Skyteteknikk i gamla dar

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Jeg skyter med tommelring, og siden ingen andre her i landet skyter med slikt hat jeg surfet nettet rundt og lest det jeg har kommet over av artikkler. Min konklusjon er at samtids tegnigner skal man ikke stole så mye på. Tegnerene som laget illustrasjonene satt ofte milevis unna det det de illustrerte, gjerne i ett dunkelt kloster flankert med hyggelige flaggelanter. En liten detalj er at siden jeg skyter med tommelring legger jeg pila på motsatt side av buen kontra trefinger trekk, men detter brydde ikke ilustratørene seg om. De tegnet trolig pla der det var enklest/mes dramatisk. Seffers fortelling fra Norlandia var etter det jegt vet illustrert av profesjonelle illustratører i frankrike som tegnet etter Seffers skisser og forklaringer. Det heved at f.eks mongolerne trakk til brystvorten, men det finnes ilustrasjoner av mongolere med kinn trekk og ankring under haken og det er sistnevnte jeg benytter. Synd at jeg ikke kan legge ut bilder her, har mye morro liggende.
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Cooooooolt!! :shock: Særlig Tut an Kamon, med en slik skyteteknikk fortjente han visseligen egen pyramide og balsamering!! Er i begynnerstadiet mht hurtigskyting både når jeg selv/ski/skøyter/hest er i bevegelse og når jeg står stille. Boken til ungareren Kassai Lajos, "Horsback Archery" har vært meg til meget hjelp, også de små filmsnuttene jeg har klart å få fatt på. Anbefales. Forstår at "The bow" må inn i mitt bue-bibliotek snarest.
Flott at JADAJADAJADA er i forumet nå mht disse greiene vi drøfter her.
....der er du ja, men Kassai legger pilen på vanlig side, men bruker ikke tommelring slik jeg ser og forstår det? Enig i at alle slike tegninger på spiser med store klyper salt, men ikke for store...
Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Har prøvd å skyte litt "på engelsk vis", og jeg får det ikke til, hehe :oops:

Det blir jo umulig å sikte på noen måte, og det må i så fall gå fullt på instinkt? Eller er det noen triks på hvordan man får samla pilene med engelsk skytemåte?

Selvfølgelig er jo teknikken overlegen i lengdeskyting, men jeg kan ikke helt se fordelen av det ved presisjonsskyting...?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Kviljo skrev: Det blir jo umulig å sikte på noen måte, og det må i så fall gå fullt på instinkt? Eller er det noen triks på hvordan man får samla pilene med engelsk skytemåte?
Trikset er å gjøre det samme hver gang, og ja det er snakk om instinkt skyting.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Skyte på engelsk middelaldresk vis gjør at du får et ankringspunkt som ligger til siden for øyet ditt, og ikke under. Dette gjør det veldig vanskelig å bruke poilspiss e.l. som referansepunkt til sikting. Så da er det bare å øve seg på å skyte instinktivt. Og måten til å bli god i det, er bare å øve, øve og atter øve, men på en konstruktiv måte. Har du ingen god trener, gjelder det å skaffe seg noen gode bøker om emnet.

Men teknikken er vanskelig å beherske. På den annen side, hadde målet mitt vært å gjøre det lett å treffe godt hadde jeg skutt compound.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Nå har jeg kommet ganske godt igang med skytingen på engelsk vis, og til tross for mine tidlige protester funker det jo utmerket. Faktisk skyter jeg like presist når jeg trekker til halsen som til munnviken.

Så da gir jo disse illustrasjonene litt mer mening. Selv om jeg ennå syntes det ser ut som om de bare holder buen klar til å skyte.


Men jeg forstår ikke helt hvorfor man absolutt skal trekke i øye-høyde. Jeg så det på ei dansk bue-viking-side også.
Det føles mye mer riktig å trekke lenger ned mot halsen, og det blir helt nødvendig når man skal trekke tung bue langt. - det er minst en ekstra tomme å hente på å trekke til halsen i forhold til maks trekk i øye-høyde.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Så bra at du har sett lyset og skjønt hvordan skikkelig skyting skal foregå :D
Kviljo skrev:...Så da gir jo disse illustrasjonene litt mer mening. Selv om jeg ennå syntes det ser ut som om de bare holder buen klar til å skyte.
Hva mener du med det? Er man ikke klar til å skyte når man er på fullt trekk? :)
Kviljo skrev:Men jeg forstår ikke helt hvorfor man absolutt skal trekke i øye-høyde. Jeg så det på ei dansk bue-viking-side også.
Det føles mye mer riktig å trekke lenger ned mot halsen, og det blir helt nødvendig når man skal trekke tung bue langt. - det er minst en ekstra tomme å hente på å trekke til halsen i forhold til maks trekk i øye-høyde.
Det er en del middelalderillustrasjoner som viser at skytterne trekker til øyet. Men det er primært flamske og franske skyttere så vidt jeg har sett. Det har noe av samme fordelen som det som i moderne bueskyting kalles strengeklatring. Hev pila på strengen i forhold til trekkfingerne og vips er pila i øyehøyde :roll: Fordelen med dette er på kort hold. Da er det bare å peke på blinken med pila. Og du har hele pila som siktemiddel. Probløemet blir med en gang man skal skyte lenger enn det som på engelsk kalles "point-blank range". Den distansen varierer med skytter og utstyr, men i en stridssituasjon er det vel en fordel å få skutt pilene på langt hold. Da skal plutselig pilspissen heves over det du skal treffe og buehånda vil dermed dekke det du skal sikte på. Mener å huske at den godeste Roger Ascham nevner noe om at det er en fordel å trekke til brystet når man skyter langt for å motvirke akkurat dette.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det jeg mente var at jeg ennå ikke har forandret syn på disse tegningene som ligger i denne tråden her. For de er jo ikke akkurat på fullt trekk, så da syntes jeg heller ikke at man kan si noe om skyteteknikken deres.

Okay, men da er jeg med. Det er jo stort sett høydejusteringa som er vrien, så da er det sikkert en fordel om man har pila som en indikator på hvor høyt den vil havne i blinken.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Kviljo skrev:Det jeg mente var at jeg ennå ikke har forandret syn på disse tegningene som ligger i denne tråden her...
Det lå visst noen tegninger foran i denne tråden jeg ikke hadde kikka på. Jeg svarte visst litt i ørska :roll:

Når jeg har sett på tegningene er jeg helt enig i det du sier. Det ser bare ut som om de gjør klar til å trekke buen.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar