuer »

Fantastisk hurtighet og treffsikkerhet. Jeg vil tro han ikke kan ha veldig mange forsøk på å skyte bort pilen som blir skutt mot ham
for å få et godt opptak, selv om det blir brukt svake buer.
Han har også grei skytetakt når han bruker kraftigere bue for å skyte gjennom ringbrynja.
Det hjelper heller ikke om du har aldri så kraftig bue om du ikke rekker å skyte med den.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Verdens råeste bueskytter!

Legg inn av Jacob97 »

Vet vi noe særlig om buene han bruker? Vi vet at langbuene er fra Falco, og at han har minst en Kaya KTB.

Synes forresten Mike Loades hadde en fin respons til denne videoen.
https://www.facebook.com/mikeloades/pos ... 7190632566
Brukeravatar
Bendik
Nybegynner
Innlegg: 23
Registrert: 13 jun 2006, 23:54
Bosted: Vekterli
Sted: Røyrvik

Re: Verdens råeste bueskytter!

Legg inn av Bendik »

Jacob97 skrev:Ja han er imponerende, men å dra en 30-40# bue halveis, for så å hevde at dette er en- "glemt og ekstremt effektiv og f*** så mye bedre enn alt annet"-teknikk får meg til å riste på hodet.
Jeg er helt enig i at måten han trekker opp buen og skyter på ikke akkurat ser veldig kraftfull og elegant ut når han er på sitt hurtigste. Slik jeg forstår det handler denne "glemte teknikken" om å holde pilene i hånden man trekker med og legge an pilen på høyre side av buen, og ikke måten han trekker og skyter på.

Personlig synes jeg dette er en veldig interessant skyteteknikk som virker logisk på mange måter. Jeg ser ikke noe problem med at denne måten å håndtere pilene på ikke skal kunne kombineres med en kraftigere bue på en effektiv måte.
Bare den som tør trå vill, finner nye stier.
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Verdens råeste bueskytter!

Legg inn av Skaukraft »

http://www.dagbladet.no/2015/01/28/nyhe ... /37403538/

Nå har jeg svært lite bakgrunnskunskap om dette, både praktisk og teoretisk, men jeg vil tro det samme gjelder her som over alt ellers; teknikken tilpasses bruken og utstyret.
En DFS-Mauser funker dårlig på rådyrjakt. Og ei traphagle er forholdsvis ubrukelig på elgjakt.
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Verdens råeste bueskytter!

Legg inn av GreenMan »

Bendik skrev: Personlig synes jeg dette er en veldig interessant skyteteknikk som virker logisk på mange måter. Jeg ser ikke noe problem med at denne måten å håndtere pilene på ikke skal kunne kombineres med en kraftigere bue på en effektiv måte.
På korte hold ja - og dette er triksskyting. Det å holde pilene på den måten fungerer greit med tynne piler, men prøv å holde flere stykker med 1/2" 114gram tunge stridspiler på den måten. Tiden man bruker på å organisere pilene i hånda tar lenger tid enn å trekke en og en fra egnet sted som belte eller bakke. Engelskmennenes styrke som stridsbueskyttere kommer jo av organisasjonsevne og stillestående artelleriteknikk og ikke "hit and run".

Svar på videoen og alt som er galt kan leses her
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Verdens råeste bueskytter!

Legg inn av Kviljo »

Er det bare jeg som blir provosert av den teksten der? Jeg syntes den er direkte ufin. Full av feil er den også.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Verdens råeste bueskytter!

Legg inn av Jacob97 »

Tror kanskje det er meningen at man skal bli litt provosert. Personlig så blir jeg mer provosert av hva det hevdes i selve videoen.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Verdens råeste bueskytter!

Legg inn av GreenMan »

Kviljo skrev:Er det bare jeg som blir provosert av den teksten der? Jeg syntes den er direkte ufin. Full av feil er den også.
Den skal vel provosere ja. På mange måter havner vel sannheten ett sted mellom drepeartikkelen og videoen til Andersen. Lurer forresten på hvor mange opptakstimer han har brukt for å lage filmen - og ikke minst hvor mye After Efects som er brukt ;)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Verdens råeste bueskytter!

Legg inn av dagsunde »

Begge disse er fulle av feil. En er en video med fullstendig misforstått "historisk bevisførsel", men veldig imponerende hurtigskyting. Den andre er en grinebiter med sirkulær logikk, og null kunnskap om fysikk.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Verdens råeste bueskytter!

Legg inn av dagsunde »

...og en måned bak tastaturet i AfterEffects, ja...[WHITE SMILING FACE]
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Verdens råeste bueskytter!

Legg inn av Allan »

Dette er jo en video (som etter å ha blitt delt mange ganger i det siste ) får fram det verste i enkelte som utfolder seg i kommentarfeltene. Jeg tenker at en mer fruktbar diskusjon kunne være mulig om en ikke brukte fullt så brei pensel: Både videoen og svarartikkelen presenterer faktaopplysninger om bueskyting. Og ingen av dem har rett i alt..fordi teknikk og utstyr er såvidt mangfoldig hvis en ser historisk bueskyting gjennom tidene og på tvers av geografien.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Verdens råeste bueskytter!

Legg inn av GreenMan »

Det måtte jo bare komme:
http://youtu.be/xcPEfR9jUBo
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Svar