Verdens råeste bueskytter!

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Verdens råeste bueskytter!

Legg inn av Oddbjørn »

He He. Nais. :mrgreen:
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Verdens råeste bueskytter!

Legg inn av Allan »

:Dlol:
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Verdens råeste bueskytter!

Legg inn av Bowman »

GreenMan skrev:Det måtte jo bare komme:
http://youtu.be/xcPEfR9jUBo
Veldig bra. Humor er det som lever lengst i forhold til "besservissere" Uansett hva Andersen gjør galt eller riktig , så er dette en oppvisning i hurtigskyting som imponerer. Han legger pila på høyre side og det er klart mye å tjene på hurtighet her, men det føles så håpløst. Prøvde på onsdag under skyting med baglerne og det ble bare tull. Øvelse er vel tingen som med det meste, men det som er interessant er at han viser til illustrasjoner fra blant annet middelalder, hvor pila ligger på høyre side av buen. Noen som har sett disse illustrasjonene, og er det primærkilder? Krigsbueskyttere fra 1400 tallet skjøt også svært hurtig, men med mye grøvere redskap enn det Andersen bruker. Men både redskap og folk var mye grøvere før i tida. Det er jeg nesten sikker på. Det som iallefall er helt sikkert er at når noen er flink i noe så er det alltid noen som må drepe vedkommende p.g.a det. Det er et fenomen som ikke bare opptrer i Norge, men over hele den vestlige halvkule.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Verdens råeste bueskytter!

Legg inn av Allan »

En av illustrasjonene i videoen er vår velkjente langbueskytter fra the Lutrell Psalter, og er fra andre halvdel av 1300-tallet. Når pila holdes på høgre side av bua på denne illustrasjonen, ville jeg ikke lagt så mye i det. Samtidig ser jo trekket med to fingre riktig ut, men de fleste som bruker dette trekket, enten det er med to eller tre fingre, legger jo pila til venstre. Jeg får det ikke til å funke med dette trekket og pila på høgre side, men det forekommer jo. Dansken, derimot, bruker primærgrep (eller forsterka sådant ) og da funker det fint på høgre side, og er egna til sinnssvak rask skyting. Engelske krigsbueskyttere har jo ikke hatt behov eller mulighet til å løsne tre piler i sekundet.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Verdens råeste bueskytter!

Legg inn av GreenMan »

Allan skrev:...Dansken, derimot, bruker primærgrep (eller forsterka sådant ) og da funker det fint på høgre side, og er egna til sinnssvak rask skyting. Engelske krigsbueskyttere har jo ikke hatt behov eller mulighet til å løsne tre piler i sekundet.
Kanskje vi skal teste primærgrep på krigsbuene våre?
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Verdens råeste bueskytter!

Legg inn av Harald »

Bare å begynne å trene opp klypa.


Ellers er vel dette et alternativ?

https://m.youtube.com/watch?v=BAsMHn1loAI
Bilde
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Verdens råeste bueskytter!

Legg inn av Sturlabuer »

Har testet litt i dag med forsterket primærgrep, pilen på høyre side. Treffsikkerheten var overraskende bra sammenlignet med vanlig trekk.
Ikke at det beviser noe siden treffsikkerheten min i utgangspunktet er veldig lav, og uansett, fort går det ikke.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Verdens råeste bueskytter!

Legg inn av Allan »

Jeg har ikke noe særlig tru på primærgrep på krigsbue :P men piler med tjukkere nokk, som finnes blant jernalderpilene, kunne kanskje tillate dette grepet ved bruk av litt tyngre buer. Jeg har så vidt prøvd meg på disse variantene av å klype på pila, men treffsikkerheten min er jo heller ikke suveren i utgangspunktet, så det er ikke godt å si om det gjør saken bedre eller ikke.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Verdens råeste bueskytter!

Legg inn av Kviljo »

Er dere sikre på at han ikke bruker tommeltrekk?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Verdens råeste bueskytter!

Legg inn av Bowman »

Primærgrep på krigsbuer er tingen. Eller hva sier du Eirik? 200# barlind med primærgrep :shock:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Verdens råeste bueskytter!

Legg inn av Sturlabuer »

Med forsterket primærgrep mener jeg her et grep hvor man holder pilen mellom tommel og pekefinger og drar strengen
hovedsaklig med langfinger og ringfinger. Det burde fungere på relativt tunge buer, men krigsbuene deres på over 100 pund
skal ikke jeg legge meg borti :wink:

Jeg har ikke oppfattet det slik at han bruker tommelgrep. Jeg har i hvert fall ikke lagt merke til noen tommelring.
Min erfaring er at en slik ring stadig vekk må rettes litt på, noe som på en måte senker skuddtakten.
På en svak bue som jeg regner med at han bruker, ville det fungere greit med noen runder teip på tommelen.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Verdens råeste bueskytter!

Legg inn av Lurz »

Syns det stort sett er vansklig å se teknikken helt tydelig, syns det er en av svakhetene med videoen.
Men ca 1.10 og 1.35 uti syns jeg det ser tydlig ut til at han bruker trefingertrekk. På et av stedene mener jeg å se en tommel over handa, noe som ikke tyder på forsterka primærgrep. Syns ikke det ser ut til å være tommeltrekk heller, og det ville vel ødelegge poenget hans med illustrasjonene av middelaldersk tofingertrekk.
"If it breaks you get to keep both parts"
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Verdens råeste bueskytter!

Legg inn av Ingis »

Holder på å leser en bok om kinesisk bueskyting og skyting med tommelring. Alle illustrasjoner i boken viser pilen plassert på høyre side av buen. Er dette spesielt for skyting med tommelring? Jeg er jo vant til å legge pila på den andre siden av buen, selv om jeg i barneåra alltid la den på høyre side. :) Trenerkurs i NBF fortalte meg at dette var "feil" side. :(
"Back to nature!"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Verdens råeste bueskytter!

Legg inn av Kviljo »

Med tommeltrekk er det nesten helt nødvendig å legge pila på tommelsiden av buen. Kinesisk tommeltrekk er ganske sikkert den trekk-typen det kreves mest trening til for å mestre. Ringen er forholdsvis lett å lage, derimot.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Verdens råeste bueskytter!

Legg inn av Are »

Bare nysgjerrig. Hvorfor er det vanskeligere å mestre kinesisk tommeltrekk enn f.eks. tyrkisk eller japansk?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar